با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟
 
ازدواج   نهادی مدنی در حقوق ایران است که علاوه بر این که واجد آثار حقوقی و مدنی  زیادی می باشد از نظر دینی هم امری بسیار پسندیده بوده و دارای آثار معنوی  و اخروی نیز هست . لذا مجرد ماندن و ترک این شیوه ی حسنه مذمت ( سرزنش )  شده است و چنانچه فردی به خاطرازدواج نکردن مرتکب گناه شود تجرد وی ، حرام  خواهد بود . به همین دلیل آشنا بودن با قواعد حاکم بر این نهاد، امری لازم  است . یکی از این قاعده ها موضوع ممنوعیت نکاح با بعضی افراد است . لذا  باید با کسی ازدواج کرد که از نظر شرعی و قانونی برای آن مانعی وجود نداشته  باشد. در این بحث ذیلاً به بررسی موضوع ممنوع بودن ازدواج با گروهی از  زنان و مردان می پردازیم که درقانون مدنی ایران آن را جزء " موانع نکاح "  شمرده اند.
 از دیدگاه مقررات ایران مانع نکاح در پنج دسته جای می گیرد :
 ۱)  ناشی ازخویشاوندی نسبی
 ۲)  ناشی از خویشاوندی سببی
 ۳) ناشی از خویشاوندی رضاعی
 ۴)  موارد متفرقه
 ۵) رعایت مصالح کشور
 الف )  موانع ناشی از خویشاوندی نسبی ( خونی):
 ▪  ازدواج با پدر و اجداد پدری و با مادر و جده ها ی مادری.
 ▪  ازدواج با فرزندان و نوه ها و نتیجه ها ، هرچه قدر که پایین تر برود.
 ▪ ازدواج با برادرو خواهر و اولا د و نوه ها و نتیجه های آنان.
 ▪  ازدواج با عمه ، خاله ، عمه و دایی هایی خود و عمه و خاله و عموها و دایی ها ی پدر و مادر و اجداد .
 ب)  موانع ناشی از خویشاوندی سببی :
 ▪  مرد نمی تواند با مادر و نیز جده های زن خود و نیز مادر و جده های رضاعی  زن خود ازدواج کند و این حرمت، ابدی است . یعنی اگر مردی فقط برا ی چند  دقیقه با زنی حتی ازدواج موقت نماید و حتی آنها همدیگر را هم نبینند این  محرمیت حاصل شده و آن مرد با مادر و جده های نسبی یا رضاعی همسر فعلی یا  سابق خود برای همیشه محرم است .
 ▪ زن نیز نمی تواند با پدر و اجداد نسبی یا رضاعی شوهر خود ازدواج کند و تفصیل آن نیز مانند مورد بالا درباره زن نیز صادق خواهد بود.
 ▪ زن پدر یا اجداد نسبی یا رضاعی انسان برای همیشه بر وی حرامند . لذا  اگرزنی ولو چند دقیقه نیز به عقد مردی درآید و بعد هم جدا شود برای همیشه  به پسر و نوه و نتیجه های آن مرد حرام خواهد بود.
 ▪ عروس نیز برای همیشه به پدر شوهر و اجداد شوهرش حرام است.
 ـ تذکر :
 محرمیت حاصله از ازدواج های یاد شده هم خاص ازدواج دائم است و هم شامل  ازدواج موقت می شود . وجود رابطه زناشویی لازم نیست و صرف جاری شدن صیغه  نکاح ، کافی برای این محرمیت خواهد بود.
 ▪  اگر مردی با زنی ازدواج کند وآن زن ، دختر یا دخترانی از شوهر قبلی اش  داشته باشد ، تا زمانی که این زن در عقد مرد است این دختران نیز با پدر  خوانده شان محرم هستند واگربین زن وشوهر مزبور، رابطه زناشویی واقع نشده  باشد پس از جدا شدن ، مجدداً این دختر بر پدرخوانده سابقش نامحرم خواهد بود  و می تواند با وی ازدواج کند اما اگر بین زن و شوهر مزبور رابطه زناشویی  رخ داده باشد دختر زن به پدر خوانده یا همان شوهر مادرش برای همیشه محرم  است و جدایی مادر نیز نقشی دراین میان نخواهد داشت.
 ▪ کسی نمی تواند همزمان با دو یا چند خواهر ازدواج کند. لذا اگر مردی با  زنی ازدواج نماید ، تا زمانی که از وی جدا نشده نمی تواند با خواهرش ازدواج  کند که البته دراین مورد خواهر زن ، محرم شرعی که ملزم به رعایت حجاب نیست  نخواهد بود بلکه از این جهت نامحرم است.
