کارگروه
حقوق قضایی(حسن بصیری هریس)
حقوق قضایی تلفن تماس:09148744369-basiri1000@gmail.com هیچ وقت با چشم پول به موکل خود نگاه نکنید چرا که او از روی ناچاری و اینکه علاجش قطع شده به شما روی اورده است.
 

موسیقی در مانی

حسن بصیری  هریس

حسن بصیری هریس

در کارگروه: حقوق قضایی(حسن بصیری هریس)
تعداد ارسالي: 736
10 سال پیش در تاریخ: پنجشنبه, خرداد 08, 1393 22:53



















موسیقی درمانی عبارت است از : کاربرد موسیقی در تامین ، حفظ و بهبود سلامت جسمانی و روانی . در واقع موسیقی درمانی کاربرد منظم موسیقی است ، بطوریکه موسیقی درمانگر مستقیماً در یک محیط درمانی و یا پر تنش تغییرات دلخواه را در عواطف و رفتار درمانجو ایجاد می کند ...   به واقع در موسیقی درمانی با استفاده از موسیقی که یک رسانه هنری خلاق است به افراد دارای مشکلات گوناگون به منظور دستیابی به بهداشت روانی و جسمی آنان کمک می شود .   موسیقی درمانی در درمان افرادی که ناتوانی های مختلفی از جمله عقب ماندگی ذهنی ، تأخیر یافتگی رشدی ، معلولیت جسمی ، بیماری های روحی ، روانی و غیره داشته اند به طور موفقیت آمیزی جواب داده است . به اعتراف پژوهشگران استفاده از موسیقی درمانی در قرون وسطی و سالها قبل از آنکه در غرب بهره گیری از موسیقی در درمان بیماری ها معمول گردد دانشمندان اسلامی مانند فارابی ، ابن سینا این روش را ابداع نموده و بیماران خود را با این روش درمان می نمودند . در حالیکه غربی ها بالاخص علم پزشکی آمریکا اولین بار موسیقی درمانی را اوایل قرن بیستم تجربه نمودند .  
متن کامل مقاله



