عکاسی معماری و ابنیه تاریخی / مجید نقدی

صفحه اصلی کارگروهها >> آموزش عکاسی  >> عکاسی معماری و ابنیه تاریخی / مجید نقدی
majid naghdi

majid naghdi

در کارگروه: آموزش عکاسی
تعداد ارسالي: 7
10 سال پیش در تاریخ: پنجشنبه, آذر 28, 1392 20:16



 

عکاسی معماری و ابنیه تاریخی

اولین گام در عکاسی معماری داشتن اطلاعات اولیه تاریخی قدمت نوع و سبک معماری میباشد. داشتن اطلاعات تخصصی عکاسی معماری و ابزارمناسب مثل لنز و فیاتر و سه پایه مناسب از ضروریات این نوع عکاسی می باشد. زاویه دید نور و لنز مناسب از عوامل مهم عکاسی معماری میباشد. در این ژانر عکاسی باید مجهز به لنزهای قوی باشید تا امکان ثبت تمام زوایا و ویژگی های یک اثر معماری که در بیشتر موارد ابعاد بزرگی دارد را برای عکاس فراهم کند،چرا که در عکاسی معماری همیشه امکان تصویربرداری از زاویه روبه رو و نزدیک برای هنرمند فراهم نمی شود. هدف از عکاس معماری بستن کادری مناسب و ثبت جزعیات بنا و در زوایا و نورهای گوناگون طبیعی می باشد بهترین زمان نور ملام صبحگاهان و عصرمی باشد چون در این دو زمان نور خورشید مایل تابیده شده و جزعیات بنا بخوبی ثبت میشود. بناهایی که نمای اصلی آنها رو به مغرب است، هنگام عصر عکسبرداری شوند. هنگام عکسبرداری در نور صبحگاهی، برای اینکه بنا در تصویر از برجسته نمایی بهتری برخوردار باشد بهتر است سایه هایی که در سمت چپ ساختمان ایجاد می شود، در تصویر بگنجانید و هنگام عکسبرداری از بنا در غروب بهتر است زاویه عکسبرداری اندکی به سمت راست بنا متمایل باشد تا سایه های ایجاد شده در تصویر بیاید. نورهای بسیار ملایم و بدون سایه مانند نور هوای ابری یا مه آلود، احساس برجسته نمایی را در تصویر کاهش می دهد. عکسبرداری از بناهای تاریخی و قدیمی در شب هنگام (زیر نور ماه) حالت جالبی را برای نشان دادن قدمت آنها به وجود می آورد. همچنین اغلب بناها هنگام شب . در عکاسی معماری چون بیشتر از لنزهای زاویه باز استفاده میشود باعث میگردد ک بالا و پائین عکس فضای آزاد زیادی داشته باشیم بهتر است در زمان عکاسی از عوامل طبیعی مانند شاخ برگ درختان و اگر ابر زیبا و یا گروهی از پرندگان در آسمان در حال پرواز میباشنددر قسمت بالای عکس قرارداده ویا در قسمت پائین عکس از عوامل طبیعی چون بازتاب بنا در آب یا گیاهان و گلهای پیش زمینه استفاده کد این عمل باعث زیباتر و شاخص تر شدن عکس شده و هم از کراپ کردن فضای خالی عکس صرفه نظر مکنیم یک نکته را متذکر مشوم "P.O.V " مخفف point of view میباشد یعنی نقطه دید شما من همیشه به هنرآموزان و هنرجویانم گفته ام به محض اینکه خواستید شروع به عکاسی کنید فضا و نور و عوامل بصری موجود را طوری در کادر قرار داده و عکسی ثبت که مشابه آن قبلا ارائه نشده باشد. زمانیکه قصد عکاسی از یک مکان تاریخی را داشتید ابتدا در باره اطلاعات تاریخی و آب و هوا و لوکیشن آن مکان تحقیق نموده و زمانیکه به آن مکان عزیمت نمودید در وحله اول قبل از خارج کردن دوربین و لنز و سه پایه در آن مکان دوری زده و تمام زوایا و عوامل آن بنا را مد نظر قرارداده و با توجه به p.o.v که قبلا در مورد آن توضیح دادم حتما عکسهای خوبی خواهید گرفت. در عکاسی معماری باید خطوط وسطوح بنا بخوبی ثبت و پرسپکتیو کنترل گردد. با لنزهای Perspective Correction تا حدودی می‌توان پرسپکتیو را کنترل کرد و یا در صورت عدم دسترسی به لنزهای Perspective Correction تلاش شود که در حد مقدور خطوط عمودی ساختمان دچار اعوجاج نگردد یا با قرار گرفتن در مکان بلندی متنایب با مکز بنا و یا با دور شدن و استفاده از لنز بسته تر میتوان پرسپکتیو را کنترل کرد. عکسبرداری از فضاهای داخلی ساختمان هم جزیی از عکاسی معماری محسوب می شود و از اصول کلی عکسبرداری معماری پیروی می کند. سعی کنید حدالمقدور با ISO پائین و حتما از سه پایه استفاده کنید چون با استفاده از ISO بالا نویزهای تشکیل شده باعث از بین رفتن جزئیات عکس خواهد شد. رسالت ما عکاسان ثبت زیبائیهای بناهای تاریخی با تمامی جزعیات آن بنا از روایای گوناگون فصول مختلف و زمانهای متفاوت (روز یا شب ) میباشد و این تصاویر است که در آینده بعنوان سند جهت مرمت و باز سازی از آن استفاده میشود.

 

هرگونه برداشت و استفاده با ذکر نام مولف بلامانع می باشد.



حذف ارسالي ويرايش ارسالي