کارگروه
کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها
در این کارگروه به دنبال راه کارهای جدید حول محور کودکان و نحوه برخورد با آنها و انتقال اطلاعات هستم.از همه دعوت میشود مطالب مفید رو برای استفاده عموم درج نمایند.متشکرم
 

تغذیه شیرخواران بعد از شش ماهگی قسمت سوم

صفحه اصلی کارگروهها >> کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها  >> تغذیه شیرخواران بعد از شش ماهگی قسمت سوم
مهدی مقصودی
10 سال پیش در تاریخ: جمعه, ارديبهشت 12, 1393 10:37

 


15.بهتر است کودک در حالت نشسته و در مقابل مادر (یا پرستار کودک)قرار گیرد تا احتمال خفگی کمتر شود. در شیرخوارانی که قادر به نشستن نیستند می توان شیرخوار رابا کمک بالش یا متکا در حالت نشسته قرار داد.می توان از صندلی های مخصوص تغذیه استفاده کرد.

16.از تغذیه شیرخوار در حالت خواب آلود و یا در وضعیت درازکش جدا پرهیز شود.

17.از تغذیه با اصرار و زور جدا پرهیز شود. در مواردی که شیرخوار تمایلی به خوردن ندارد، باید به او فرصت داده شود و 1 تا 2 ساعت بعد مجددا تغذیه را شروع کنیم.

18.اگر شیر خوار از خوردن غذا روگردان است، می توان با تغییر در ظاهر یا قوام و رعایت تنوع واستفاده از برخی ادویه جات مجاز برای این سن(مثل زرد چوبه) ویا چاشنی ها (مثل آب لیمو شیرین یا آب نارنج تازه یا آب هویج) وسبزی های خشک سابیده شده کودک را برای خوردن غذا تشویق نمود.

19.اگر کودک از خوردن غذائی امتناع می کند،می توان 1تا 2 هفته بعد مجدد آن غذا را امتحان کرد.

20.عوض کردن محیط ، عوض کردن فرد تغذیه کننده (مثلا مادر بزرگ یا پدر بزرگ و یا خاله) استفاده از موزیک،شعر های کودکانه یا قصه و یا حتی بازی های کودکانه متناسب با سن و در مجموع ایجاد محیطی شاد و فرح بخش رغبت شیر خوار را به غذا بیشتر کرد.

21. از حدود 9 تا 10 ماهگی کودک تمایل دارد ،با دست خود غذا را بردارد. باید این اجازه را به کودک داد،ولی نباید هیچگاه هنگام تغذیه او را تنها گذاشت.

22.بهترین زمان برای شروع تغذیه (بخصوص در ماههای اول شروع تغذیه)، بعد از خوردن شیر مادر و یا اندکی بعد از آن است.اگر این فاصله زیاد شود، شیر خوار وعده بعدی شیر را نمی خورد ویا به سختی می خورد.

23.بهترین غذائی که برای شروع تغذیه توصیه می شود فرنی است.روز های اول فرنی را با 1 تا 2 قاشق مربا خوری شروع می کنیم و سپس بر اساس میل شیرخوار روزانه 1 تا 2 قاشق مربا خوری اضافه کرد.با این کار کودک تدریجا تغذیه با قاشق را می آموزد. می توان تدریجا حجم را طی یک هفته تا ده روز تا 8 تا 10 قاشق مرباخوری رساند.بهتر است در ابتدا این میزان در 1یا2 وعده داده شود. در هفته اول شروع تغذیه می توان در ابتدا یا بعد از فرنی ، به شیرخوار حریره بادام داد. بادام درختی بر خلاف بادام زمینی یا بادام هندی حساسیت زائی کمی دارد و غذای مناسبی برای کودک است.

24. در بعضی کودکان که بنظر می رسد فرنی یا حریره بادام دوست ندارند،می توان یک حلقه موز و یاتکه سیب را رنده نمود وبه فرنی یا حریره بادام اضافه کرد.

25.ممکن است در ابتدا شیرخوار ،غذا را با زبانش به بیرون پس بزند،این به معنی عدم تمایل کودک نیست،بلکه کودک هنوز تغذیه با قاشق مرباخوری را خوب یاد نگرفته است.

26.به هیچ وجه نباید غذا را با بطری به شیر خوار داد، زیرا در این صورت کودک تغذیه با قاشق را یاد نمی گیرد و در سال های بعد تغذیه کودک با مشکل همراه است.



27.بایستی بین شروع یک ماده غذائی تا ماده غذائی جدید حداقل 3 تا 4 روز قاصله گذاشت،تا اگر حساسیت به ماده غذائی وجود دارد مشخص شود علت کدام ماده غذائی است.

28.استفاده از مخلوط کن یا آسیاب برقی توصیه نمی شود، زیرا سبب نرم شدن بیش از حد غذا می شود وکودک مهارت جویدن را فرا نمی گیرد ودر آینده از پذیرش غذاهای معمولی خودداری می کند. برای نرم کردن غذا باید از پشت قاشق یاگوشت کوب فلزی استفاده کرد.بهتر است گوشت را در تکه های ریز ویا به صورت چرخ کرده تهیه کرد،تا پختن آنراحت تر وخوردن آن آسان تر باشد.

29.با شروع تغذیه تکمیلی،دادن آب جوشیده خنک شده توصیه می شود.(جوشاندن آب لوله کشی به مدت دقیقه کافی است.آب معدنی در شیرخواران توصیه نمیشود،زیرا املاح موجود در آن مناسب نوزاد نیست.



30.بهتر است هنگام تهیه غذای کمکی از ادویه جات استفاده نشود،ولی اگر کودک از خوردن امتناع کرد،می توان از ادویه جات یا چاشنی ها مثل آب لیمو ترش یا آب نارنج به مقدار خیلی کم و یا کمی نمک بهره گرفت.


 


ادامه دارد.....


 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي