همانطور که گفته شد نقطه کوچکترین عنصر و یا جلوه بصری یک طرح است . نقطه از نظر تجسمی و تصویری ، دارای وجود خارجی بوده و قابل تشخیص و تمیز است و حتی میتواند واقعیت فیزیکی نداشته باشد اما از لحاظ تجسمی قابل فهم باشد .
در اینجا میخواهیم با چگونگی بکارگیری نقطه باستفاده از ترکیب بندی ها آشنا شویم :
- نقطه میتواند بزرگ و یا کوچک باشد که البته بستگی به قرار گیری در فضا دارد . با تکرار نقطه میتوانیم یه ریتم برسیم .
ترکیب بندی حرکت و ریتم

- نقطه ممکن است از نظر فرم شکلی و اندازه متفاوت باشد ، که در این صورت هر شکلی با توجه به خصوصیاتش بیانگر مفهوم ویژه ای خواهد داشت .
ترکیب بندی تجمع و ریتم

- نقطه میتواند مفهموم تجمع و پراکندگی را نمایش دهد .

- نقطه ها معمولا دارای مرکزیت و ایستایی هستند . در واقع پرارزش ترین مکان برای قرار گیری یک نقطه ، محدوه مرکز کادر است .
ترکیب بندی مرکزیت و کانونیت

- دو نقطه همسان و هم اندازه که با فاصله ای یکسان نسبت به یکدیگر در کادر قرار گرفته باشند ، میتوانند مفهموم نوعی تقارن را نمایش دهند .
ترکیب بندی تقارن

- دو نقطه غیر همسان و غیر هم اندازه که با قرار گیری در فضای کادر مفهوم تضاد را دارند .
ترکیب بندی تضاد

- نقطه ها از نظر نوع قرار گیری و ترکیب بندی در اطراف ، مرکز و گوشه های فضا ، میتوانند مفهوم بی نظمی را داشته باشند .
- ترکیب بندی بی نظمی

- هر قدر تعداد نقطه ها در یک کادر زیاد شوند ، علاوه بر ارتباط با کادر ، بر یکدیگر نیز تآثیر می گذارند و از انرژی و ایستایی خود می کاهند .
منابع :
I - جزو ه های دانشگاهی
II - خلاقیت تصویری نوشته نصرین صدقیان :
- تاریخ هنر نوین هاروارد آرناسن - مترجم : محمد تقی فرامرزی
- هنر ذر گذر رمان هلن گاردنر
- طراحی . ارتباط بصری برونر موناری - منرجم پاینده شاهنده
- زبان تصویر جئورگی گیپس - ترجمه فیروزه مهاجر
- مبادی سواد بصری دونیس اِ داندیس - ترجمه : مسعود سپهر
- کتاب رنگ اِتین - ترجمه : محمد حسین حلیمی
- دایره المعارف هنر روئین پاکباز
- ارتباط تصویری از چشم انداز نشانه شناسی فهیمه پهلوان
- درآمدی بر تحلیل عناصر بصری در آرم فهمیه پهلوان
- اصول و مبانی هنرهای تجسمی محمد حسین حبیبی
- سی قرن طراحی گرافیک ملک محسن قادری
- شناخت هنر گرافیک سید رضا حسینی
- مفاهیم رویکردها در آخرین جنبش های هنری قرن بیستم ادوارد لوس اسمیت - ترجمه : علیرضا سمیع آذر
- جهانی شدن و هنر جدید ادوارد لوسی اسمیت - ترجمه علیرضا سمیع آذر
- تارخچه ای از طراحی گرافیک ریچارد هولیس - ترجمه سیما مشتاقی
- از نشانه های تصویر تا متن بابک احمدی