 ـ تذکر : 
 اگر مردی زنش را طلاق رجعی ( طلاقی که مرد می تواند باز زن را به ازدواج  خود در آورد ) دهد، چون در این نوع طلاق در عِدّه  قانونی ( مدتی که زن پس  از طلاق یا فوت شوهر نباید ازدواج کند ) ، زن همانند زوجه مرد فرض می شود ،  تا پایان عده ، حق ازدواج با خواهر زن وجود ندارد ولی در سایرطلاق ها یا  عدّه ی عقد موقت، می توان در ایام عِدّه با خواهر زن ازدواج نمود.
 ▪  ازدواج با برادرزاده یا خواهرزاده زوجه، بدون اذن وی ممنوع است . لذا  اگر مردی بدون کسب اجازه همسرش با برادرزاده یا خواهرزاده او ازدواج کند  این عقد جایز و صحیح نخواهد بود ولی اگربعداً بتواند رضایت همسرش را کسب  کند ازدواج قبلی نافذ می گردد و نیاز به عقد مجدد نمی باشد. اما اگرهمسرش  از موضوع عقد با خبر شود و آن را تنفیذ ( تأیید ) نکندعقد باطل می شود.
 ـ تذکر :
 اگر مردی با زنی ازدواج کند می تواند بعداً با خاله یا عمه وی ازدواج نماید و نیازی به اعلام موضوع به زن خود ندارد.
 ▪ اگر مردی سه بار متوالی همسر خود را طلاق دهد ، پس از وقوع طلاق سوم ( سه  طلاقه ) این زوجه مطلقه ، بر مرد حرام می شود خواه با وی رابطه ی زناشویی  داشته یا نداشته باشد .
 اگر مرد بخواهد دوباره با وی ازدواج کند باید این زن با مرد دیگری ازدواج  دائم نموده و با وی رابطه زناشویی نیز داشته باشد و سپس ازوی جدا شود و زن  پس از تمام شدن ایام عده می تواند به عقد شوهراول درآید . اصطلاحاً به شوهر  دوم مُحلّل ( حلال گرداننده ) گفته می شود زیرا باعث از بین رفتن حرمت  ازدواج بین شوهر اول و همسرش می گردد.
 ـ تذکر : موضوع یاد شده خاص طلاق و ازدواج دائم است. لذا اگر مردی پس از  عقد موقت از همسرش جدا شود یا بر اثر فسخ بین زوجین ، جدایی واقع گردد  مشمول قاعده مزبور نخواهد بود.
 ▪  اگر مردی همسرش را نـُه بار طلاق دهد به صورتی که شش بار آن طلاق رجعی  باشد این زن برای همیشه براین مرد حرام می شود که اصطلاحاً به وی ( نه  طلاقه ) گفته می شود و محلل نیز در این مورد کارسازنخواهد بود.
 ج) موانع رضاعی ( شیری )
 یکی از اقسام خویشاوندی ، قرابت ناشی از شیرخوارگی ( رضاع) است.
 بدین ترتیب که اگر زنی با شرایط ذیل به کودکی شیر دهد بین آن کودک و زن  نسبت مادر و فرزندی رضاعی پیش می آید و فرزندان آن زن نیز با شیرخواره ،  خواهر و برادر رضاعی می شوند و شوهر آن زن هم ، پدر رضاعی می شود و شوهر آن  زن هم ، پدر رضاعی وی محسوب می شود و خلاصه برادر و خواهر آن زن هم دایی و  خاله او به شمار می روند و همین طور الی آخر.
 شرایطی که سبب قرابت ناشی از شیرخوارگی می شود : 
 ▪  شیر زن ناشی از حمل مشروع باشد.
 ▪  شیر، مستقیماً مکیده شود. لذا اگر شیر در قاشق یا سرشیشه ریخته شود و به کودک داده شود فایده ای ندارد.
 ▪ کودک لااقل ۱۵ دفعه متوالی و یا در یک شبانه روز از شیربخورد. ضمناً  نباید دربین دفعات شیر خوردن ، از غذا یا شیر زن دیگری مصرف کند.
 ▪ شیرخوردن کودک ، قبل از تمام شدن دو سالگی او باشد.
 ▪  مقدار شیری که خورده از یک زن و شوهر حاصل شده باشد.
 بدین ترتیب خویشاوندی رضاعی ازحیث محرمیت و ماهیت نکاح همانند قرابت نسبی  است . لذا همان گونه که خواهر و برادر یا مادر و مادربزرگ نسبی محرم است ،  رضاعی آن نیز محرم می باشد ولی رابطه توارث بین آنان ایجاد نمی شود.
