با توجه به اینک همه عکاسان در ضمینه مستند اجتمائی تجاربی دارند و به نوعی ناخواسته این ژانر عکاسی را تجربه کرده اند.مستند اجتمائی از دو واژه مستند و اجتمائی تشکیل شده که خود بهترین تعریف در این باب میباشد.یعنی عکاسی و ثبت وقایع گوناگون چه وقایع تلخ و چه شیرین و ارتباط مردم و نقش مردم در ایجاد و شکل گیری و نقش عوامل دیگر چه انسانی و چه طبیعی در بروز واقعه در اجتماع میباشد و ثبت این سند توسط عکاس در مقابل لنز دوربین اوایجاد شده و عکاس میتواند با تغییر زاویه و یا چیدمان در ثبت این سند با ذوق و خلاقیت خود دخیل بوده به صورتی که در ماهیت واقعه تغییری به وجود نیاید .در عکاسی مستند اجتمائی باید بتوان از طریق عکس خبری را به واقع و سهولت و روشنی بدون دخل و تصرف به مخاطب رساند و آگاهی او را افزایش داد و باعث جرقه ای در درون و فکر او شود و او را به فکر و تالم در باره موضوع عکس وادارکند. عکاس هرچه سهل و روان تر و با دیدی متفاوت خلاقانه تر از واقعه و یا روندی در جامعه عکسی ارائه کند موفق تر میباشد.من بعنوان یک عکاس که بیشترین سالهای عمرم را به عکاسی گره زده و اکثر ژانرهای عکاسی را بدفعات تجربه کرده ام و با عکس و عکاسی زندگی کرده میگویم در عکاسی حرف اول را عکاس با دید خلاق و متفاوت خودو علم به موضوع مورد بحث میزند و سپس ابزار جهت ثبت اثر نقش ایفا میکند . در عکاسی مستند اجتمائی نوع لنز با شرایط و لوکیشن فرق میکند یک عکاس مستند اجتمای هم به لنز واید احتیاج دارد هم به لنز تله - گاهی برای ثبت اتفاقی به ثبت با زاویه باز با لنز واید و یا گاهی به زاویه بسته با لنز تله دارد.