کارگروه
کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها
در این کارگروه به دنبال راه کارهای جدید حول محور کودکان و نحوه برخورد با آنها و انتقال اطلاعات هستم.از همه دعوت میشود مطالب مفید رو برای استفاده عموم درج نمایند.متشکرم
 

تغذیه شیرخواران بعد از شش ماهگی قسمت دوم

صفحه اصلی کارگروهها >> کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها  >> تغذیه شیرخواران بعد از شش ماهگی قسمت دوم
مهدی مقصودی
10 سال پیش در تاریخ: جمعه, ارديبهشت 12, 1393 10:36

 


7.بعضی از خانواده ها علاقه دارند،غذاهای طعم دار ودارای ادویه را قبل از ده تا دوازده ماهگی وحتی گاهی درسه یا چهار ماهگی به شیرخوار خود بچشانند و معتقدند با این روش شیرخوا ر آمادگی دریافت غذای خانواده را پیدا می کند. ولی این دسته از والدین باید بدانند که شروع زودرس غذاهای ادویه دار سبب میشود شیرخوار میلی به غذاهای بی نمک و بدون طعم را در شش ماهگی نداشته باشد و غذا های مثل سوپ بی نمک وفرنی را پس بزند،علاوه بر این ممکن سبب آلرژی وحساسیت های غذائی شود.

8.شروع زودرس غذاهای کمکی قبل از شش ماهگی سبب کاهش رغبت شیرخوار به شیر مادر می شود وشیرخوار را از مزایای شیر مادرمحروم می کند.در ضمن به علت عدم آمادگی دستگاه گوارش وسیستم ایمنی احتمال بروز آلرژی و نیز عفونت و اسهال افزایش می یابد.البته ممکن است گاهی اوقات با نظر پزشک تغذیه در برخی نوزادان زودتر ویا دیرتر از موعد شروع شود.

9.اگر غذای کمکی دیرتر از موعد شروع شود،تمایل کودک به غذاهای جامد کاهش می یابد وممکن است سبب کمبود بعضی از املاح مثل روی وآهن شود.

10.بعضی کودکان طی هفته های اول شروع غذای کمکی، تمایلی کمتری به غذاهای کمکی نشان می دهند. اگر شیرخوار در این مدت شیر مادر را بخورد،جای نگرانی نیست.

11.غذاهای کمکی خانگی نسبت به غذاهای کمکی تجاری ارجحیت دارند. زیرا غذا های تجاری اغلب گران هستند و سلامت مواد اولیه آنها مورد تردید است،و چون اغلب مخلوطی از مواد غذائی هستند،احتمال آلرژی به آنها زیاد است.

12.مادر بایستی قبل از تهیه غذا و نیز قبل از شروع تغذیه شیرخوار دستها ی خود را با آب و صابون بشوید و دست وصورت شیر خوار را نیز بشوید.

13.سعی شود به اندازه نیاز روزانه ،غذا تهیه شود،واگر بیشتر ازمصرف هر وعده باشد مابقی غذا در داخل یخچال برای 24 ساعت و حداکثر48 ساعت نگهداری شود.

14.تغذیه شیرخوار بایستی در محیطی آرام وراحت ودر عین حال با صبر وحوصله صورت گیرد. می توان هنگام تغذیه برای کودکان صحبت کرد شعر وترانه خواند،لبخند زد. ودر مجموع تجربه ای لذت بخش و توام با شادی برای شیرخوار بوجود آورد.




ادامه دارد.....


 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي