تا همین چند وقت قبل، بیشتر اصناف و فروشگاهها ، با پارچه نویسی یا بنر یا حتی نصب کاغذ نوشته روی در ورودی، خود را معرفی میکردند و مشتریان و رهگذران رامتوجه محصولات و شرایط فروش ویژه خود میکردند.
اما اکنون این متدها رو به منسوخ شدن است؛ تابلوهای پارچهای یا چاپی به سرعت جای خود را به تابلوهای نئون و حالا الای دی ثابت و متحرک و تلویزیون شهری میدهد. این تغییرات فناوری، کسب و کارهای نو و تازه ای هم ایجاد کرده است؛ تابلوسازهای قدیمی با پارچه و رنگ و قلم و یا با آهن و آلومینیوم و ... سروکار داشتند و حالا با مدار و الای دی و برد کنترل و لیزر.
صنعت و شغل تابلوسازی و خدمات تابلو سازی اثر مهمی که نقش و طرح های آن با گرافیک محیطی دارد تابلو سازی را که می توان این رابطه را در زیباسازی شهرها و تبلیغات برای همه دید نباید از یاد برد.
1-چه محصولاتی برای چه کسانی؟
انواع تابلو برای اصناف و واحدهای تجاری و ادارات
قبل از هر کاری باید انواع تابلوها را بشناسید. تابلوهای ثابت، همانهایی هستند که یک متن یا اسم را با رشتهای از الای دی نوشته و روی در نصب میکنند. تابلوهای روان هم صفحاتی هستند که متون روی آن درج میشوند و قابل تغییر است. چنلیوم (ترکیب کانال یا channel و آلومینیوم) نیز معمولا در سردرها استفاده میشود و حروف برجسته آلومینیومی است که زیر آن از قطعات نورانی استفاده میشود. البته اگر وارد این حوزه شدید میتوانید بعد از یادگرفتن چم و خم کار و اخذ مجوزهای مربوط به هر محصول، به عرضه محصولات دیگری مثل تلویزیون شهری و تابلو فلکسی و تابلو بنر و بیلبورد تبلیغاتی و ساخت تندیس و انواع پلاک هم فکر کنید، اما گام به گام و با رعایت اصول حرفه ای.
2- از کجا شروع کنم؟
گام اول؛ آموزش حرفهای و یک مجوز 900 هزار تومانی
این کسب و کار کاملا تخصصی و حرفهای است. اگر تحصیلکرده برق یا دورههای مرتبط فنی و حرفهای نیستید اما به این حوزه علاقه مندید، برای آموزش مهارتهای کافی باید وقت بیشتری بگذارید. ضمن اینکه تحصیلکردههای رشتههای مرتبط هم مهارتهای بسیاری را باید در عمل با شاگردی یا گذراندن دورههای فنی و حرفهای بیاموزند. این ابتدای راه است. بعد از کسب آموزشها و مهارتهای لازم میتوانید به اتحادیه مراجعه کنید. اتحادیه از شما آزمون میگیرد و چنانچه بتوانید از 100 نمره حداقل 75 بگیرید مراحل صدور پروانه شروع میشود. آنگونه که ذکاوت، عضو هیئت مدیره اتحادیه تابلوسازان مشهد به خراسان میگوید، این فرآیند شامل استعلاماتی از دارایی، فنی و حرفهای و اماکن (عدم اعتیاد و عدم سوءپیشینه) حدود 900 هزار تومان هزینه میبرد.
3-تجهیزات لازم چیست؟
از شروع 20 میلیونی تا توسعه میلیاردی
بعد از اخذ مجوز وابسته به حوزه فعالیت ، هزینههای مختلفی در پیش دارید. اما به طور کلی برای ساخت انواع تابلوها باید؛ دریل، سنگ فرز، دستگاه برش و جوش، کامپیوتر، ابزارآلات برقی و لحیم کاری و ابزارآلات اولیه کارگاهی مثل میزکار و آچارها را فراهم کنید. سیدهادی جعفری از فعالان این حوزه، سرمایه لازم برای تجهیز اولیه کارگاه تابلوسازی را حدود 20 میلیون تومان ارزیابی میکند. البته این حوزه با تغییرات تکنولوژیک بسیار رو به رو است. شما بعد از ورود به این حوزه میتوانید برای توسعه کسب و کار خود انواع تجهیزات مثل دستگاه چاپ فلکس و دستگاه لیزر را با قیمتهای 50 و 25 میلیون تومان تا چند صد میلیون تومان برای هر کدام (برای دستگاههای پیشرفته تر یا با ظرفیت بیشتر) بخرید. نیاز به فضای کارگاهی حدودا 25 مترمربعی هم دارید که باید اجاره آن را در نظر بگیرید.
