کارگروه
کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها
در این کارگروه به دنبال راه کارهای جدید حول محور کودکان و نحوه برخورد با آنها و انتقال اطلاعات هستم.از همه دعوت میشود مطالب مفید رو برای استفاده عموم درج نمایند.متشکرم
 

یک کم سبزی اش را زیاد کن!

مهدی مقصودی
10 سال پیش در تاریخ: جمعه, ارديبهشت 12, 1393 11:2

یک کم سبزی اش را زیاد کن!

تحقیقات اخیر نشان داده است که تنها کمتر از 15 درصد از بچه ها در سن شش تا 12 سال، پنج وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف می کنند که یک چهارم از این مقدار سبزیجات را سیب زمینی سرخ کرده تشکیل می دهد!

شهرزاد:تحقیقات اخیر نشان داده است که تنها کمتر از 15 درصد از بچه ها در سن شش تا 12 سال، پنج وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف می کنند که یک چهارم از این مقدار سبزیجات را سیب زمینی سرخ کرده تشکیل می دهد!


بر اساس راهنمای رژیم غذایی صحیح، میوه ها و سبزیجات باید تقریبا نیمی از بشقاب غذای کودک را تشکیل دهند.


 



 


 


کودکان مانند والدین نشان رفتار می کنند


 


رنگهای مختلف میوه ها و سبزیجات به معنای ترکیبات متنوع مواد مغذی در آنهاست. به همین دلیل، این موضوع برای کودکان و والدی نشان دارای اهمیت است که به صورت روزانه از انواع میوه ها و سبزیجات با رنگ های ارغوانی، نارنجی، زرد، قرمز، سبز و سفید استفاده کنند.  در واقع والدین الگوهای تعیین کننده فرزندانشان هستند. پس آنها نیز باید به صورت روزانه و به اندازه کافی از میوه ها و سبزیجات بخورند.


 


 


رگ خواب بچه ها را در غذا خوردن پیدا کنید


 


در زمانهای غذا خوردن، کودک خود را محک بزنید. مثلا اگر فرزند شما غذا را به صورت ساده می پسندد، سبزیجات و میوه ها را بدون سُس به او بدهید. اگر حتما باید در غذای او سس باشد، روی سبزیجات مقداری سس گوجه فرنگی یا سس سالاد کم کالری بریزید. در صورتی که کودک شما اهل ترید(تیلیت) کردن است، بهتر است مخلوطی از ماست ساده و سس سالاد را در کنار سبزیجات وی قرار دهید. هم چنین علاوه بر دوست داشتن یا نداشتن سسها، ممکن است کودکان نسبت به بافت سبزیجات نیز واکنش نشان دهند. مثلا اگر فرزند شما سبزیجات خیلی نرم و له شده را دوست ندارد، فقط آ نها را به اندازه ای بپزید که کمی نرم شوند، اما هنوز حالت تُردی خود را حفظ کرده باشند.


 


 


کودکان را وارد کار کنید


 


بچه هایی که با میوه ها و سبزیجات «بازی » می کنند، بیشتر احتمال دارد که آ نها را بخورند. کودک را در خرید میوه ها و سبزیجات جدید و امتحان کردن آنها، چیدن سبزیجات در بشقاب، درست کردن کباب های سبزیجات یا هم زدن سالاد میوه، شرکت دهید. هم چنین از معلم او بخواهید به شما کمک کند تا به اتفاق فرزندتان روی یک پروژه سبزی کاری کار کنید.


 


 


10 راه افزایش مصرف میوه و سبزی


 


1- سبزیجات پختنی را با کمی بخار پز کردن یا قراردادن آن ها در مایکروفر، همچنان ترد نگه دارید.


2- میوه ها و سبزیجات را به شکل های سرگرم کننده درآورید. از قاشق های توپی مخصوص تزئین هندوانه و هم چنین قالب های بیسکوئیت با اشکال مختلف استفاده کنید تا سالاد میوه ای متفاوتی داشته باشید. روی پیتزا یا پاستا را با درختانی از کلم بروکلی و تنه هایی از هویج، قارچ یا اشکال دیگر سبزیجات تزئین کنید.


3- با مسئول بوفه و تغذیه مدرسه فرزندتان صحبت کنید تا حق انتخاب های بیشتری از میوه ها و سبزیجات را در اختیار کودکان بگذارد.


4- بچه ها را تشویق کنید تا در رستورانها، غذاهای دارای سبزیجات مانند سوپ سبزی یا استیرفرای سبزیجات (Stir Fry ) را سفارش دهند. استیرفِرای سبزیجات، نوعی سبزیجات است که برای حفظ تردی، به صورت ملایم در روغن تفت داده شده است.


5- سبزیجات را بشویید، پوست بکنید و خرد کنید تا برای خوردن آماده باشند. سپس آ نها را در کیسه های نایلونی زیپدار یا ظروف دربسته در یخچال نگه دارید.


6- کودکان را در پروژه های مربوط به میوه ها و سبزیجات مانند باغبانی و دیدار از مزارع شرکت دهید.


7- یک تقویم رنگین کمانی دارای عکس برگردان درست کنید و بگذارید فرزندتان پس از هر بار مصرف میوه ها و سبزیجات در روز، یک عکس برگردان به تقویم بچسباند.


8- دست کم یک نوع سبزی یا میوه را در هر وعده غذایی یا میان وعده کودک بگنجانید.


9-  به بچه ها حق انتخاب میوه ها و سبزیجات را بدهید؛ به خصوص هنگامی که این خوراکی ها کاملا برای آ نها تازگی دارند و جدید هستند.


10- هنگامی که یک میوه یا سبزی ناآشنا را به کودک می دهید، از او بخواهید که فقط کمی از آن را امتحان کند. صبور باشید تا به طعم آن عادت کند!


حذف ارسالي ويرايش ارسالي