عکاسی ماکرو / مجید نقدی

صفحه اصلی کارگروهها >> آموزش عکاسی  >> عکاسی ماکرو / مجید نقدی
majid naghdi

majid naghdi

در کارگروه: آموزش عکاسی
تعداد ارسالي: 7
10 سال پیش در تاریخ: پنجشنبه, آذر 28, 1392 20:7


عکاسی ماکرو به عکاسیی گفته مشود که عکسی را بزرگتر از اندازه اصلی 1:1 گرفته شود.
عکاسی ماکرو یکی از جالب ترین ژانرهای عکاسی مباشد چون با استفاده از لنزهای ماکرو و با بسته شدن زاویه دید دربهای دنیای جدیدی برویمان باز خواهد شد و بیشتر به عظمت خالق یکتا پی می بریم.
عکاسی ماکرو زمان و مکان خاصی ندارد شما همیشه و همه جا میتوانید ماکرو عکس بگیرید - ساده ترین کار جابجا کردن گلدان گل و گیاه طبیعی که با انواع حشرات در زیر آن مواجهه می شویم و یا با کمی تامل در داخل باغچه کوچک منزلتان و و...
پس میتوان از همین حالا شروع کرد و تجربه اندوخت و با بسته تر کردن زاویه دید دوربین به دنیائی جدید پا بگذاریم .
ما به چهار روش میتوانیم عکاسی ماکرو انجام دهیم.
1 - استفاده از لنزهای ماکرو که خود شامل گروه گستردهای از لنزها میباشد مثل لنزهای زوم و لنزهای فیکس ماکرو - یادآور میشوم هرچه عدد لنز کمتر باشد زاویه دید بسته تر و باید به سوژه نزدیک تر شده و درنتیجه تصویر درشت تری خواهیم گرفت.
2 - استفاده از فیلترهای ماکرو که شامل سه فیلتر به شماره های 1 و 2 و 4 میباشد - این فیلترها جلوی لنز پیچیده شده و این امکان را به عکاس میدهد تا به سوژه نزدیکتر شود البته این سه فیلتر به صورت مجزا و ترکیب یک مجموعه فیلتر کلوزآپ را در اختیار عکاس قرار می دهدبه شرح زیر.
1 و2 و 4 و 3=2+1 و 5=4+1 و 6=4+2 و 7=4+2+1
3 - استفاده از رینگ یا حلقه های کلوزآپ این حلقه ها نیز مانند فیلترهای کلوزآپ شامل 3 تا 4 حلقه میباشد که هر حلقه با قطر متفاوتی میباشد مثلا حلقه شماره 1 دارای قطر 3 میلیمتر و حلقه 2 دارای قطر 6 میلیمتر بوده و با تغییر فاصله کانونی باعث ثبت تصاویر درشت تری مگردد - یادآور میشوم این حلقه ها بین لنز و بدنه دوربین بسته میشود.
4 - روش چهام مقرون به صرفه ترین روش اما کمی مشگل میباشد.
در این روش لنز دوربین وارونه بسته میشود بدینصورتکه مانت لنز به سمت بیرون قرار میگیرد.از معایب این روش دشوار بودن جهت فیک کردن لنز میباشد و اینکه اتو فوکوس دوربین نیز عمل نخواهد کرد به هرحال روشی است ابتکاری و مقرون به صرفه.
در عکاسی ماکرو چون زمان نوردهی افزایش پیدا میکند بهتر است از نور فراوان و غیر مستقیم و یا از فلاشهای مخصوص عکاسی ماکرو ( فلاش حلقه ای که دور لنز قرار میگیرد و یا فلاشهای دوبل ماکرو که طرفین لنز تعبیه میشوند ).اما روش ساده تر و ارزانتری وجود دارد و آن  استفاده از فلاش دوربین میباشد در این حالت دیاف دوربین ر کاملا بسته و سرعت دوربین را بسته به نوع و برند دوربین بین 200 تا 250 قرار داده و با بنابه فاصله میتوان از یک قطعه کاغذ سفید  که جلوی فلاش قرارمیدهیم جهت پخش کردن نور استفاده کنیم.

 


هرگونه برداشت و استفاده با ذکر نام مولف بلامانع می باشد.


http://www.iransphoto.com/photo_3.html




حذف ارسالي ويرايش ارسالي