دان کمپ بل ، نویسنده کتاب اعجاز موسیقی با اشاره به سابقه موسیقی درمانی در خاور میانه در مطلبی تحت عنوان « موسیقی از دست رفته خاور میانه » می نویسد « درست مانند مسافرینی که در جاده ابریشم سفر می کردند ما رد پای استفاده از موسیقی در درمان را از چین و هند و آسیای مرکزی تا غرب دنبال می کنیم » وی با اشاره به « رامی اروک گوونگ » درمانگر موسیقی ترک می نویسد : تحقیقات گوونگ او را با فارابی و ابن سینا و سایر پزشکان عالیقدر قرون وسطی که از موسیقی در درمان بیماران خود استفاده می کردند آشنا ساخت . او دریافت که پاره ای از بیمارستان های اسلامی دارای اتاق موسیقی هستند و پزشکان به تأثیر موسیقی درمانی ایمان داشتند .
اصل تأثیر موسیقی و بهره گیری از آن باز می گردد به هزاره های پیشین که هم در غرب و هم در شرق این موارد مورد توجه بوده است . افلاطون درباره تأثیر موسیقی گفته است : موسیقی برای ادامه زندگی بشر ضروری است . شما ثقیل ترین روح را در اختیار من بگذارید ، من قادرم با نیروی موسیقی سنگینی و کدورت عارضی را از روان او زدوده ، مردی هوشمند و سلحشور به شما تحویل دهم .
« رونالد هاس » استاد دانشگاه موتسارت ، شهر سالزبورگ اتریش می گوید : از طریق موسیقی میتوان مصونیت انسان ها را در برابر بیماریها تقویت کرد . دردها را کاهش داد و از بروز حوادث جلوگیری نمود . تحقیقاتی که وی انجام داده است نشان می دهد که باید به انواع موسیقی در درمان بیماری ها توجه شود .
وی در تحقیقی که انجام داده به این نتیجه رسیده که بر اساس شواهد تجربی برخی از ملودی های قدیمی مشرق زمین برای از بین بردن سردردها و کوفتگی بدن موثر است . وی می گوید : حدود هشتصد سال پس از میلاد مسیح در برخی از مراکز درمانی مشرق زمین از موسیقی برای درمان دردها استفاده می شده است ، فارابی موسیقی را با سه خاصیت مطرح می ساخت :
احساس انگیز ، نشاط انگیز ، خیال انگیز و تحت شرایطی هر سه خصوصیت را دارا می باشد . نغمه های موسیقی بر حسب ترکیب فواصل و ریتم دارای ارتعاشات خاصی هستند که با تحریک ارتعاشات ، سلولهای عصبی ، احساس و انگیزه ای را تقویت ، تضعیف و یا منتقل می سازد . اگر چه فواید درمان با موسیقی از دوران گذشته مطرح بوده است اما تا قبل از اینکه قرن اخیر به عنوان یک رشته تخصصی شناخته شود خوب معرفی نشده است .
امروزه از تاثیر و فواید موسیقی در مراحل مختلف رشد و زندگی انسان ( از دوره جنینی تا سالمندی ) گیاهان و جانوران سخن به میان می آید . و از تغییرات آن بر روی سیستمهای حسی ، حرکتی ، هیجانی ، عاطفی ، ترشح غدد ، هوشیاری و آگاهی و شناخت فرد بحث می شود .
در یونان قدیم ارتباط نزدیکی بین موسیقی و شفا وجود داشت ، این همبستگی به یکی از خدایان یونان ( آپولو) شخصیت و شکل داده است . آپولو هم خدای موسیقی و هم خدای طب بود . یونانیان معتقد بودند که امراض نتیجه عدم هارمونی در وجود فرد است و موسیقی با قدرت روحی و اخلاقی خود می تواند با برگرداندن هارمونی و نظم در بدن سلامتی را برای فرد مورد استفاده به ارمغان آورد .
پژوهش های انجام شده نشان می دهد که غده تالاموس به عنوان مهمترین غده در مغز انسان محرک های صوتی را به وسیله سیستم های عصبی دریافت و در کنار حافظه و تخیل به آنها پاسخ می دهد . غده هیپوفیز ، نیز که از غده تالاموس فرمانی می گیرد به محرک های صوتی موزون پاسخ داده ، موجب بروز ترشحاتی می شود که نتیجه آن آزادسازی ماده آرام بخش به نام آندروفین خواهد بود . با توجه به اینکه مهمترین اثر ماده مذبور ماده تسکین درد در انسان است ، به سادگی می توان به ارزش موسیقی درمانی که عملاً موجبات آزاد سازی ماده آندروفین که علاوه بر تسکین درد موجبات انبساط و شادی را در انسان فراهم می سازد پی برد . دان کمپ بل در رابطه با موسیقی درمانی می نویسد : اصوات باعث ایجاد اشکال مختلف گردیده ، میدان های انرژی طنین و حرکت را در محیط اطراف خلق می کنند . ما این نیروها را جذب کرده و آنها با ظرافت تنفس و نبض و میزان فشار خود تنش ماهیچه ها حرارت بدن و سایر ضرباهنگ های درونی بدن را تغییر می دهند . اصوات بر اساس اشکال موج و یا سایر خصوصیات خود بر روی بدن تاثیرات متفاوتی دارند . در برخی مواقع باعث شارژ شدن بدن می گردند و در مواقعی دیگر موسیقی بلند و پر ضربان به ما انرژی می بخشد و باعث رهایی درد و تنش می گردد . برخی از اصوات موثر توسط صداهای خود را ایجاد می شوند . چنین اصواتی باعث ریلکس شدن آرواره و گلو شده تنش را از بدن خارج می سازد و به ما کمک می کند که مشکلات را از سر راه خود کنار بزنیم و به درجات جدیدی از موفقیت دست یابیم .
