کارگروه
چاپ و تبلیغات
در این کار گروه مسائل چاپ و تبلیغات را در ایران و جهان بررسی میکنیم و در صورت نیاز میتوانیم به سوالات احتمالی شما در زمینه چاپ و تبلیغات پاسخ بدهیم
 

به سوی بسته بندی بدون خطا

صفحه اصلی کارگروهها >> چاپ و تبلیغات  >> به سوی بسته بندی بدون خطا
محمدر ضا مهدیزاده

محمدر ضا مهدیزاده

در کارگروه: چاپ و تبلیغات
تعداد ارسالي: 273
تائید شده توسط:
محمدر ضا مهدیزاده
11 سال پیش در تاریخ: پنجشنبه, مرداد 03, 1392 11:50



با راه‌حل‌های جامع بوبست در جعبه‌چسبانی: کنترل کیفیت، رضایت‌مندی مشتری و تولید مطمئن


به سوی بسته‌بندی بدون خطا


آقای ژاک ریموند، مدیر مارکتینگ محصولات جعبه‌چسبانی بوبست پیش‌بینی کرده بود که در سال 2012 کیفیت یکی از وجوه متمایزکننده در صنعت بسته‌بندی خواهد بود. حالا این سخن درستی خود را نشان داده است. صرف نظر از این که تولید یک بسته با چه سرعتی و چه قیمتی انجام شود






تلاش‌های سالهای اخیر برای تعبیه تجهیزات پیوسته ،از جمله دوربین‌های کنترل کیفیت قدم مثبتی برای نیل به بسته‌بندی بدون خطا در جعبه‌چسبان‌ها بوده‌اند


کنترل کیفیت؛ توان رقابت


 در جریان تولید، مواردی که می‌توانند اشکال ایجاد کنند بی‌شمار هستند. بطور مثال در طلاکوبی، مشکلات ممکن است بر اثر جانمایی نوار طلا یا محل هولوگرام باشد، یا یکنواختی و کیفیت ضرب کلیشه؛ و در زمان چاپ افست ایرادهایی از قبیل پر کردن، لکه‌های روغن یا آب و تغییرات در مرکب می‌تواند مشکل ساز باشد. در دایکات، رجیستر و باطله‌های وارد شده می‌توانند مشکل‌ساز باشند. و در جعبه چسبانی نیز عدم انسجام و یکنواختی کلی در کار تا کم و زیاد شدن چسب می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. با وجود تمام این مشکلات احتمالی، واضح است که هزینه عدم تطابق کالا با کیفیت مورد نظر مشتری برای تولیدکننده، بسیار سنگین و غیر قابل تحمل خواهد بود.


تولیدکننده باید توانایی اجرا و تحویل یک کالای با کیفیت و مطابق با نیازهای خاص مشتری را داشته باشد تا در بازار رقابت سفارشی را از دست ندهد.


 بدون خطا با دیدگاه جامع


با توجه به موارد بالا، چگونه بنگاه‌های تولید بسته‌بندی می‌توانند به نحو احسن در رقابت وارد شوند و مطمئن از این باشند که در مسیر صحیح برای رسیدن به بسته‌بندی بدون خطا قرار دارند؟ متاسفانه جواب ساده‌ای برای این موضوع وجود ندارد و باید به مساله بطور کلی و جامع نگاه کرد. و در واقع باید ساختار سازمانی را بصورت یک کل مورد بررسی قرار داد: فن‌آوری و مواد استفاده شده در کار و نیروهایی که در مراحل تولید درگیر هستند.


در مرحله اول، مفهوم کیفیت را باید در بطن سازمان نهادینه نمود. مدیر سازمان باید نمونه‌ای از کیفیت را به نمایش گذارد و تمامی افراد کلیدی، گزارش عملکرد خود را به مدیریت ارشد سازمان ارجاع نمایند.


 به علاوه، یک تولیدکننده بسته‌بندی می‌تواند توجه به کیفیت را با ابزارهایی همچون استانداردهای TQM،ISO9000 (مدیریت کیفیت جامع) یا شش سیگما به نمایش گذارد.


در مرحله دوم، تداوم و ثبات کیفیت تنها موقعی دستیافتنی است که تمامی کارکنان یک سازمان، پشتیبان کلیه مراحل تولید باشند. باید به خوبی آموزش دیده باشند و قابلیت‌های مثبت داشته باشند. هر نفر در این چرخه باید نیازهای مرحله بعد خود را خوب بداند و در واقع دید اجمالی از کل مراحل داشته باشد. هرچند که در نهایت حرکت بسوی بسته‌بندی بدون خطا وابسته به فن‌آوری‌ها و مواد مصرفی بکار رفته است. برای اطمینان از کیفیت و دقت مورد نیاز بازار امروز، فرآیند تولید باید ناظر بر مواد مصرفی، ابزارهای بکار رفته، ماشین‌آلات موجود، و در نهایت کنترل کیفیت در هر مرحله از چرخه تولید باشد. بنابراین، تولیدکننده بسته‌بندی برای تثبیت کیفیت می‌بایست از کیفیت مواد مصرفی مطمئن شود (مواد مصرفی خام بکار رفته مثل کاغذ، مقوا، مرکب، ورنی و همچنین ابزار مورد نیاز از قبیل قالب تیغ و برجسته) . بعضی اوقات تمایلاتی برای کاهش هزینه‌ها وجود دارد که با توجه به تعدد موارد مورد بررسی، بهتر است که با بهترین و دقیق‌ترین فروشنده‌های کالاها همکاری کرد. با وجود این که در ظاهر هزینه‌ها بالا می‌روند، اما با توجه به نقش بسیار مهمی که در چرخه تولید بازی می‌کند، در نهایت برای تحکیم روابط با مشتری مقرون به صرفه خواهد بود. از طرف دیگر باید در بخش ماشین‌آلات نیز سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد تا روند حرکت بسوی بسته‌بندی بدون خطا منسجم‌تر اجرا شود. و با همین دیدگاه، ماشین‌آلات با پیشرفته‌ترین فن‌آوری در هر یک از مراحل تولید، از ماشین طلاکوب گرفته تا دایکات و جعبه‌چسبان مایه اطمینان تولیدکننده از دقت و ثبات کیفیت در کل روند تولید ‌باشد.


علاوه بر ماشین‌آلات پیشرفته باید از نگه‌داری صحیح و به موقع ماشین‌آلات نیز مطمئن بود. در نهایت باید سیستم‌های کنترل کیفی مستمر بر تک تک مراحل تولید نظارت کنند. در کنار نمونه‌گیری در زمان تولید، بعضی تولیدکنندگان از دستگاه‌های خودکار برای کنترل کیفیت استفاده می‌نمایند. در هر مرحله باید کنترل کیفیت به روشنی اعمال شود. به طور مثال در جعبه‌چسبانی، آیا چسب به میزان صحیح زده‌شده‌است یا اینکه خط تا دقیق انجام شده‌است؟ اما مدت طولانی نیست که از سیستم‌های خودکار برای این موضوع می‌توان استفاده نمود و قبل از آن تنها راه، انجام عملیات بصورت کاملا دستی بوده‌است (که تقریبا در شرایط امروز امری غیر منطقی و نشدنی بنظر می‌آید) . یا این که توسط تجهیزات اتوماتیک اما به صورت جدا از خط تولید استفاده شود، که در اینصورت هم نیازمند تنظیمات اضافی و صرف هزینه و زمان بالا می‌باشد. در نتیجه واضح است که تلاش‌های سالهای اخیر برای تعبیه تجهیزات و دوربین‌های کنترل کیفیت پیوسته، قدم مثبتی برای نیل به بسته‌بندی بدون خطا در جعبه‌چسبان‌ها بوده‌اند. این تجهیزات وقتی روی یک ماشین جعبه‌چسبان سوار می‌شوند، می‌توانند کوچکترین نقصان را در هر یک از جعبه‌ها پیداکنند قبل از آنکه آماده تحویل به مشتری گردد. با اطمینان صد در صد از بررسی انجام شده در آخرین مرحله از چرخه تولید، تولیدکننده می‌تواند مشتری خود را از عدم وجود هرگونه اشکال در تولید، از تغییرات رنگ در چاپ گرفته تا اشکالات موجود در جعبه‌چسبانی مطمئن سازد.


 کیفیت به عنوان وجه تمایز


در بازار بسیار پر رقابت و قیمت‌گرای فعلی، تحویل کیفیت بالا و یکنواخت مهمترین اصل در حفظ مشتری به حساب می‌آید. اگر مشتری نیازمند خلاقیت تولیدکننده نباشد، کیفیت و قیمت مهمترین اصل برای مشتری خواهد‌بود. حرکت بسوی بسته‌بندی بدون خطا در بیشتر صنایع، تولیدکننده را وادار به بازنگری مراحل تولید خود می‌کند چرا که این حرکت بی‌شک مهمترین اصل در تحکیم روابط با مشتریان است و بطور روزافزون خودنمایی می‌نماید. بدون شک، حرکت بسوی بسته‌بندی بدون خطا، یک نیاز مبرم و مقرون بصرفه در روند تولید است.راه‌حل‌های جامع و تجهیزات پیشرفته بوبست امکان تولید بدون خطا را برای شما فراهم می‌سازد.


 


ماهنامه صنعت چاپ  - آذر ماه 1391



حذف ارسالي ويرايش ارسالي