کارگروه
اتاق گرافیک
طراحی بنر طراحی لوگو طراحی سه بعدی طراحی مالتی مدیا و فلش طراحی پوستر طراحی کاتالوگ و بروشور طراحی کارت ویزیت طراحی لیبل طراحی ماکت و نمونه سه بعدی رندر رئال و فانتزی تیزر تبلیغاتی و انیمیشن و .......
 

کربن اکتیو چیست

صفحه اصلی کارگروهها >> اتاق گرافیک  >> کربن اکتیو چیست
توریست  ایرانی

توریست ایرانی

در کارگروه: اتاق گرافیک
تعداد ارسالي: 4
3 سال پیش در تاریخ: دوشنبه, فروردين 09, 1400 16:6

کربن اکتیو ( Activated carbon) یا کربن فعال به دسته ای از مواد کربن با مقدار پوکی و سطح داخلی بالا گفته می شود که به عنوان یک عنصر خاص شناخته شده است. این ماده یک ماده پر استفاده در تصفیه آب است که در دو نوع پودری و کربن فعال گرانولی (کربن گرانول) دردر بازار موجود است.


کربن اکتیو به عنوان از بین برنده رنگ، بو و طعم، بهسازی رنگ و طعم در نوشیدنی ها و آب میوه ها, تصفیه فاضلاب, تصفیه کننده های صنعتی, تصفیه کننده های هوا شناخته می شود. همچنین از زغال فعال در تهیه خمیردندان، برای پاکسازی دندان و پوست و تولید انواع ماسک زغال (ذغال) استفاده می شود. در ادامه از سایت آرا سنگ الوند به توضیح کامل این ماده می پردازیم.


 


کربن اکتیو پودری


کربن فعال از چی ساخته شده است؟


کربن فعال شده در اشکال گوناگون کربن گرانولی، پودری و دیگر اشکال وجود دارند. این ماده از مواد آلی که دارای محتوای کربن زیاد است تشکیل می شود. از این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ که لازم به ذکر است هر کدام از این مواد تاثیر زیادی بر کارکرد و خصویات کربن بلک دارد. مواد تشکیل دهتده کربن اکتیو شامل موارد زیر است:


 


ساخت کربن اکتیو از ذغال سنگ، تورب


ساخت کربن بلک از چوب


ساخت کربن اکتیو از پوست سخت چوبی نارگیل


ساخت کربن اکتیو از فندق، بادام و پوست گردو


تولید کربن فعال با پوست پسته


در این میان دو روش تولید آن را توضیح می دهیم.


 


ساخت زغال اکتیو با پوست نارگیل


شیوه تولید و ساخت کربن فعال با پوست نارگیل


کربنی که از این ماده ساخته می شود دارای گرد و غبار کمتری است. و به خاطر داشتن حفره های ریز، برای جذب شیمیایی مواد آلی مناسب است. اکتیو کربن در این بسیار مقاوم و دارای درجه سختی بالای است. از این رو برای عملیات تصفیه آب بسیار مناسب تر است.


برای تولید کربن بلک به این روش از طریق فرایند زیر صورت می گیرد:


 


برای فعال سازی کربن، کربنیزه کردن پوست از طریق حدود دو سوم مواد فرار پوسته نارگیل انجام می شود. و به این دلیل توده کربنی با حفرات ریز به وجود می آید.


این ماده کربنی در دمای بالا در بخار آب فعال می شود. کل فرایند فعال سازی موجب شکل گیری خصوصیات کربن فعال می شود. از این رو دمای فعال سازی و مقدار زمان آن بریا به وجود آمدن شبکه های حفره داخلی مهم است.


انواع کربن اکتیو


زغال فعال دارای انواع گوناگونی است. این تقسیم بندی براساس خصوصیاتی مانند ساختار شیمیایی و فیزیکی آن، سطح و تخلخل آن و روش تهیه اش می باشد. در حالت کلی انواع کربن فعال دارای سه فرم و شکل رایج است که در ادامه به معرفی آن پرداخته ایم.


 


کربن اکتیو پودری (PAC)


پودر کربن فعال دارای ویژگی های چون اندازه کمتر از یک میلی متر است. این نوع کربن فعال به شکل ذرات کربن بلک باقی مانده بر روی غربال مش ۵۰ می باشد. این دسته از مواد ریزتر کربن خرد و آسیاب شده عبور می کند و به دست می آید. از مزیت مهم این نوع می توان به مقدار بالای سطح فعال در واحد حجم اشاره کرد. اما بخاطر اندازه ریز ذرات آن افت فشار بالایی را به وجود می آورد. کربن اکتیو پودری هلند از برندهای معروف آن است.


کربن اکتیو پودری دارای هزینه پایین تولید و انعطاف پذیری در زمان کاربرد دارد. کربن فعال پودری هلند برای جذب فاز مایع استفاده می کنند. کربن پودری در فرایند دسته ای مورد استفاده قرار می گیرد و به مایعی که قصد تصفیه آن را دارید اضافه می شود و بعد از مخلوط شدن طی فرایند ته نشینی و فیلتراسیون حذف می شود.


 


انواع زغال اکتیو یا زغال فعال


زغال فعال اکسترود (کربن فعال میله ای یا مدادی)


کربن فعال (EAC) به مدل استونه ای می باشد که قطری تا ۱۳۰ میلی متر دارد. برای به وجود آوردن این نوع، کربن فعال پودری را با یک پیوند دهنده به هم متصل می کنند و در یک بسته استوانه ای شکل می گذارند. کربن فعال مدادی یا میله ای دارای افت فشار کم، میزان غبار پایین، قدرت مکانیکی بالا می باشد. کاربرد آن برای جذب در فاز گازی، بازیایی حلال و کنترل گازهای خروجی از اتو مبیل است. این ماده به دلیل مقاومت بالا، افت فشار کم و فعالیت در حجم بالا موجب می شود تا در تمام طول عمر وسیله از آن استفاده کرد.


 


کربن اکتیو گرانولی (GAC)


این مدل در مقایسه با نوع پودری دارای سطح خارجی کوچک تر و سایز ذرات نسبتا بزرگ تری است. کربن فعال گرانولی بعد از آسیاب شدن و الک کردن به وجود می آید. از مزیت این مدل می توان به سرعت نفوذ گازها و مایعات برای جذب و بخار، سختی و مقاومت بالا اشاره کرد. از کاربردهای آن نیز می توان به بوزدایی، جداسازی مواد موجود در جریان، جداسازی در حوضچه های اختلاط و تصفیه آب اشاره کرد؛ پس از کربن گرانول در مواد مایع و در مواد گازی برای سیستم های ثابت و متحرک به وجود می آید.


برای کاربردهای فاز مایع، این ماده در برج ها و ستون های که ماده مایع از بین آن ها عبور می کند و فشرده می شود. کربن فعال گرانول شده برای تولید یا تصفیه یک ماده به طور مداوم در حجم بالا مورد مصرف قرار می گیرد. برای کاربردهای فاز گازی، داشتن جریان کافی با افت فشار قابل قبول در زمینه کربن است.


با توجه به این خصوصیات قیمت کربن فعال گرانولی نسبت به بقیه انواع خود کمی گران تر است. همچنین این نوع کربن بلک می تواند دوباره بازیابی شود و مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع فعال سازی تقریبا در طول دوره زمانی ۱۸ ماه صورت می گیرد.


 


کربن فعال زغال چوب (ACC)


این نوع در شکل های خاص مانند الیاف و پارچه وجود دارد.


 


کربن اکتیو در سایز ۴۰*۲۰ از ذراتی به وجود آمده است که دارای مش ۲۰ تا ۴۰ می باشند ولی با این وجود روی غربال آمریکایی می مانند و رد نمی شوند. در این میان کربن فاز آبی در سایز های ۸*۳۰ و ۱۲*۴۰ به عنوان محبوب ترین کربن این گروه شناخته می شوند زیرا دارای ویژگی چون داشتن تعادل بین مساحت، افت فشار و سایز خود است.


 


مراحل فعال سازی کربن فعال


پیرولیزد مواد کربنی بدون هوا موجب از بین رفتن مولکول های غیر آلی می شوند که در نهایت یک ماده پودری کربنی از آن به دست می آید. این عنصر شامل سطحی ویژه و تخلخل بسیار بالای است. فعالسازی کربن اکتیو در سه مرحله ایجاد می شود که شامل:


 


فعال سازی با بخار (ماده اولیه آن چوب نیم سوخته، پوست نارگیل و زغال سنگ است)


فعال سازی با دی اکسید کربن


فعال سازی شیمیایی (ماده اولیه آن چوب یا زغال سنگ نارس است)


از این سه روش، فعال سازی با بخار به دلیل مسائل زیست محیطی و اقتصادی بهترین روش است. در حالی که از این بین روش شیمیایی بیشترین سطح و تخلخل را به وجود می آورد و دو روش فعال سازی توسط بخار و شیمیایی بیشتر در تولیدات تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.