در مغز انسان مرکزی برای دریافت موسیقی وجود دارد که درست در پشت پیشانی قرار دارد و این همان نقطه ای است که وظیفه یادگیری و ابراز احساسات انسان را نیز بر عهده دارد . به همین دلیل بین موسیقی ، یادگیری ، کنترل و ابراز احساسات ، رابطه مستقیمی وجود دارد .
دانشمندان می گویند افراد در موراد مختلف واکنش های متفاوتی به یک موسیقی مشابه نشان می دهند که احتمال داده می شود که یک دلیل این امر ، شرایط احساسی گوناگون انسان ها در زمان های متفاوت باشد .
دانشمندان دانشگاه دارت مورث در نیوهمپشایر در این باره می گویند علت تکرار شدن نا خودآگاه برخی قطعات موسیقی در ذهن انسان به ناحیه ای در بخش جلویی مغز باز می گردد . این ناحیه از مغز مسئول یادآوری قطعات موسیقی است که فرد در گذشته شنیده و با ناحیه گیجگاهی در ارتباط است . ناحیه گیجگاهی نیز خود وظیفه پردازش صداهای اولیه و ساده را داشته ، استدلال و همچنین یادآوری خاطرات را بر عهده دارد . و البته باید بدانیم که چه موسیقی در مغز ما ایجاد ارامش و در جسم ما نوید درمان می دهد و چه نوع موسیقی منجر به استرس و در نتیجه بیماری می گردد .
نتایج تحقیقی که در خرم آباد انجام شده هم نشان می دهد که استفاده از موسیقی های مخصوص کودکان باعث انحراف ذهن آنان نسبت به درد ناشی از اقدامات تهاجمی کوتاه مدت مثل رگ گیری می شود . رگ گیری یکی از شایع ترین اقدامات دردناک پزشکی است . و به صورت مکرر به عنوان لازمه و مقدمه تشخیص یا درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد . این تحقیق که بر روی سی کودک 6 تا 12 ساله مبتلا به تالاسمی در بیمارستان شهید مدنی خرم آباد انجام شده نشان می دهد که شدت درد رگ گیری در کودکانی که فکرشان در زمان رگ گیری به سمت موسیقی کودکان معطوف شده به طور معنی داری کمتر از سایر روشها بوده است . یک محقق ژاپنی در دانشگاه ناگویا نیز به این نکته پی برده که شنیدن موسیقی هایی که بر مبنای ضرباهنگ قلب تدوین شده اند در آرامش اعصاب و کاهش تنش افراد موثر است . این محقق از 22 داوطلب خواست که در اتاقی به پاسخگویی یک سلسله پرسش که مرتب سخت تر می شد بپردازند . برای نیمی از داوطلبان موسیقی متکی به ضرباهنگ قلب آنان پخش شد و دیگران در سکوت به حل مسائل ادامه دادند . پرسش های تنظیم شده در پرسشنامه به منظور اندازه گیری میزان استرس و اضطراب داوطلبان و احساس خستگی آنان تدوین شده بود . نتایج حاصله از پاسخ ها حاکی از آن بود ، داوطلبانی که به موسیقی قلب خود گوش می دادند به مراتب از آرامش بیشتری برخوردار بوده اند ، بنابر این و با عنایت به موارد ذکر شده واحد صدا و سیمای زندان رجایی شهر کرج با صرف بیش از 3 سال و نیم زمان و بهره گیری از کارشناسان زبده فرهنگی ، علمی ، تحقیقات میدانی خود را بر روی تعدادی از مددجویان اندرزگاههای مختلف از جمله نسوان به انجام رسانده و برای نخستین بار این مرکز به عنوان مبدأ و بنیانگذار تئوری موسیقی درمانی جهت انبساط خاطر مددجویان از ابتدای سال 1380 اقدام به پخش انواع موسیقی های مجاز موسسه ای همراه با تصاویر دلپذیر و آرام بخش از طبیعت نموده که بسیار مورد توجه قرار گرفته است . در حال حاضر طبق بررسی های به عمل آمده روی تعدادی از مددجویان که اتفاقاً قبل از اجرای طرح ، دچار آشفتگی های روحی و فکری فراوانی بودند به نتایج حیرت انگیزی دست یافته ایم .
دلیل این مدعا تأیید و تحسین های مکرر مدیران کل ، روسای زندانهای سراسر کشور ، اساتید دانشگاهی و همچنین بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از طرح مذکور ( موسیقی درمانی ) می باشد .
در خاتمه با توجه به درخواست های فراوان مددجویان ، همچنین آثار مثبتی که این طرح بر روحیه آنان دارد امیدواریم پروژه موسیقی درمانی در سایر زندانهای کشور نیز به مرحله اجرا درآید .

 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي