از بهم پیوستن چندین نقطه خط بوجود می آید . خط ها دومین و فراوان ترین عنصر بصری ای موجود در طبیت هستند .
تعریف های گوناگون از خط :
- ویژگی اصلی خط ، جهت و حرکت است که در ذات آن نهفته است .
- از حد فاصل بین دو نقطه ، خط ایجاد می شود .
- از حد فاصل بین دو سطح یا دو رنگ ، می تواند خط تشکیل شود .
- خط داری یک بعد ( طول) است .
پس آشنایی از با این عنصر بصری ، با چگونگی بکارگیری آن باستفاده از ترکیب بندی ها آشنا می شویم :
- کیفیت بصری تصویری فضای طرفین خط راست ، برابر و داری یک ارزش تصویری است .
نمایشگر ایستایی نیرومندی ، استحکام و تعادل
- خط افقی معرف تعادل، صداقت ، و وقار است .
صداقت - تعادل
- خط مورب جلوگر ناپایداری ، حرکت ، تشویش ، اضطراب یا هیجان می باشد .
حرکت ، هیجان اضطراب
- خط منحنی نرمی و لغزندگی زیادی دارد . بینانگر ملایمت ، شادی ، حرکت و دوستی است . هر چه این خطوط حرکت بیشتری داشته باشد ، دارای انرژی بیشتری هستند .
ملایمت ، شادی ، حرکت
- خط شکسته بیانگر خشونت ، درگیری ، سر و صدا ، حرکت و شلوغی است . خطوط هر چه زاویه دارتر و کج تر و دندانه دارتر باشند ، حرکت های پر سرو صداتی بیشتری را بیان میکنند . و دارای انرژی بیشتری هستند .
خشونت ، تصادف ، حرکت و خیانت
هر چقدر خط ضخیم تر ( کلفت تر ) باشد در کار تضاد بیشتری را ایجاد خواهد کرد .
منابع :
I - جزو ه های دانشگاهی
II - خلاقیت تصویری نوشته نصرین صدقیان :
- تاریخ هنر نوین هاروارد آرناسن - مترجم : محمد تقی فرامرزی
- هنر ذر گذر رمان هلن گاردنر
- طراحی . ارتباط بصری برونر موناری - منرجم پاینده شاهنده
- زبان تصویر جئورگی گیپس - ترجمه فیروزه مهاجر
- مبادی سواد بصری دونیس اِ داندیس - ترجمه : مسعود سپهر
- کتاب رنگ اِتین - ترجمه : محمد حسین حلیمی
- دایره المعارف هنر روئین پاکباز
- ارتباط تصویری از چشم انداز نشانه شناسی فهیمه پهلوان
- درآمدی بر تحلیل عناصر بصری در آرم فهمیه پهلوان
- اصول و مبانی هنرهای تجسمی محمد حسین حبیبی
- سی قرن طراحی گرافیک ملک محسن قادری
- شناخت هنر گرافیک سید رضا حسینی
- مفاهیم رویکردها در آخرین جنبش های هنری قرن بیستم ادوارد لوس اسمیت - ترجمه : علیرضا سمیع آذر
- جهانی شدن و هنر جدید ادوارد لوسی اسمیت - ترجمه علیرضا سمیع آذر
- تارخچه ای از طراحی گرافیک ریچارد هولیس - ترجمه سیما مشتاقی
- از نشانه های تصویر تا متن بابک احمدی