مبانی طراحی 6 - نور و سایه

صفحه اصلی کارگروهها >> دانستنی ها در معماری  >> مبانی طراحی 6 - نور و سایه
پولاد پولادین

پولاد پولادین

در کارگروه: دانستنی ها در معماری
تعداد ارسالي: 12
9 سال پیش در تاریخ: پنجشنبه, شهريور 12, 1394 13:39


*** توضیحاتی که در این صفحه نوشته شده ، بصورت کلی و خلاصه می باشد . زیرا پدیده های نور و سایه عناصری پیچیده و گسترده ای در طراحی می باشند و از چهاچوب موضوع این وبلاگ خارج است .




نور یک تابش الکترومغناطیس است که از ذراتی به نام فوتون (Photon ) تشکیل شده است . از برخورد آن اجسام و نقاط مختلف پرتو پدیدار می گردد .








- سایه ناحیه تاریک ناشی از قرار گرفتن یک جسم ناشفاف بین نور و صفحۀ تصویر می باشد .






- به تغییر درجهٔ سایه‌ها از روشن به تیره در آثار هنری سایه روشن گفته می‌شود و مهارت هنرمند در استفاده از روش باعث نمایش صحیح حجم و حالت مدل می‌شود .








طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر










- نور اولین و رایج ترین منبع شناخت جهان پیرامون ما می باشد  که به کمک بازتاب آن از فضای مجاور ، آن را می بینیم .








- با تغییرات گوناگون نور و سایه ، حالت ها و احساسات متفاوتی بدست می آید :






طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر



 


طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر












جابجایی از روشنب به تیرگی به دو عامل بستگی دارد :


1 - قدرت منبع نور




2 - نوع بافت سطح





- در هنرهای تجسمی از نور و سایه به دو روش می توان استفاده نمود :




1 - کاملا صریح باشد . و ساختاری از نور و تاریکی را ایجاد کند .




2 - ابرازی برای بیان حس که در خدمت اثر هنری قرار گیرد .









- وجود سایه روشن در تصویر ، باعث جدا سازی و ایجاد تمایز بین یک شکل و شکل دیگر است :






طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر




 - در رنگبندی روشن ، سایه های تیره و در رنگبندی تیره ، سایه های روشن دیده می شوند .


 - سایه ها بر زمینه ی روشن و نورها بر زمینه ی تیره، بیشتر جلوه گر می شوند :




طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر







- سایه ها بر زمینه ی روشن و نورها برزمینه ی تیره ، بیشتر جلوه گر می باشند .






- به ارزشهای رنگی متفاوت بین نور و تاریکی ، نیم سایه می گویند .






طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر








- هر چقدر منبع نوری به جسم نزدیک تر باشد ، تضاد سایه روشن بیشتر و تعداد ارزش های رنگی متوسط کمتر میشود و برعکس ، هر چه منبع نوری از جسم دور تر باشد ، تضاد سایه روشن کم تر و تعداد نمی سایه ها بیشتر خواهد شد :





طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر






- با قوی تر کردن منبع نور، سایه کمرنگ تر و با ضعیف تر کردن آن ، سایه پرنگ تر میشود .






- چنانچه منابع نور متعددی ئ تضاد بین نورها زیاد باشد ، افت بیشتری بین تیرگی و روشنی پدیدار شده و لکه های سیاه و سپید بدست خواهد آمد :






طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر








- سایه روشن روی سطح روشن ، روشن تر از سایه روی سطح تیره است .





- سطح شفاف اصلا سایه سایه ندارد ، سایه روی سطح نیمه شفاف کمرنگ تر و روی سطح کدر تیره تر است .






- با ایجاد تضاد های شدید در نور و سایه ، میتوان فضاهای دراماتیک و پر جاذبه ای را بوجود آورد .




- هرگاه جسمی رو میز سفیدی در کنار پنجره قرار گیرد و از یک طرف نور روز و از طرفی دیگر نور چراغ به آن بتابد ، دو سایه بر روی میز می اندازد که رنگ های آن ها باهم متفاوت است . سایه ای که توسط نور روز اینجاد میشود به رنگ نارنجی و زرد و سایه ی چراغ ، آبی است .




- نور رنگی گرم ( رنگی که طیف آن به قرمز می رسد )، احساسی از شادی ، نشاط و امید می آفریند در حالیکه نور رنگی سرد ( رنگی که طیف آن به آبی می رسد ) ، احساس نا امیدی و دلسردی را القا می کند . البته کاربرد نور های گرم و سرد در فضاها و آثار هنری ، متفاوت است :




طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر




طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر








طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر





طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر
















- حالت و چگونگی کناره های شکل ، ماهیت هندسی فرم را نشان میدهد . مثلا کنار های تیز و با تضادهای مشخص و روشن ، نشانگر زاویه های تیز است و بر تابش یک نور مستقیم دلالت دارد و بر عکس تغییرات تدریجی شدت رنگ ، حاکی از کنار های نرم و با انحنای ملایم و تابش نورهای غیر مستقیم است :






طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر










- هر چه طیف سایه روشن به هم نزدیک تر باشد ، تمایل به آرامش بیشتری در تصویر حاکم است و هر چه کنتراست این سایه روشن ها بیشتر باشد ، فضا پر تحرک و حساس تر است . 








- اگر سایه ها در بالای تصویر باشد ، حس سنگینی در تصویر است و اگر در پایین صفحه باشد ، حسی تز قدرت به وجود می آورد :




طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر



 


طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر
















حالت های گوناگون نور :






نور از جلو :




- سایه بر موضوع بسیار کم می باشد.




- موضوع عمق ندارد و مسطح دیده می شود .




- خط ها ، برجسته به چشم میرسند .




طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر








نور از پهلو :




-سایه های مشخصی پدیدار می شود .




- به تصویر ، کنتراست بالایی می بخشد .




- موضوع سه بعدی به نظر می آید




- اگر موضوع انسان باشد ، بخش روشن ، بطور نمادین ، نشان دهنده ی خوبی و بخش تاریک تعریفی از بدیها است و شخصیتی مبهم را نشان می دهد .






طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر









نور از بالا :




- قسمت بالای تصویر سبک و روشن است .





- سایه ها در سمت پایین کادر متمرکز هستند و فضای سنگینی در پایین ایجاد می شود .




- نوعی احساس تازگی و اطمینان را نشان میدهد . بویژه هنگامی که با نور روبرو ، به صورت همزمان ، همراه باشد .






طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر








نور از پایین :




- در بالای کادر سایه درست می شود و احساس تیرگی و سنگینی بیشتر می شود .




- احساس عدم آرامش ، وحشت و غربت را بوجود می آورد .




- نمایشگر چهره های خشن است .




طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر






نور از پشت :




- سوژه در حالت ضد نور است و در تاریکی قرار دارد .





- پشت سوژه روشن است





- سوژه بصورت یک سطح نیره در می آید که کاملا نامشخص است .





- هاله ای از نور ، دور موضوع را میگرد و به موضوع کیفیتی خاص می بخشد .





-  اگر این نور با مقابل همراه شود، به سوژه حالتی آسمانی و ایده آل می بخشد .







طراحی,مبانی،معماری,نور،سایه،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر










منابع :


I - جزو ه های دانشگاهی


II - خلاقیت تصویری نوشته نصرین صدقیان :



  1. تاریخ هنر نوین  هاروارد آرناسن - مترجم : محمد تقی فرامرزی

  2. هنر ذر گذر رمان  هلن گاردنر

  3. طراحی . ارتباط بصری  برونر موناری - منرجم پاینده شاهنده

  4. زبان تصویر جئورگی گیپس - ترجمه فیروزه مهاجر

  5. مبادی سواد بصری دونیس اِ داندیس - ترجمه : مسعود سپهر

  6. کتاب رنگ اِتین - ترجمه : محمد حسین حلیمی

  7. دایره المعارف هنر  روئین پاکباز

  8. ارتباط تصویری از چشم انداز نشانه شناسی فهیمه پهلوان

  9. درآمدی بر تحلیل عناصر بصری در آرم  فهمیه پهلوان

  10. اصول و مبانی هنرهای تجسمی  محمد حسین حبیبی

  11. سی قرن طراحی گرافیک  ملک محسن قادری

  12. شناخت هنر گرافیک   سید رضا حسینی

  13. مفاهیم رویکردها در آخرین جنبش های هنری قرن بیستم  ادوارد لوس اسمیت - ترجمه : علیرضا سمیع آذر

  14. جهانی شدن و هنر جدید  ادوارد لوسی اسمیت - ترجمه علیرضا سمیع آذر

  15. تارخچه ای از طراحی گرافیک  ریچارد هولیس - ترجمه سیما مشتاقی

  16. از نشانه های تصویر تا متن  بابک احمدی


حذف ارسالي ويرايش ارسالي