 ـ تذکر: 
 اگر مادر بزرگی به نوه دختری خودش با شرایط مزبور شیر دهد، مادر آن کودک بر  شوهرش حرام می گردد زیرا این مادر بزرگ با این کارش ، دخترش را به خواهر  رضاعی نوه اش تبدیل نموده و چون ازدواج با خواهر فرزند جایز نیست این زن بر  شوهرش حرام می شود.
 د)  موانع متفرقه
 ▪ اگر مردی با علم به این که زنی شوهر دارد یا درعِدّه طلاق یا وفات به سر  می برد وی را به عقد خود درآورد ، هم عقد باطل است و هم آن زن برای ابد به  او حرام می شود. 
 اما اگر مرد به موارد  مزبور جاهل با شد یعنی نداند زن ، شوهر دارد یا  عِدّه اش تمام نشده و زن را به عقد خود در آورد عقد باطل است ؛ اما می  تواند پس از اتمام عِدّه ، زن را به عقد خود در آورد ولی اگربین آنها رابطه  زناشویی نیز برقرار شده  باشد، زن بر وی حرام همیشگی خواهد شد.
 ▪  اگر مردی همسر دائمی اش را که مسلمان و عفیفه است لِعان کند یعنی به وی  نسبت زنا دهد یا فرزندش را از خود نفی کند و این کار را با شرایطی نزد قاضی  انجام دهد بین این زوجین برای همیشه جدایی واقع می شود و بر هم حرام ابدی  می شوند.
 ▪ اگر مرد یا زنی در حال احرام ( حج) با فردی ازدواج کند و به حرمت این کار هم آگاه باشد بین آن دو حرمت ابدی حاصل می شود. 
 ▪  اگر مردی با زن شوهر دار یا زنی که در عِدّه طلاق رجعی است زنا کند آن زن برای همیشه به وی حرام می شود.
 ـ تذکر: 
 بعضی از فقها این کار را موجب حرمت ابدی نمی دانند.
 ▪  اگر مرد بالغ با پسری لواط کند مادرو خواهر و دختر آن پسر بروی حرام  ابدی می شوند ؛ ولی مفعول می تواند با مادر وخواهر ودختر آن مرد ازدواج  نماید.
 ▪  ازدواج زن مسلمان با مرد غیرمسلمان باطل و حرام است و با علم به حرمت ،  زنا محسوب می شود ولی مرد مسلمان می تواند با زنان کافر اهل کتاب ( مسیحی،  یهودی و زرتشتی) ازدواج موقت نماید و بعضی از فقها، ازدواج دائم را هم جایز  می دانند ولی ازدواج با زنان غیر اهل کتاب ، جایز نیست .
 ـ تذکر:
 بعضی از فقها گفته اند چنانچه مرد مسلمانی دارای زن مسلمان باشد بدون اذن  همسر مزبور حق ندارد زن اهل کتاب را به ازدواج خود در آورد.
 ▪  ازدواج بین پیروان مذاهب اسلامی مثل شیعه و سنی اشکالی ندارد ولی جهت رعایت کفویت ، بهتر است هر دو از یک فرقه باشند.
 هـ)  رعایت مصالح کشور
 ▪  ازدواج مرد ایرانی با زن غیر ایرانی بلا مانع است ولی اگر زن ایرانی  بخواهد با مسلمان غیر ایرانی ازدواج  کند شرعاً اشکالی ندارد ولی برای ثبت  آن و رسمیت داشتن باید از دولت کسب مجوز کند  و گرنه از نظر دولت این  ازدواج رسمیت نخواهد داشت.
 ▪  ازدواج ایرانیان عضو وزارت امور خارجه یا نیروهای مسلح با غیر ایرانی ها  ممنوع است و باید قبلاً  مجوز آن از دولت اخذ شود و گرنه هم موجب تعقیب  اداری و هم عدم به رسمیت شناختن آن خواهد شد ؛ اگر چه شرعاً صحیح است.
 ـ تذکر :
 مطالبی که گفته شد بیشتر در مورد ایرانیان شیعه حاکم است و چون موضوع  ازدواج از احوال شخصی محسوب می شود در مورد اهل سنت ونیز اهل کتاب ، احکام  شرعی مذهب خودشان رعایت خواهد شد ، مگر این که آنان شخصاً رضایت خود را بر  اِعمال قوانین مدنی ایران بر روابط  شخصی شان اعلام نمایند.
عنوان: با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد-حسن بصیری هریس  18:08 با ارزوی توفیق برای تمامی دانشجویان حقوق