4-چقدر و چگونه بفروشیم ؟
حرفهای کار کنید و با سود معقول بفروشید
در گام بعد اگر به روش بازاریابی قوی هم نیندیشید در بازار رقابت، بیکار و بی پروژه خواهید ماند. به منظور بازاریابی، اگر مسیر منطقی آموزش حرفهای و کسب مجوز را طی کنید و کارهای کیفی و خدمات پس از فروش ارائه کنید، میتوانید در بازار بمانید. با در نظرگرفتن حاشیه سود معقول، میتوانید یک تابلو الای دی ثابت 1 متری را وابسته به کیفیت قطعات و الای دیها ، 55 تا 100 هزار تومان بفروشید. ذکاوت عضو هیئت مدیره اتحادیه مربوطه، در این رابطه تاکید میکند که حاشیه سود کار حدودا 20 تا 30 درصد است و بعضا کمتر. به گفته وی قدیمیها که برند شده اند مشتری خیالش از کار آنها راحت است، حاشیه سود بالاتری هم در نظر میگیرند اما تازه واردها باید هم خوب و حرفهای کار کنند و هم صبر و حوصله داشته باشند.
دنبال میان برهای وقت تلف کن نروید
اتحادیه: نه "سیار" بزنید، نه "سیار" بخرید!
ممکن است برخی به این فکر کنند که میتوانند در خانه و بدون مجوز با هزینه کم کار را شروع کرده و به مرور مهارتهای لازم را بیاموزند. این کار نه تنها میانبر نیست بلکه ممکن است وقت شما را هم تلف کند. ذکاوت که اینگونه واحدها را سیار مینامد، تاکید میکند که در صورت شناسایی آنها به سرعت گزارش داده شده و پلمب میشوند و بعد از آن در صورت تمایل به ادامه باید حتما مجوز بگیرند. ضمن اینکه با توجه به تجهیزات برقی به کاررفته در این محصولات، ممکن است زیانهای بسیاری به مشتری و خودشان بزنند. او به مواردی اشاره میکند که تابلوی نصب شده، به خاطر جوشکاری و نصب ضعیف، به یکباره افتاده و جان بسیاری را به خطر انداخته است. به همین خاطر به مردم توصیه میکند که به خاطر چندهزار تومان قیمت کمتر، کار خود را به سیارهای خطرناک واگذار نکنند.
طراحی گرافیک تابلو سازی محیطی از یک طرف با علوم انسانی و اجتماعی مانند شهرسازی، ارتباطات، جامعه شناسی و غیره در ارتباط است و از آنها تعاریف و رویکردهای خود را برای عملیای شدن در اجتماع و رابطه با ساکنان شهر اتخاد می کند و از طرفی با صنعت تابلوسازی که باز ارتباط مستقیمی با ساکنان شهرها دارد مرتبط می باشد و در حالت کلی یکی از رکنهای زندگی اجتماعی شمرده میشود. طراحی گرافیک محیطی، اصطلاحی کلی و غیر فنی در مورد گونه های مولفه های گوناگون دیداری و نوشتاری است که با هدف های متفاوت کمی و کیفی طراحی، گزینش و یا حتی حذف شده و بعد در محیطهای بیرونی و درونی استفاده شده مربوط است.
پیشنهادات یک باتجربه به تازه کارها
تابلوسازی آمیزهای از هنر و تجربه و تخصص و سلیقه است؛ عجله نکنید
یکی از فعالان با تجربه این حوزه به ما درباره وضعیت بازار و امکان ورود واحد جدید اینگونه میگوید: وضعیت بازار خوب است ولی به عقیده بنده وضعیت بازار هیچ ارتباطی به شغل ما ندارد و رونق کسب و کار ما بستگی به فعالیت خود شخص و تجربه ایشان دارد. مدیر موسسه اندیشه آفتاب، ورود به این حوزه را به جوانان توصیه میکند و میگوید: چون شغل تابلوسازی بر اساس تجربه و تخصص و هنر و سلیقه است نباید عجله کرد و در کمال صبر و حوصله چند سال تجربه کسب کرد. به اعتقاد او در این حرفه باید به روز بود و جدی ترین رقیب را پیشرفت تکنولوژی میداند که البته یک فرصت هم هست. او خودش و موسسه اش را مثال میزند که تکنولوژیهای جدید را با هنر و سلیقه آمیخته و محصولات جدید و به روز و با حاشیه سود بیشتر روانه بازار کرده است