کارگروه
کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها
در این کارگروه به دنبال راه کارهای جدید حول محور کودکان و نحوه برخورد با آنها و انتقال اطلاعات هستم.از همه دعوت میشود مطالب مفید رو برای استفاده عموم درج نمایند.متشکرم
 

تغذیه شیرخواران بعد از شش ماهگی قسمت چهارم

صفحه اصلی کارگروهها >> کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها  >> تغذیه شیرخواران بعد از شش ماهگی قسمت چهارم
مهدی مقصودی
10 سال پیش در تاریخ: جمعه, ارديبهشت 12, 1393 10:37

 


31. در هفته دوم سوپ به رژیم غذای کودک اضافه می شود.سوپ نیز بهتر است با 1 تا 2 قاشق مربا خوری شروع شود،و روزانه 1 تا 2 قاشق مرباخوری اضافه ،تا نهایت به 10 قاشق برسد. سوپ بهتر است در وعده ظهر و فرنی یا حریره بادام در وعده صبح داده شود. در ابتدا سوپ به صورت مخلوطی از برنج و گوشت(ماهیچه گوسفندی یا گوشت چرخ کرده گوسفندی و یا سینه یا ران مرغ ) و با غلظتی مشابه ماست،تهیه می شود و تدریجا هویج و یکی از انواع سبزی ها به آن اضافه می شود. جعفری،گشنیز،شوید،کرفس، کدو خورشتی یا حلوائی ،لوبیا و یا سیب زمینی را می توان به تناوب استفاده کرد.

32.در هفته سوم ،وعده های غذا به سه بار افزایش می یابد و پوره سیب زمینی یا پوره هویج شروع می شود.بهتر است پوره در وعده عصر داده شود.برای نرم کردن پوره، می توان از شیر مادر، شیر پاستوریزه ،کره ،کمی آب مرغ ویا آب گوشت استفاده کرد. در هفته چهارم غذا های سه هفته قبل با غلظت ودر صورت امکان حجم بیشتر داده می شود.

33.برای افزایش انرژی غذاهای کمکی مثل پوره،حریره ،سوپ ویا آش می توان یک قاشق غذاخوری روغن مایع (زیتون) یا کره و یا خامه به آن اضافه کرد.

34. در ماه دوم تغذیه می توان غلظت سوپ را بیشتر کرد. زرده تخم مرغ،جگر،ماست، پنیر کم نمک پاستوریزه، خرما،میوه(موز و سیب ) و یا آب میوه را می توان به رژیم غذائی اضافه کرد. تعداد وعده های غذا 3 بار در روز است، ولی اگر کودک مایل باشد می توان 1تا2 میان وعده را اضافه نمود.مقدار غذای هر وعده،10 قاشق مربا خوری است که در پایان ماه می توان بر حسب میل شیرخوار آن را تا15 قاشق مرباخوری اضافه کرد.

35. زرده تخم مرغ بایستی کاملا پخته و سفت شود.و روز اول به اندازه یک نخود از تخم مرغ را بامقدار کمی شیر مادر یا آب جوشیده،نرم وبه شیرخوار می دهیم.تدریجا مقدار زرده تخم مرغ را زیاد می کنیم.معمولا روزانه نصف زرده تخم مرغ توصیه می شود ولی کودکانی که زرده تخم مرغ را دوست دارند وبه غذاهای دیگر کمتر تمایل دارند،میتوان یک زرده کامل را روزانه توصیه نمود. می توان در کودکانی که به زرده تخم مرغ بی میل هستند،زرده تخم مرغ را در سوپ رنده کرد. اگر زرده تخم مرغ خوب مخلوط شده و به صورت نیمرو کاملا پخته شود بلا مانع است.از دادن تخم مرغ به صورت نیم پز و عسلی به شیرخوار پرهیز شود.

36.بهتر است هفته ای یک بار،بجای گوشت از جگر سالم گوسفند استفاده کرد.نباید جگر را بصورت کبابی به شیر خوار داد.

37.در ماه دوم تغذیه می توان بلغور،جو،عدس ویاماش را به سوپ اضافه کرد.

38. شروع میوه جات از اواسط ماه هشتم توصیه می شود میوه ها باید نرم و رسیده باشند. در این زمان سیب،موز ،هلو ،گلابی ،آلو ،زرد آلو،طالبی ،گرمک و هندوانه را می توان به رژیم غذائی اضافه کرد.

39. آب میوه های طبیعی بایستی در منزل تهیه شود و از مقدار کم شروع و تدریجا افزایش می یابد و تا حداکثر 30 تا 60 سی سی توصیه می شود.آب میوه های سنتتیک وتجاری توصیه نمی شود.

40. ماست را می توان جداگانه و یا همراه با غذا به شیرخوار داد .ماست از یک قاشق مربا خوری شروع و کم کم اضافه می شود.همچنین می توان پنیر کم نمک را رنده و داخل سوپ اضافه کرد.

41.خرما یا رطب پوست کنده و بدون هسته بعد از غذا و بعنوان دسر لذت بخش است.

42.از ماه نهم کودک این مهارت راپیدا می کند که با دست خود غذا را بخورد. در این زمان ضمن اینکه این اجازه را به کودک میدهیم تا با انگشت تکه های غذا را بر دارد، بایستی مراقب شیرخوار نیز باشیم.

43.در ماه های نهم ودهم کودک می تواند غذاهای غلیظ تر مثل حلیم وپلو را بخورد.در این زمان اضافه کردن ذرت،نان ،ماکارونی ،رشته فرنگی ویا سایرحبوبات (بجز نخود ولپه) بلا مانع است.

44.بهتر است پلو بصورت کته( کته مرغ یا ماهیچه)داده شود.می توان از آب گوشت یا مرغ و یا ماست برای نرم کردن ان استفاده کرد.

45.دادن تکه های از نان یا بیسکویت جهت افزایش مهارت جویدن وبلعیدن هماهنگ ، توصیه می شود ولی بایستی مواظب شیرخوار باشیم تا تکه های نان یا بیسکویت سبب خفگی کودگ نشود.در صورت بروز چنین مشکلی بایستی سریعا کودک را به روی شکم بر گردانیم طوری که دستهای مادر یا پدر زیر شکم کودک قرار گیرد و با کف دست دیگر روی پشت شیرخوار بزنیم تا غذا وارد محوطه دهان کودک شود ،سپس آن را خارج کنیم.

46. در ماههای 11و 12 افزایش غلظت وقوام وتنوع غذا ها به مهارت جویدن وبلع کودک کمک می کند،بخصوص که اغلب شیرخواران در این زمان دو تا چند دندان دارند .وعده های غذائی به 4 وعده همراه با دو میان وعده افزایش می یابد.

47.در این ماهها میتوان از غذای خانواده استفاده کرد ولی بایستی قبل از اضافه کردن ادویه جات ونمک،غذای شیرخوار را جدا کرد و با نمک و ادویه جات کم آن را تهیه نمود.


پایان


حذف ارسالي ويرايش ارسالي