کارگروه
کرمان شناسی
این استان دارای بی نظیرترین مناطق کویری جهان. یکی از برجسته ترین استانها در کشاورزی و معدن. دارای آب و هوای مختلف و متنوع که در موارد زیادی 3فصل را در کمتر از 12 ساعت داراست. اختلاف دمای گرمترین و خنک ترین روزها در تابستان به بیش از 40 درجه میرسد. در یک نقطه شاهد تلاقی درختان گرمسیری و سردسیری هستیم. مناطق حفاظت شده زیست محیطی وبخش های مختلف تاریخی،فرهنگی و طبیعی ایران زمین را داراست
 

کوههای کرمان

مهدی مقصودی

مهدی مقصودی

در کارگروه: کرمان شناسی
تعداد ارسالي: 374
10 سال پیش در تاریخ: دوشنبه, فروردين 04, 1393 15:52



ارتفاعات استان کرمان دنباله رشته کوه های مرکزی ایران است که از چین خوردگی های آتشفشانی آذربایجان شروع شده و به طرف بلوچستان کشیده می شود و امتداد آن ها چندین بار در فلات مرکزی به وسیله حوزه های پست داخلی و کویر قطع می شود . زمان ایجاد این چین خوردگی ها با پیدایش فلات داخلی و عقب نشینی قطعی دریای تتیس رابطه دارد . این امر بدان معنی است که به دنبال حرکاتی که سبب بالا آمدن کوه ها و باز شدن دهانه های آتشفشانی در آن ها شده است ، کف دریای تتیس نیز بالا آمده و آب دریاهای اطراف نیز بر اثر تبخیر شدید و تراکم رسوبات آن خشک شده و قشر ضخیمی از رسوبات نمک دریا روی آن ها به جای مانده و تشکیل کویر های کنونی (کویر لوت) را داده است .


کوه هزار : این کوه در 114 کیلومتری شمال غرب بم در دهستان راین واقع شده و 4465 متر ارتفاع دارد . روستاهای بزرگی چون میرشادی ، زر دود و زارچو در دامنه های شمالی و بابی نی ، زمان آباد ، نروک ، درزنیه، گارچیدان ، گاهو ، در گورو ، بهرسوز ، گیشیگان ، گرو ، در آسیاب در دامنه های شرقی و نمش ، باب کهنوج ، هنزا و زنک در دامنه های جنوبی و گندگاو ، درآلو و باب گنجی در دامنه های غربی آن واقعند که بدلیل ارتفاع زیاد دارای آب و هوای نسبتاً سردی است .


کوه بی سوخته : این کوه در 45 کیلومتری شمال غربی شهربابک در قسمت شمال روستای آبدار واقع شده و 2750 متر ارتفاع دارد .


کوه بید شیرین : این کوه با ارتفاع 2973 متر در 58 کیلومتری شرق سیرجان واقع شده است و سرچشمه رودخانه حسین آباد سوج می باشد .


کوه بیدویه : ارتفاع این کوه 3230 متر است و در 41 کیلومتری جنوب غرب شهداد واقع شده است .


کوه پلوار : کوهستان پلوار که همانند دیواری ناحیه جنوبی کویر لوت را از بخش های درونی کشور جدا می سازد ، به صورت رشته ای به طول 147 کیلومتر از سوی شمال غربی به طرف جنوب شرقی کشیده شده و پهنه ای به وسعت 1450 کیلومتر را زیر پوشش قرار داده است .


مهم ترین کوه های این کوهستان از سوی شمال به جنوب به ترتیب عبارتند از : تیغه سیاه ، تل زرد ، تل شورد ، دینر ، میانکوه ، سیاه کوه گورک ، ده مانی روز ، خر خسرو و گودرچاه .


کوه پورکان : این کوهستان در شمال شرقی شهر بابک و غرب شهرستان رفسنجان واقع شده و از کوه هایی چون نجیب ، اسپزار ، محمد آباد ، توران ، کلاته ، تنه کوه ، زوج ، بی سوخته ، ده حاجی ، نر کوه ، کمر مدوار ، کمر سفید ، سنگ آواز که اغلب آنها بیش از 2500 متر ارتفاع دارند ، تشکیل یافته است . بلندترین قله آن ، کوه پورکان یا پاری کوه نام دارد که ارتفاع آن 3443 متر است و در 32 کیلومتری شمال شرقی شهر بابک قرار دارد .


کوه جوپار : این کوه در 43 کیلومتری جنوب شرقی کرمان با ارتفاع 4135 متر واقع شده است .


مرتفع ترین قله آن به نام سه ساخ بزرگ به ارتفاع 4200 متر و قله بلوچی با 4000 متر در جنوب غربی ماهان قرار دارند .



کوه باغ بالا : این کوه در 30 کیلومتری شمال شرق کرمان واقع شده و 3775 متر ارتفاع دارد . این کوه سرچشمه رودهایی چون چتررود است و جزو ارتفاعات پلوار محسوب می شود .


کوه قدمگاه : این کوه در 38 کیلومتری جنوب غربی بم و در مجاورت دهستان آب گرم قرار دارد که موقعیت دقیق استقرار آن شرق روستای در رود می باشد .


کوه سرمشک : این کوه با ارتفاع 4048 متر و در 105 کیلومتری شمال غربی جیرفت قرار دارد و دومین قله از کوه های هزار است که سرچشمه رودهای رودرو و هلیل رود می باشد . این کوه در شرق روستای سرمشک از توابع دهستان دهتازیان شهرستان سیرجان و شمال روستای سرمشک از شهرستان جیرفت واقع شده است . از ارتفاعات مهم این کوه قله "دندانه هنزا" است که در غرب روستای هنزا قرار دارد و حدود 3650 متر ارتفاع دارد .


کوه گدار کج اندر کج : این کوه از قله های فرعی کوه لاله زار است که در دهستان قله عسکر شهرستان سیرجان در کیلومتر 105 آن واقع شده است . ارتفاع این کوه 4110 متر است .


کل کوهی : این کوه با ارتفاع 3765 متر در غرب روستای باغ سرخ از توابع دهستان کوه پنج شهرستان سیرجان در 80 کیلومتری شمال شرقی این شهر واقع شده است .


کوه گلچین : کوه گلچین در 55 کیلومتری جنوب شرقی کرمان در دهستان ماهانه واقع شده و 4093 متر ارتفاع دارد .


کوه شاهزاده : این کوه در دهستان بزنجان شهرستان بافت و در فاصله 20 کیلومتری شمال شرقی آن واقع شده است و ارتفاعی حدود 3650 متر دارد




حذف ارسالي ويرايش ارسالي