مبانی طراحی 2 - نقطه

پولاد پولادین

پولاد پولادین

در کارگروه: دانستنی ها در معماری
تعداد ارسالي: 12
9 سال پیش در تاریخ: چهارشنبه, آذر 26, 1393 18:33

همانطور که گفته شد نقطه کوچکترین عنصر و یا جلوه بصری یک طرح است . نقطه از نظر تجسمی و تصویری ، دارای وجود خارجی بوده و قابل تشخیص و تمیز است و حتی میتواند واقعیت فیزیکی نداشته باشد اما از لحاظ تجسمی قابل فهم باشد .


 


در اینجا میخواهیم با چگونگی بکارگیری نقطه باستفاده از ترکیب بندی ها آشنا شویم :


 


 


 


- نقطه میتواند بزرگ و یا کوچک باشد که البته بستگی به قرار گیری در فضا دارد . با تکرار نقطه میتوانیم یه ریتم برسیم .


 


ترکیب بندی حرکت و ریتم


 


طراحی,مبانی،معماری,نقطه،عناصر،بصری،تجسمی،هنر


 


 


 


- نقطه ممکن است از نظر فرم شکلی و اندازه متفاوت باشد ، که در این صورت هر شکلی با توجه به خصوصیاتش بیانگر مفهوم ویژه ای خواهد داشت .


 


ترکیب بندی  تجمع و ریتم


 


طراحی,مبانی،معماری,نقطه,ترکیب،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر


 


 


 


- نقطه میتواند مفهموم تجمع و پراکندگی را نمایش دهد .


 


طراحی,مبانی،معماری,نقطه,ترکیب،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر


 


 


 


- نقطه ها معمولا دارای مرکزیت و ایستایی هستند . در واقع پرارزش ترین مکان برای قرار گیری یک نقطه ، محدوه مرکز کادر است .


 


ترکیب بندی مرکزیت و کانونیت


 


طراحی,مبانی،معماری,نقطه,خط,سطح,ترکیب،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر


 


 


 


- دو نقطه همسان و هم اندازه که با فاصله ای یکسان نسبت به یکدیگر در کادر قرار گرفته باشند ، میتوانند مفهموم نوعی تقارن را نمایش دهند .


 


ترکیب بندی تقارن 


 


 


 


طراحی,مبانی،معماری,نقطه,ترکیب،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر


 


 


 


- دو نقطه غیر همسان و غیر هم اندازه که با قرار گیری در فضای کادر مفهوم تضاد را دارند .


 


ترکیب بندی تضاد


 


طراحی,مبانی،معماری,نقطه,ترکیب،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر


 


 


 


- نقطه ها از نظر نوع قرار گیری و ترکیب بندی در اطراف ، مرکز و گوشه های  فضا ، میتوانند مفهوم بی نظمی را داشته باشند .


 


- ترکیب بندی بی نظمی


 


طراحی,مبانی،معماری,نقطه,ترکیب،بندی،عناصر،بصری،تجسمی،هنر


 


 


 


- هر قدر تعداد نقطه ها در یک کادر زیاد شوند ، علاوه بر ارتباط با کادر ، بر یکدیگر نیز تآثیر می گذارند و از انرژی و ایستایی خود می کاهند .


 


 


منابع :


I - جزو ه های دانشگاهی


II - خلاقیت تصویری نوشته نصرین صدقیان :



  1. تاریخ هنر نوین  هاروارد آرناسن - مترجم : محمد تقی فرامرزی

  2. هنر ذر گذر رمان  هلن گاردنر

  3. طراحی . ارتباط بصری  برونر موناری - منرجم پاینده شاهنده

  4. زبان تصویر جئورگی گیپس - ترجمه فیروزه مهاجر

  5. مبادی سواد بصری دونیس اِ داندیس - ترجمه : مسعود سپهر

  6. کتاب رنگ اِتین - ترجمه : محمد حسین حلیمی

  7. دایره المعارف هنر  روئین پاکباز

  8. ارتباط تصویری از چشم انداز نشانه شناسی فهیمه پهلوان

  9. درآمدی بر تحلیل عناصر بصری در آرم  فهمیه پهلوان

  10. اصول و مبانی هنرهای تجسمی  محمد حسین حبیبی

  11. سی قرن طراحی گرافیک  ملک محسن قادری

  12. شناخت هنر گرافیک   سید رضا حسینی

  13. مفاهیم رویکردها در آخرین جنبش های هنری قرن بیستم  ادوارد لوس اسمیت - ترجمه : علیرضا سمیع آذر

  14. جهانی شدن و هنر جدید  ادوارد لوسی اسمیت - ترجمه علیرضا سمیع آذر

  15. تارخچه ای از طراحی گرافیک  ریچارد هولیس - ترجمه سیما مشتاقی

  16. از نشانه های تصویر تا متن  بابک احمدی


حذف ارسالي ويرايش ارسالي