 


کاربرد صنعتی زغال اکتیو


کاربرد زغال فعال (زغال اکتیو)


این نوع کربن به دلیل داشتن ساختار شیمیایی و فیزیکی خود در صنایع گوناگون قابل استفاده هستند. در این قسمت از سایت آرا سنگ الوند به توضیح کامل در مورد خواص و کاربردهای این عنصر باارزش پرداخته ایم.


 


تصفیه گاز


جدا کردن روغن از هوای فشرده در مجتمع های صنعتی


جدا کردن آلاینده ها از سیستم های تهویه


کربن اکتیو در ماسک (به عنوان لایه ای روی ماسک n95)


فیلتر سیگار


ماسک های گازی


در کاتالیست به عنوان یک محیط عامل


جداسازی آلاینده ها از سیستم خودرو و اگزوز برای حذف ناخالصی ها


جداسازی آلاینده های دودکش ها در کارخانه های زباله سوزی


از بین بردن بو از هوای خروجی هود آشپزخانه ها و فیلتر یخچال


تصفیه گاز های طبیعی H25و BTX


در ادامه به شرح چندین کاربردهای پر اسنفاده آن می پردازیم.


 


کربن فعال در تصفیه آب و تصفیه فاضلاب


برای مصارف تصفیه آب از دو نوع پودری و گرانول آن استفاده می شود. در قدیم از این ماده برای حذف کلر آب و مواد ایجاد کننده بو و رنگ در آب ها کمک می گرفتند ولی امروزه از این عنصر برای تصفیه آب های زیرزمینی و آشامیدنی کمک می گیرند. همچنین از آن برای تصفیه پساب بیولوژیکی برای از بین بردن باکتری ها در آب استفاده می شود. همچنین از این ماده در واحدهای صنعتی پساب و در مرحله سوم برای افزایش کیفیت تصفیه استفاده می کنند. آنتراسیت نیز ماده ای مشابه به این محصول است که در تصفیه آب نقش دارد. برای آشنایی با تفاوت این دو ماده در تصفیه آب می توانید به مقاله آنتراسیت آرا سنگ الوند مراجعه کنید.


 


کربن اکتیو خوراکی


از کربن فعال شده در صنایع غذایی به عنوان یک رنگ زدا از آب میوه ها و عصاره میوه استفاده می شود. جدای از رنگ زدایی از کربن فعال خوراکی در فیلترهای بستر ثابت که ترکیب های آلی محلول را حذف می کند، موجب کنترل بو و مزه قند های مانند لاکتوز، فروکتوز می شود. مجموعه صنعتی آرا سنگ الوند اقدام به فروش کربن اکتیو مرغوب می کند.


 


رنگ زدایی


رنگ زدایی از قند و شکر


رنگ زدایی از محصولات داروسازی


رنگ زدایی ادویه ها


تصفیه کننده انواع روغن های حیوانی و گیاهی


ازبین بردن رنگ و بوی ژلاتین


رنگ بری از گلسیرین، وکس، مواد شیمیایی با خلوص بالا و آنزیم


تمیز کردن حمام گالوانیزاسیون


رنگ بری محلول های تولید کننده گلوگز و نشاسته


کربن اکتیو یا کربن بلک


 


کربن اکتیو برای پوست و کاربردهای بهداشتی


از این ماده برای ساخت انواع ماسک های مانند ماسک سیاه و ماسک زغال (ذغال) در صنعت دارو استفاده می شود. پس ماسک کربن اکتیو موجب خارج کردن ذرات آلوده از منافذ پوست می شود که در طول روز تحت تاثیر گرد و غبارهای محیط قرار گرفته اند. از این تاثیر فوق العده ای در ایجاد تازگی و و افزایش طراوت در پوست می شود و با حذف مواد مضر از روی پوست پیری آن را به تعویق می اندازد. قرص کربن فعال نیز موجود است.


همچنین موجب ایجاد تعادل چربی پوست می شود. این ماده چربی و روغن اضافی چوست را خارج می کند ولی استفاده زیاد از آن موجب خشک شدن پوست می شود. شما می توانید برای داشتن موهای درخشان و پرحجم از شامپوهای حاوی کربن بلک استفاده کنید که گرد و غبار مو را از بین می برد. زغال فعال در تهیه خمیر دندان نیز بسیار پر استفاده است. کربن اکتیو به عنوان یک رنگ زدا و از بین برنده و بهسازی طعم و بو شناخته شده است که در ادامه در لیستی به شرح آن ها پرداخته ایم.


 


کربن فعال در تولید ماسک های تنفسی


از کاربردهای بهداشتی آن می توان به تهیه انواع ماسک های تنفسی فیلتر دار N95 اشاره کرد؛ که می توان ماسک های زیر را نام برد. تمامی آن ها ماسک تنفسی تولید ایران هستند که ماسک های کربن فعال دارای عملکرد بسیار بهتر و بالاتر برای از بین بردن ویروس (ویروس کرونا)، گرد و غبار و … نسبت به ماسک های معمولی هستند.


 


ماسک کربن اکتیو میعاد،دلتا، میلاد


ماسک تنفسی شش لایه


ماسک تنفسی الکترونیکی nfk


ماسک سه لایه نانو


ماسک تنفسی سوپاپ دار کربن اکتیو spc


ماسک n99


ماسک اسفنجی


ماسک جراحی


ماسک ffp3


ماسک نانو بدون سوپاپ


 ماسک apollo ffp2


ماسک hy8222


ماسک hy8226 ffp2


ماسک هیرو


ماسک ضد گرد و غبار


Ffp3 ماسک نمدی فیلتردار


ماسک هفت لایه


ماسک jfy


ماسک fnpa


کربن اکتیو یا کربن بلک


 


بهترین برندهای پراستفاده کربن اکتیو در ایران


کربن فعال شده که با نام های زغال فعال، زغال اکتیو و کربن بلک شناخته می شود. این ماده دارای خصوصیات جذبی، کاتالیستی و الکتروشیمیایی است و برای جذب در مواد محلول در گازها و مایعات عمل می کند. ان محصول در برندهای متفاوت با قیمت های گوناگون موجوداست که در ادامه به معرفی کربن فعال ایرانی و خارجی می پردازیم که انواع آن با کربن فعال پایه پسته، پایه گردو و پایه گردو ساخته می شود. نمونه های این محصولات در بازار ایران قابل خریداری هستند. در ضمت شما از طریق سایت آرا سنگ الوند می توانید اقدام به خرید اینترنتی کربن اکتیو با کیفیت و ارزان کنید. این محصولات شامل موارد زیر است:


 


کربن فعال چینی ( کربن فعال نوریت چینی)


کربن فعال و کربن اکتیو جاکوبی یا ژاکوبی(Jacobi) چینی


کربن اکتیو جاکوبی سوئد


کربن اکتیو رفسنجان ( کربن فعال پارس رفسنجان)


زغال فعال اصفهان زغال اکتیو هندی


کربن فعال آلمانی


در این میان شرکت های زیادی در ایران هستند که اقدام به واردات کربن در جه یک می کنند. قیمت هر کیلو کربن فعال صنعتی و پودری در بازار ایران با توجه به این که تولید کدام کشور باشد و میزان کیفیت آن متفاوت است. در بین کل انواع مارک های زغال فعال شده می توان کربن فعال ژاکوبی یا جاکوبی سوئد را نام برد. این شرکت از شرکت های بزرگ تولید کننده کربن اکتیو خارجی در اروپاست. این محصول در گریدهای متفاوت ساخته می شود که در ایران گریدهای AQUA 1000 و AQUA 2000 پرکاربرد است.


 


فروش کربن اکتیو در جه یک و مرغوب


با وجود انواع مختلف از برندهای کربن بلک شما با این سوال که کربن فعال از کجا بخریم روبرو می شوید. زغال فعال شده نوعی کربن است که با هدف تخلخل های کوچک و کم حجم برای جذب سطحی یا واکنش شیمیایی فرآوری می شود و کاربردهای گوناگونی دارد.


مجموعه صنعتی آرا سنگ الوند به عنوان بزرگ ترین مجموعه فروش اینترنتی انواع مواد اولیه صنایع گوناگون است که اقدام به فروش کربن اکتیو ایرانی، خارجی، جاکوبی (ژاکوبی) و چینی با قیمت مناسب و ارزان از بهترین معادن کربن اکتیو می کند. شما با مراجعه سایت آن ها می توانید از محصولات این شرکت دیدن نمایید و از طریق مشورت با کارشناسان خبره آن ها، با کیفیت ترین محصول را با نازل ترین قیمت تهیه کنید.


 


منبع کربن اکتیو آراسنگ الوند : https://arasangalvand.com/


 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي