چگونه دوربین مداربسته مناسب را انتخاب کنیم؟

صفحه اصلی کارگروهها >> الکترونیک  >> چگونه دوربین مداربسته مناسب را انتخاب کنیم؟
asnkala asnkala

asnkala asnkala

در کارگروه: الکترونیک
تعداد ارسالي: 3
7 سال پیش در تاریخ: دوشنبه, تير 12, 1396 15:17



چگونه دوربین مداربسته مناسب را انتخاب کنیم؟






انتخاب دوربین مداربسته مناسب کار خیلی سختی نیست. برای این کار تنها کافیست نیاز خود را بدانید و تا حدودی در رابطه با قابلیتهای دوربین های مداربسته اطلاعات داشته باشید.
در ابتدا باید نوع سیستم مداربسته خود را مشخص کنید. سیستم های مداربسته به دو دسته اصلی انالوگ و شبکه تقسیم می شوند.
سیستم دوربین مداربسته آنالوگ: ارزان قیمت، ساده و پرکاربرد است. تقریبا تمامی دوربین های نصب شده در منازل کوچک، واحدهای تجاری و اداری عادی دوربین انالوگ هستند.
سیستم دوربین مداربسته شبکه: دوربین های شبکه دوربین هایی عموما پرهزینه و تخصصی تر هستند. این دوربین ها تکنولوژی به روزتری نسبت به دوربین ها آنالوگ دارند و امکان دستیابی به کیفیت های تصویر بسیار بالا را برای شما فراهم می اورند. به طور کلی دوربین های شبکه از بسیاری لحاظ از دوربین های آنالوگ بهترند. تنها عیب بزرگ آنها هزینه بر بودن انهاست بنا براین اگر از نظر هزینه دغدغه ای ندارید حتما به سراغ دوربین های شبکه بروید.
(برای خواندن مقاله تخصصی در رابطه با تفاوت های سیستم انالوگ و شبکه به این صفحه مراجعه کنید)


انتخاب نوع دوربین مداربسته از نظر بدنه و کاربری


(مقاله مشروح در این رابطه)
 دوربین های مداربسته از نظر نوع شکل بدنه و کاربری به انواع مختلفی تقسیم میشوند اما انواع رایج ان عبارتند از:


دام
دوربین دام: دوربین سقفی با شکل نیم دایره ای است که برای محیطهای مسقف اداری، تجاری یا مسکونی استفاده می شود. این دوربین می تواند با یا بدون دید در شب IR باشد.


بولت
دوربین بولت: دوربین بولت یک دوربین دیواری استوانه ای شکل است که معمولا در محیطهای غیر مسقف یا صنعتی نصب می شود. دوربین های بولت عموما مقاوت خوبی در مقابل آب و گرد و غبار دارند. دوربین های بولت معمولا با دید در شب IRRR ساخته میشوند.


دوربین باکس: دوربین باکس یک دوربین مکعبی شکل و بدون لنز است. این دوربین ها معمولا دارای کیفیت تصویر مناسب تری نسبت بقیه انواع دوربین های مداربسته هستند و به دلیل نداشتن لنز  می توانید لنز مناسب را با توجه به نیاز خود روی آنها نصب کنید. این دوربین ها معمولا در محیطهای صنعتی، روی صندوق های فروشگاهی یا روبه روی راهروها نصب می شوند. دوربین های باکس معمولا فاقد دید در شب IR هستند.



دوربین گردان (PTZ): دوربین گردان، دوربین هایی با قسمت مکانیکی برای چرخاندن دوربین به طرفین هستند. این دوربین ها معمولا دارای لنز با زوم اپتیکال نیز هستند که می تواند جزئیات را با اندازه دلخواه در جهات مختلف به شما نشان دهد. این دوربین ها معمولا در فضاهای وسیع که نیاز به نظارت چند جهته دارند نصب می شود. دوربین های گردان می توانند با یا بدون دید در شب  IR باشند.


دوربین چشم ماهی


دوربین های چشم ماهی (FishEye): دوربین های چشم ماهی دوربین هایی هستند که امکان مشاهده تصاویر در تمامی زوایا را برای شما فراهم می کنند. این دوربین ها از طریق لنز خواص خود تصاویر را در ۳۶۰۰۰ درجه در یافت کرده و نشان می دهند. استفاده از این دوربین ها تنها در سیستم شبکه امکان پذیر است و دوربین های چشم ماهی انالوگ به صورت گسترده ای ساخته نمی شوند. این دوربین های معمولا فاقد دید در شب IR هستند.
دوربین های مینیاتوری (مخفی): دوربین های مینیاتوری دوربینهای کوچکی هستند که با هدف عدم امکان تشخیص دوربین ساخته شده اند. این دوربین ها با اندازه های مختلفی ساخته می شوند و معمولا کیفیت تصویر متوسطی دارند. استفاده از این دوربین ها تنها در محیط ها داخلی امکان پذیر می باشد. (برای اطلاعات بیشتر در مورد دوربین های مخفی این مقاله را بخوانید)
پس از انتخاب نوع دوربین حال کمی در رابطه با کیفیت تصویر دوربین ها صحبت می کنیم.
 کیفیت تصویر دروبین های شبکه با مگا پیکسل مشخص می شوند که بیشتر مردم با آن آشنایی کافی را دارند پس از توضیحات بیشتر در اینجا خود داری می کنیم. (مقاله مشروح در رابطه با کیفیت تصویر دوربین های شبکه)
کیفیت تصویر دوربین های انالوگ با واحدی به نام تیوی لاین (TV linee) مشخص می شود. تیوی لاین در واقع معادل رزولوشن در سیستم دیجیتال است. برای اینکه اشنایی حدودی با این سیستم تفکیک پذیری تصویر داشته باشید به جدول زیر توجه کنید.


مینی




























کاربردتوضیحاتکیفیت تصویر
فضاهای کوچک (تا ۱۰متر مربع)، محیطهای کم اهمیت کیفیت تصویر متوسط ۴۰۰TVL
فضاهای متوسط (تا ۲۰ متر مربع)، محیط های با درجه اهمیت متوسط کیفیت تصویر متوسط به بالا ۵۰۰TVL
فضاهای متوسط (تا ۳۰ متر مربع)، میحطهای با درجه اهمیت متوسط به بالا کیفیت تصویر بالا ۶۰۰TVL
فضاهای باز یا محیط های با اهمیت بالا بیشترین کیفیت سیستم انالوگ ۷۰۰TVL

توجه داشته باشید که کیفیت تصویر ۷۰۰تیوی لاین کیفیت خیلی بالایی در مقایسه با دوربین های دیجیتال نیست و در صورت معادل سازی کیفیت تصویر خروجی حدودا ۰٫۵مگا پیسکل خواهد بود. برای دستیابی به کیفیت بالاتر از ان تنها راه منطقی استفاده از دوربین های شبکه است.
 با اطلاعات داده شده در این مقاله شما خواهید توانست تا حد زیادی نیازهای خود را شناسایی کرده و دوربین مناسب خود را انتخاب کنید.



حذف ارسالي ويرايش ارسالي