کمپوزسیون یا ترکیب بندی در عکاسی / مجید نقدی



 


کمپوزسیون کلمه ایست فرانسوی به معنای ترکیب و ترکیب بندی. 
ترکیب بندی یعنی چگونگی قرار گرفتن عناصر موجود در کادر و عکس - چگونگی قرار گرفتن عناصر تابع قوانین خاصی است که به اجمال به آن می پردازم.
البته ترکیب بندی در قاب عمودی و افقی معنی و مفهوم خود را القاء میکند.
در یک ترکیب بندی خوب المانها و عناصر در کادر در جای درست قرار گرفته و ترکیب این المانه  - خطوط - سطوح و حجمها تشکیل دهنده یک ترکیب بندی خوب و موفق خواهد بود.
عناصر عبارتند از نقاط - خطوط صاف - منحنی - شکسته -کنتراست - کنتراست در رنگ - کنتراست در حجم -وکنتراست در بافت و  اندازه .پرسپکتیو -که شامل پرسپکتیو حجمی - خطی میباشد.با در نظر گرفتن عوامل ذکر شده باید با شناخت و توجه به عوامل یاد شده و با علم به جایگاه نقاط طلائی و قوانین 3/1 و مفهوم و طریقه کنار هم قرار گرفتن و یک ترکیب خوب باعث ارائه یک اثر قابل تامل زیبا از لحاظ بصری خواهد بود. 
ترکیب بندی به دو صورت انجام می شود.
1 - ترکیب بندی متقارن : در این ترکیب بندی همانطور که از نامش مشخص است عناصر به صورت قرینه در طرفین کادر یا در بالا و پائین و حتی درچهار طرف کادر قرار میگیرد این نوع ترکیب بندی از لحاظ بصری زیبا میباشد اما یادآور میشوم از شلوغی پرهیز کرده زیرا تصویر شلوغ چشم را خسته میکند.
2 - ترکیب بندی نا متقارن : در این ترکیب بندی عناصر قرینه هم نیستند ولی با طرز قرار گرفتن در کادر از لحاظ وزن باهم متعادل هستند.ایجاد این تعادل از لحاظ بصری کاری بس دشوار می باشد اما از لحاظ خلاقیت دارای تنوع و زیبائی خاص میباشد.
چشم ما وسیلهای است جهت دیدن و ادراک تصاویر وقتی ما به یک تصویر نگاه میکنیم ابتدا ناخودآگاه بدنبال زیبائی سپس درک تصویر مگردیم و در پایان کم کم زشتیها هویدا می گردند.
پس چه بهتر ما تصاویر زیبا ارائه کنیم - حال ببینیم چه تصاویری از لحاظ بصری زیباتر و چه عواملی باعث زیبائی عکس  و چگونه ترکیب بندی کنیم تا عکس بهتری داشته باشیم.
اثری زیباست که بین تمام عوامل تشکیل دهنده آن ارتباط موزون و خوشایند برقرار باشد - هنگام ثبت اثر، باید اصول و نکاتی را رعایت کرد تا آن اثر از نظر زیبایی شناختی هنر عکاسی، دارای ارزش و اعتبار گردد.
همانگونه که قبلا گفتم عامل اصلی ارزش دادن به یک  اثر هنری کمپوزسیون آن اثر و عوامل بوجود آورنده کمپوزسیون - خطوط حجم ها -سطوح  -ریتم تعادل وتناسب - روابط بین اشکال می باشد.
خطوط خود بیان کننده معنی و مفهوم خاص میباشد.
خط افقی : معمولا بیان کننده وقار و سنگینی و آرامش و تعادل  است.
خط عمودی : بیان کننده ایستادگی پایداری و استقامت میباشد.
خط مورب : ناپایداری  بی ثباتی، نا امنی، لغزش، پرش،   بیم و تشویش  در عین حال گاهی نیز دارای پیام حیات و زندگی به تصویر می بخشد.
خط منهنی : القا کننده نرمی آرامش میباشد.


 




http://iransphoto.com/custom.html




هرگونه برداشت و استفاده با ذکر نام مولف بلامانع می باشد.



حذف ارسالي ويرايش ارسالي