نظریه 5 مرحله ای برای طراحی یک سایت اثرگذار

صفحه اصلی کارگروهها >> سایت و کارگروه کالا و خدمات دارکوب  >> نظریه 5 مرحله ای برای طراحی یک سایت اثرگذار
علی بالوی پور
6 سال پیش در تاریخ: شنبه, آذر 25, 1396 14:23

مرحله طراحی، اولین و مهمترین مرحله طراحی سایته. طراحی سایت هم کار ساده ای نیست. پشت هر سایت جذابی کلی تلاش و ایده و وقت خوابیده. یه طراحی سایت باید موقع طراحی سایت مخاطب هدف و تصویر برند رو مد نظر قرار بده.



پس تیم های بازاریابی و طراحی باید موقع طراحی سایت با هم همکاری کنن. به این ترتیب طراح ها میتونن طوری سایت رو طوری طراحی کنن که سایت در جهت برنامه های کاری و استراتژی پیشرفتش قرار بگیره.
طراح های سایت باید فرایند طراحی رو به مراحلی تقسیم کنن تا بهتر بتونن نیازهای مشتری رو تو سایت اعمال کنن. 
به همین جهت دارکوب قصد داره مهمترین مراحل فرایند طراحی سایت رو تو این مقاله براتون تشریح کنه:



  • جمع آوری نیازها و ثبت تمام ایده هایی که به ذهن میرسد


اولین قدم طراحی یه سایت اثرگذار، جمع آوری نیازها و تحلیل اونها بر اساس اهداف شرکت، مخاطب هدف و نیازهای مشتریه. طراح سایت باید بتونه هر چقدر که میتونه در مورد مشتری اطلاعات جمع کنه.
بعد از جمع آوری نیازها، نوبت به طرح ایده های خلاقانه میرسه. اگه بتونید این مرحله رو درست انجام بدید کلی تو وقتتون صرفه جویی میشه و میتونید رو مرحله های دیگه بیشتر وقت بذارید. طراح سایت باید چند تا طراحی اولیه برای مشتری بفرسته و بازخورد بگیره.



  • نوشتن برنامه برای فرایند کار


بعد از اینکه از مشتری بازخورد گرفته شد، باید ایده ها رو بر اساس نظر مشتری تغییر داد و بعد نمای کلی قالب نهایی رو با خودکار روی کاغذ کشید و برنامه کاری رو مشخص کرد. تو برنامه کاری باید طراحی ساختمان سایت و خلاصه ای از نوع اطلاعاتی که قراره تو هر صفحه سایت قرار بگیره مشخص بشه.
این مرحله مشخص می کنه که انجام این پروژه تقریبا چقدر زمان میبره.
قبل از شروع مرحله بعد، برنامه کاری و زمانبندی ها رو به مشتری نشون بدید و رضایتشو بگیرید.



  • ترسیم وایرفریم های غیرتخصصی


تو ویکی اومده: یه سایت وایرفریم، که بهش بلوپرینت یا نمای کلی صفحه هم میگن، یه راهنمای تصویریه که استخوانبندی قالب یه سایت رو به تصویر می کشه.
وایرفریم ها بیشتر به جای عناصر مختلف طراحی روی یه صفحه سایت تمرکز می کنن. به علاوه محل قرار گرفتن امکانات مختلف مثل دکمه های ورود به سایت، عضویت در خبرنامه، لینک به قسمتهای مختلف سایت و غیره رو مشخص می کنه. این وایرفریم ها به شکل یه طراحی اولیه ارائه میشن، یعنی اینجا هیچ بحثی در مورد رنگ و تنظیمات چاپی و گرافیکی سایت نمیشه. 
چون قراره یه پیش نویس اولیه باشه و خیلی دقیق ارائه نمیشه، بعدا اگه قرار شد تغییری هم اعمال بشه میشه تو مرحله بعد به راحتی تغییرش داد.



  • ترسیم وایرفریم های تخصصی


وایرفریم های غیرتخصصی اساسا برای توضیح عملکردهای سایت بکار میرن و ساختمان فرم های مختلفی که تو سایت قراره به کار برن رو مشخص نمی کنن. این اطلاعات به علاوه سایر جزئیات، تو وایرفریم های تخصصی تعریف خواهند شد.
در واقع وایرفریم های تخصصی امکانات، قابلیت ها و مشخصات دقیق تک تک عناصر طراحی رو مشخص می کنن. حتی موقعیت و مقدار فضایی که به محتوا – به عنوان عنصری که بیشترین توجه رو مطلبه - داده میشه رو تعیین می کنه. این وایرفریم ها باید اندازه های دقیق سایت نهایی رو مشخص کنن.
طراح های سایت میتونن برای ترسیم سریع و راحت وایرفریم ها از ابزار هایی که هست استفاده کنند.



  • توسعه مدل های گرافیکی


http://sitedar.com/blog/324-webdesign-idea.html


طراحی سایت دارکوب




حذف ارسالي ويرايش ارسالي