نام گذاری سال 2011 به نام سال جهانی شیمی

صفحه اصلی کارگروهها >> شیمی  >> نام گذاری سال 2011 به نام سال جهانی شیمی
احسان پورحسن

احسان پورحسن

در کارگروه: شیمی
تعداد ارسالي: 12
13 سال پیش در تاریخ: دوشنبه, بهمن 04, 1389 4:50

اتیوپی، کشور ارائه‌دهنده پیش‌نویس قطعنامه فوق بوده و در آن درخواست کرده است در سال جهانی شیمی، از دستاوردهای شیمی و نقش مهم آن در بهبود وضع بشر تجلیل شود. این نامگذاری، توجه بیشتری را به دهه سازمان ملل با عنوان «دهه آموزش توسعة پایدار» (2014-2005) معطوف می‌کند. فعالیتهای ملی و بین‌المللی که طی سال 2011 انجام می‌شود بر اهمیت شیمی در حفظ و پایداری منابع طبیعی تأکید می‌کند. علم شیمی برای درک صحیح کیهان اساسی است. افزون بر آن، نقل و انتقالات و تغییرات مولکولی عامل اصلی تولید مواد غذایی، دارو، سوخت و فهرست بی‌شماری از تولیدات و تولید ثانوی می‌باشد. طی سال2011، جهان هنر و دانش شیمی و مساعدت بنیادین آن به دانش بشری، به حفظ محیط زیست و به توسعه اقتصادی را گرامی می‌دارد. پروفسور جونگ‌ ‌لی جین، استاد و مدیر «اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی» (IUPAC) اعلام کرده است: «سال جهانی شیمی شکوفایی بیشتر علم شیمی را در سطح جهانی در پی دارد. علمی که زندگی و آینده ما بر آن استوارست. ما امیدواریم قدردانی و درک عمومی از شیمی گسترش یابد، علاقة عمومی به علوم بالاتر برود و شفقت نسبت به آیندة خلاق شیمی فراگیر شود.» مدیرکل (سابق) یونسکو، کوئیچیرو ماتسورا اعلام کرده است:«من از این فرصت بزرگداشت شیمی که یکی از دانش‌های پایه‌ای و اساسی است استقبال می‌کنم» وی اضافه نمود: «ارتقای آگاهی عمومی دربارة شیمی بیش از پیش از نظر چالش‌های توسعة پایدار اهمیت یافته است» قطعاً شیمی در بسط منابع انرژی جایگزین و در تغذیة جمعیت رو به رشد جهان نقش اساسی دارد». سال 2011 که مصادف با صدمین سال دریافت جایزة نوبل در شیمی توسط ماری اسکلودوسکا کوری است، فرصتی فراهم خواهد آورد تا از مساعدت زنان به علم شیمی قدردانی شود. این سال همچنین صدمین سالگرد تأسیس انجمن بین‌المللی محافل مربوط به شیمی (IACS) است که چند سال بعد به اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی (IUPAC) تغییر ماهیت یافت. دو نهاد مذکور با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای موجود مبتنی بر روابط و همکاریهای بین شیمیدان‌ها تأسیس شد و از طریق بکاربردن ادبیات غیرمولکولی ادامه مسیر داد. شورای اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی طرحی را در سال 2007 برای نامگذاری سال 2011 به عنوان سال جهانی شیمی تصویب کرد. کمتر از یکسال بعد، شورای اجرایی یونسکو در یک اقدام توصیه‌ای فراگیر، تصویب پیش‌نویس قطعنامة پیشنهادی اتیوپی را مطرح و موافقت خود را برای حمایت از تلاش‌هایی که منجر به اعلام رسمی مجمع عمومی سازمان ملل در این باره شد ابراز نمود و پس از آن سال 2011 به عنوان سال جهانی شیمی نامگذاری شد. اتحادیة بین‌المللی شیمی محض و کاربردی در سال 1919 توسط شیمیدانان در بخش‌های دانشگاهی و در صنعت تأسیس گردید. اتحادیة فوق بیش از نود سال در امر گسترش ارتباطات بین‌المللی برای علوم شیمی و یکپارچه‌ساختن شیمی در بخش‌های دانشگاهی، صنعتی و عمومی و با هدف «شیمی به زبان یکسان»، عملکردی موفقیت‌آمیز داشته است. IUPAC به عنوان جایگاه تبیین فهرست واژگان علم شیمی و اصطلاحات خاص شیمی، شیوه‌های استاندارد اندازه‌گیری، اوزان اتمی و غیره در جهان شناخته شده است. اتحادیه مذکور در سالهای اخیر، در برگزاری طیف وسیعی از کنفرانس‌ها و طرح‌های تدوین شده در جهت ارتقا و جهت‌دهی پیشرفت‌های نوین شیمی و در مساعدت به زمینه‌های آموزش و درک عمومی از این علم پیشقدم بوده است.


حذف ارسالي ويرايش ارسالي
کاربر حذف شده

کاربر حذف شده

در کارگروه: شیمی
تعداد ارسالي: -2
13 سال پیش در تاریخ: چهارشنبه, اسفند 11, 1389 11:37

سلام


خیلی خوبه که امسال  به نام شیمی نام گذاری شده و من از صمیم قلب خوشحالم. رشته شیمی خیلی مظلومه و اکثر دانش آموزان تمایل چندانی از این که بخوان این رشته رو به عنوان رشته دانشگاهی بخونن ندارن ، چون دید درستی نسبت بهش ندارن. البته امیدوارم که مابقی سال شیمی مثل چند هفته گذشته که از سال شیمی فقط در حد پوسترهای سال شیمی دیدیم نباشه. قطعا در این رابطه وظیفه ما که دانشجو یا فارغ التحصیل یا فعال در زمینه شیمی هستیم خیلی سنگینه.


حذف ارسالي ويرايش ارسالي
احسان پورحسن

احسان پورحسن

در کارگروه: شیمی
تعداد ارسالي: 12
13 سال پیش در تاریخ: پنجشنبه, اسفند 12, 1389 7:13

نه تنها امسال سال شیمی، که بدون اغراق قرن حاضر قرن شیمی هستش


در این بین کشورهایی مثل هند و مالزی از توجه کشورهای پیشرفته به شیمی حد اکثر استفاده را کرده و سیل دانشجویان تحصیلات تکمیلی را روانه این کشورها نموده اند. در این بین سهم کشورمان بسیار کمرنگ و منحصر به افرادی است که با تلاش خودشان و بدون همکاری دولت موفق شده اند تمامی موانع موجود را از سر راه بردارند و در کشورهای غربی به تحصیل شیمی بپردازند. در آینده نه چندان دور شیمیدانها محصولاتی با ارزش افزوده بسیار بالاتر از طلا و جواهرات برای جوامعشان تولید خواهند کرد. هر کس که عاشق پیشرفت و تعالی ایران هستش باید برای بالا بردن سهم کشورمان از آینده درخشان شیمی تلاش کند.


حذف ارسالي ويرايش ارسالي نقل قول | 0   |  0
کاربر حذف شده

کاربر حذف شده

در کارگروه: شیمی
تعداد ارسالي: -2
13 سال پیش در تاریخ: شنبه, اسفند 14, 1389 1:19

ازاینکه سال2011 شیمی نام نهادند خیلی خوشحالم امیدوارم مسئولان انجمن ها ومتخصصین دانشگاهای کشور ما بتونن جایگاه شیمی رو در کشورمون به دیگر مراکز ائم از مراکز صنعتی ودانشگاهی وعلمی پژوهشی تحقیقاتی بشناسانن فکر میکنم شیمی مادر بیشتر علوم ائم از پزشکی ودیگر رشته ها باشه ولی متاسفانه ارزشی که شایسته این رشته هستش بهش داده نمیشه وانگیزه تلاش ما فارغ التحصیلان رشته شیمی خیلی پایین میاد شاید الان رشته شیمی در رده رشته های بی استفاده در کشورمون قرار گرفته


حذف ارسالي ويرايش ارسالي
احسان پورحسن

احسان پورحسن

در کارگروه: شیمی
تعداد ارسالي: 12
13 سال پیش در تاریخ: یکشنبه, اسفند 15, 1389 19:9

مسلما شیمی ریشه بسیاری از علوم مثل داروسازی، مهندسی مواد ، پلیمر و بسیاری دیگر از رشته هاست. هم اکنون بدون وجود پیشرفت در علم شیمی، بسیاری از رشته های دیگر توانایی پیشرفت نخواهند داشت
این موضوع مدت زیادی است که برای کشورهای پیشرفته مشخص شده که شیمیدان ها قادرند از مواد اولیه پیش پا افتاده و ارزان ، محصولات بسیار مهم و حتی ارزشمندتر از طلا و نفت تولید نمایند. امروزه شیمی نه تنها یک علم که یک زبان بین المللی و یک خواست مشترک جامعه علمی بین المللی است.
دوستان ، دانشجویان ، اساتید و پژوهشگران محترم، امروز شیمی فراتر از یک علم است و علم همیشه فراتر از سیاست بوده و هست، فارغ از کم لطفی ها و کج فهمی های سیاسی برای اعتلای جایگاه کشور عزیزمان در آینده درخشان علم شیمی، دست به دست هم و در حد توان تلاش کنیم و به همه آگاهی بدهیم.

حذف ارسالي ويرايش ارسالي نقل قول | 0   |  0
کاربر حذف شده

کاربر حذف شده

در کارگروه: شیمی
تعداد ارسالي: -2
13 سال پیش در تاریخ: سه شنبه, اسفند 17, 1389 3:36

سلام


دیروز یه کتاب ریاضی دیدم که پشت جلدش سال ریاضیات و.... دلم به حال شیمی سوخت. فکر کنم بیشتر از نصفه دانشجوهای شیمی هم هنوز نمیدونن که سال 2011 سال شیمی هست . فارغ التحصیلان شیمی هم که احتمال زیاد به خاطر پیدا نکردن کار حتی حاضر نیستن به مدرک تحصیلیشون نیگاه کنن. بعضی از این بچه ها هم که میخوان دکتری شرکت کنن با منابع عجیب غریبی مواجه شدند که نای حرف زدن رو هم از دست دادن، چه برسه به اینکه بخوان ابراز احساسات واسه امسال بکنن. دلم واسه شیمی، دانشجوهاش، فارغ التحصیلاش، کتاباش، و جدول جالب مندلیف و ... میسوزه.


حذف ارسالي ويرايش ارسالي
احسان پورحسن

احسان پورحسن

در کارگروه: شیمی
تعداد ارسالي: 12
13 سال پیش در تاریخ: چهارشنبه, اسفند 18, 1389 4:43

واقعا متاسفم که این مسایل رو در مورد شیمی و فارغ التحصیلان شیمی اینجا میخونم، نمیدونستم اوضاع کار تو ایران اینقدر خرابه اما به اطمینان داشته باشید که اوضاع همینطور نمیمونهو به هر حال یک روز سیاستمداران ما هم متوجه اهمیت اقتصادی علم شیمی خواهند شد و عاقلانه تر با این رشته برخورد خواهند کرد.

حذف ارسالي ويرايش ارسالي نقل قول | 0   |  0
sahar azad

sahar azad

در کارگروه: شیمی
تعداد ارسالي: 2
13 سال پیش در تاریخ: پنجشنبه, اسفند 19, 1389 15:12

سلام من دانشجوی فوق لیسانس شیمی م وبه خاطر نادیده گرفتن شیمی متاسفم


فکر اینکه بعد فارغ التحصیلی هیچ جایی نمیتونم مشغول بشم اذیتم میکنه


حذف ارسالي ويرايش ارسالي نقل قول | 0   |  0
کاربر حذف شده

کاربر حذف شده

در کارگروه: شیمی
تعداد ارسالي: -2
13 سال پیش در تاریخ: جمعه, اسفند 20, 1389 3:31

ببخشید در مورد طرز فکر شیمیست های ایران ابراز تاسف کردین یا در مورد اوضاعی کاری و تحصیلی که الان دارن؟ ما میدونیم که شیمی لیاقت چه جایگاهی رو داره و الان متاسفانه در چه جایگاهی هست ولی خوب این چیزایی که میگیم واقعا هست . من فارغ التحصیل  دکترای شیمی میشناسم که هنوز جایی مشغول به کار نیست !!!!!!!!!!!!!!!!!!! کسی باورش نمیشه اصلا.

حذف ارسالي ويرايش ارسالي نقل قول | 0   |  0
احسان پورحسن

احسان پورحسن

در کارگروه: شیمی
تعداد ارسالي: 12
13 سال پیش در تاریخ: جمعه, اسفند 20, 1389 8:42

بنده هفت، هشت ماه بیشتر نیست که برای ادامه تحصیل از ایران خارج شدم. اون موقع کسی اینقدر نا امید و بدبین نبود نمیدونم تو این مدت چه اتفاقی افتاده که همه ناامید شدند!
ببینید این موضوع رو قبول دارم که صنایع بخاطر مشکلات مالی زیاد به کارهای تحقیق و توسعه توجه نمیکنند اما تا اونجا که من میدونم هنوز هم کسانی که ایده های پژوهشی داشته باشند میتونند جذب پارکهای علم و فناوری یا شرکت های دانش بنیان بشن و همینطور کمک هزینه های پژوهشی برای اساتید جوان و کمک های باشگاه پژوهشگران جوان و البته دانشگاه ها هم مبلغی بابت هر مقاله پژوهشی چاپ شده میدن. پس بهتره به جای اینکه به فکر مشاغل صنعتی و اینجور مسایل باشید دنبال مسایل پژوهشی و کارهای تحقیقاتی باشید.

حذف ارسالي ويرايش ارسالي نقل قول | 0   |  0
sahar azad

sahar azad

در کارگروه: شیمی
تعداد ارسالي: 2
13 سال پیش در تاریخ: چهارشنبه, فروردين 03, 1390 17:19

 


من فکر میکنم ا(ببخشید)این حرفها شعاره. همکلاسی من یه طرحی برای  صنایع فولاد برد که هم هزینه هاشون رو کاهش میداد وهم به نفع محیط زیست بود پیش هزاران نفر رفت یک نفر پیدا نشد اصلا گوش کنه چی میگه!!!!!!!!!!!


حذف ارسالي ويرايش ارسالي نقل قول | 0   |  0