کارگروه
کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها
در این کارگروه به دنبال راه کارهای جدید حول محور کودکان و نحوه برخورد با آنها و انتقال اطلاعات هستم.از همه دعوت میشود مطالب مفید رو برای استفاده عموم درج نمایند.متشکرم
 

راهنمای قدم به قدم برای تهیه و نگهداری غذای کودک قسمت دوم

صفحه اصلی کارگروهها >> کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها  >> راهنمای قدم به قدم برای تهیه و نگهداری غذای کودک قسمت دوم
مهدی مقصودی
10 سال پیش در تاریخ: جمعه, ارديبهشت 12, 1393 10:41

 


انتخاب مواد اولیه


 


سعی کنید مواد غذایی را روزانه تهیه کنید تا کاملا تازه باشند اما اگر ماده غذایی تازه در دست ندارید مجبورید از اندوخته‌های فریزر کمک بگیرید. شاید از خودتان بپرسید برای شروع باید به فرزندم چه بدهم؟ پاسخ ساده است: غذاهای جامد فرزندتان را می‌توانید با سیب، زردآلو، آلو، انبه، هلو، گلابی، طالبی و آلو شروع کنید. سبزیجات هم انتخاب مناسبی هستند. از گروه سبزی و صیفی‌‌ها می‌توانید سراغ این‌ها بروید: مارچوبه، آووکادو، هویج، نخود، سیب‌زمینی، فلفل شیرین و کدو.


 


· یادتان باشد که کودک عاشق مزه‌های جدید است، پس سعی کنید با ترکیب این خوراکی‌ها با هم به طور خلاقانه هر هفته مزه جدیدی را به او معرفی کنید.( برای این منظور سراغ روغن، نمک، فلفل و سایر ادویه‌ها نروید) در ضمن غذاهای آماده و کنسرو شده مقدار زیادی نگهدارنده دارند، این خوراکی‌ها را به فرزندتان ندهید.


 


 


تهیه غذا


 


بعد از پاک‌کردن و شستن سبزی‌ها آن‌ها را بپزید یا برای حفظ ارزش غذایی بخارپز کنید. سپس با غذاساز بافت سبزی را نرم و یک‌دست کنید. در مورد میوه‌هایی مانند سیب، گلابی یا هر میوه‌ای که کمی سفت است بهتر است یا آن را رنده یا به مدت خیلی کوتاه بخارپزکنید تا کودک هنگام خوردن آن‌ها اذیت نشود. سایر میوه‌ها را می‌توانید به صورت خام پوره کنید. نکات ساده زیر در تهیه اولین غذاهای جامد فرزندتان به دردتان می‌خورد:


 


·اگر می‌خواهید غذا را بپزید مقدار کمی آب مصرف کنید و بقیه آب را هنگام کوبیدن غذا به آن بیفزایید.


· اگر عجله دارید و فرزندتان گرسنه است یک میوه را پوره کنید یا اگر می‌خواهید فرزندتان را با خود جایی ببرید و مجبورید برای او خوراکی همراه ببرید یک میوه را در کیف او بگذارید و اگر گرسنه شد با پشت قاشق له کنید و به او بدهید.


· بهتر است در ابتدای شروع غذاهای جامد پوست میوه‌هایی مانند سیب، هلو، آلو و... را جدا کنید سپس میوه را در غذاساز بیندازید زیرا ممکن است روده‌های کودک هنوز برای هضم پوست میوه آماده نباشند.


· فراموش نکنید هسته و تخم‌های میوه را بیرون بیاورید.


· غذاهای جامد در ابتدا باید خیلی رقیق باشند برای این منظور می‌توانید از شیر خودتان، شیرخشک یا آب جوشیده استفاده کنید. هرچه کودک به غذاهای جدید بیشتر عادت کرد می‌توانید غلظت آن‌ها را بیشتر کنید.


· برای تهیه انواع غله حتما ابتدا آن‌ها را بخیسانید سپس بپزید و در غذاساز یک‌دست کنید.


· برای تهیه گوشت و مرغ ابتدا پوست و استخوان‌ها را جدا کنید، خوب بشویید، بپزید و سپس پوره کنید برای بچه‌های 10-12 ماه و بزرگتر می‌توانید گوشت را به قطعات خیلی ریز بریده و به کودک بدهید.


 


 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي