کارگروه
منتظران ظهور
این کارگروه برای عاشقان ظهور و منتظران آمدنش می باشد لذا از تمام عاشقان و منتظران ظهورش برای عضویت در این کارگروه دعوت می شود.
 

«بقیه الله» بودن امام زمان(عج) به چه معناست؟

صفحه اصلی کارگروهها >> منتظران ظهور  >> «بقیه الله» بودن امام زمان(عج) به چه معناست؟
سرباز گمنام

سرباز گمنام

در کارگروه: منتظران ظهور
تعداد ارسالي: 1269
11 سال پیش در تاریخ: یکشنبه, مرداد 27, 1392 13:6


 




«بقیه الله» بودن امام زمان(عج) به چه معناست؟السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ، سلام بر تو ای بقیة‌الله در زمین خدا! اصل موضوع و مفهوم «بقیة‌الله» که معارف فوق‌العاده عمیقی را دربردارد، در بحث «معنی و عوامل ورود به عالم بقیة‌الله» تا حدّی روشن شده است و ممکن است چون ما کلمة «بقیة‌الله» را به عنوان صفت آن حضرت زیاد تکرار می‌کنیم، به معنی آن توجه لازم را ننماییم و نپرسیم چرا وجود مقدس امام‌زمان(عج) را با این صفت یاد می‌کنیم.همین قدر عرض کنم که حضرت شعیب(ع) مردم زمان خود را که کم‌فروشی و گران‌فروشی می‌کردند و متوجه چیزی بالاتر از سودی که به ظاهر از این کارشان به‌دست می‌آوردند نبودند، از این کار نهی کردند و فرمودند: «بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ»؛1


«بقیه الله» بودن امام زمان(عج) به چه معناست؟


یعنی، اگر مؤمن بودید و به اسرار عالَم آگاهی داشتید، می‌دیدید که آن بقاء و وجود الهی که در راستای اعمال شرعی نصیب شما می‌شود، برای شما بهتر است از این سود کاذب و حرامی که به دست می‌آورید. در این آیه حضرت شعیب(ع) مردم را متوجه یک حقیقتی فرمود که آن حقیقت عبارت است از مقام آزاد شدن از سود و زیان دنیایی و رسیدن به عالم «بقیة‌الله»، یعنی مقام باقی‌بودن به نور «الله»، به جای باقی‌بودن به امیدهای وَهمی حاصل از سود دنیا.


 


حال با توجه به این فکر و فرهنگ، وجود مقدس امام زمان(ع) مظهر تامّ آن مقام‌اند و لذا در بعضی روایات با آوردن صفت «بقیة‌الله اعظم» خواسته‌اند ما را متوجه کنند که صاحب اصلی مقام «بقیة‌اللهی» آن حضرت‌اند. حالا با توجه به این نکته که مقام بقیة‌اللهی، مقام باقی بودن به نور «الله» است به جای باقی‌بودن به امیدهای وَهمی دنیایی، قلب خود را متوجه مقام بقیة‌اللهی حضرت می‌کنی و سلام می‌دهی. سلام به آن مقام، بر اساس صفت بقیة‌اللهی، جوابش هم از آن مقام یعنی مقام بقیة‌اللهی است و لذا إن‌شاء‌الله جواب می‌فرمایند: «عَلَیْکَ السَّلام!» یعنی همان انوار مقام بقیة‌اللهی بر تو نیز باشد. چه زیبا رؤیتی و چه درخشان سلامی و چه با برکت جوابی.


منبع:زیارت آل یس، نظر به مقصد جان هر انسان - اثر استاد اصغر طاهرزاده




حذف ارسالي ويرايش ارسالي