کارگروه
کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها
در این کارگروه به دنبال راه کارهای جدید حول محور کودکان و نحوه برخورد با آنها و انتقال اطلاعات هستم.از همه دعوت میشود مطالب مفید رو برای استفاده عموم درج نمایند.متشکرم
 

راهنمای قدم به قدم برای تهیه و نگهداری غذای کودک قسمت سوم و پایانی

صفحه اصلی کارگروهها >> کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها  >> راهنمای قدم به قدم برای تهیه و نگهداری غذای کودک قسمت سوم و پایانی
مهدی مقصودی
10 سال پیش در تاریخ: جمعه, ارديبهشت 12, 1393 10:42

 


خوراندن غذا به کودک


 


·غذای کودک هنگام سرو نباید گرم‌تر از دمای بدن باشد. برای این منظور کمی از غذا را روی پوست پشت ساعد بگذارید و از دمای آن مطمئن شوید.


· اگر غذا را در مایکروفر گرم می‌کنید باید خیلی مراقب باشد. مایکروفر تمام  قسمت‌های غذا را به‌طور یکنواخت گرم نمی‌کند و ممکن است در غذا نقاطی به مراتب داغ‌تر از سایر قسمت‌های غذا ایجاد کند. بنابراین بعد از این‌که غذا را از مایکروفر درآوردید خوب هم بزنید و قبل از خوراندن آن به فرزندتان کمی صبر کنید که دمای آن در تمام قسمت‌های غذا یکنواخت شود.


· همان‌قدر غذا را گرم کنید که احتمال می‌دهید فرزندتان بخورد. در غیر این صورت باید اضافه غذایی را که گرم کرده‌اید، دور بریزید زیرا ورود بزاق کودک به غذا شرایط را برای رشد میکروب‌ها مناسب می‌کند.


·غذای فرزندتان را شیرین نکنید. کودک نیازی به شکر و قند افزودنی ندارد. درست است اگر فرزندتان غذایی را نخورد و شما آن را شیرین کنید، با اشتیاق همان غذا را می‌خورد اما این روش خوبی نیست زیرا درک مزه شیرین در کودک از سایر مزه‌ها قوی‌تر است و تکرار این روش غلط سبب بالا رفتن آستانه چشایی مزه شیرین در کودک شده و به این ترتیب کودک تمایل پیدا می‌کند غذاهای شیرین‌‌تر را بخورد و به این ترتیب زمینه بیماری‌هایی مانند دیابت و چاقی در او فراهم می‌شود.


· به کودک عسل ندهید زیرا خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم را برای فرزندتان بالا می‌برد.


 


 


با باقی‌مانده غذای کودک چه کنیم؟


 


وقتی تازه غذاهای جامد را برای فرزندتان شروع می‌کنید فرزندتان در هر وعده مقدار بسیار کمی از  هر غذا را می‌خورد در ضمن در این مرحله باید غذاهای جدید را آرام‌آرام به او معرفی کنید مثلا به مدت چند روز فقط حریره بادام به او بدهید و کم‌کم هر هفته ماده غذایی جدیدی را به دامنه غذاهای او بیفزایید. در این مدت خوب است اضافه غذایی را که تهیه کرده‌اید ( قبل از این‌که فرزندتان به آن دهان بزند) بسته‌بندی و در فریزر یا یخچال نگهداری کنید. غذای کودک را حداکثر 48 ساعت می‌توان در یخچال نگهداری کرد.


 


 


نگهداری غذای کودک در فریزر


 


· غذای فرزندتان را در قالب‌های مکعبی یخ بریزید و منجمد کنید سپس مکعب‌های منجمد شده را در کیسه فریزر گذاشته در فریزر نگه دارید و هر بار یک تکه آن را خارج کنید و به فرزندتان بدهید.


· می‌توانید غذایی را که آماده کرده‌اید با قاشق به صورت دایره‌هایی به قطر یک فنجان پهن روی کاغذ فر بگذارید و در فریزر منجمد کنید و سپس در یک ظرف قرار دهید و روی آن تاریخ بزنید تا بدانید هر غذا را چقدر نگهداری کرده‌اید.


·میوه و سبزی‌هایی را که به این روش منجمد می‌شوند، تا 3 ماه می‌توان نگه داشت. ماهی، گوشت و مرغ منجمد شده هم یکی دو ماه ماندگاری دارد.


· داشتن این تکه‌های غذای منجمد در فریزر باعث می‌شود به مرور زمان بتوانید غذاهای متنوعی را برای فرزندتان داشته باشید یا حتی با ترکیب آن‌ها یک غذای خوشمزه برای فرزندتان تهیه کنید.


یخ‌زدایی غذاهای منجمد شده


غذای یخ‌زدایی شده را باید ظرف 48 ساعت مصرف کرد و هر چه بعد از این مدت باقی‌ماند، دور ریخت.


·یخ‌زدایی در یخچال: تکه‌های منجمد شده غذا را در ظرف غذای کودک بگذارید و در آن را بپوشانید و در طول شب در یخچال بگذارید تا یخ آن باز شود.


·یخ‌زدایی در حمام آب: غذای منجمد شده را در ظرفی دربسته بگذارید سپس بسته غذا را در آب گرم بگذارید. به محض ذوب شدن یخ غذا آن را تقسیم‌بندی کنید و اضافه آن را در یخچال بگذارید و ظرف 48 ساعت مصرف کنید.


یخ‌زدایی در مایکروفر: تکه مورد نظر غذای منجمد را در یک ظرف ایمن مایکروفر بگذارید و با تنظیم یخ‌زدای مایکروفر یخ آن را ذوب کنید. یادتان باشد که ظرف مایکروفر را چندبار بچرخانید و غذا را خوب هم بزنید تا تمام قسمت‌های آن ذوب شده و به دمای یکنواختی برسد.  قبل از دادن غذا به فرزندتان بگذارید غذا خنک شود.


حذف ارسالي ويرايش ارسالي