کارگروه
منتظران ظهور
این کارگروه برای عاشقان ظهور و منتظران آمدنش می باشد لذا از تمام عاشقان و منتظران ظهورش برای عضویت در این کارگروه دعوت می شود.
 

عجز شیطان از دینداری برگرفته از محبت اهل بیت

صفحه اصلی کارگروهها >> منتظران ظهور  >> عجز شیطان از دینداری برگرفته از محبت اهل بیت
سرباز گمنام

سرباز گمنام

در کارگروه: منتظران ظهور
تعداد ارسالي: 1269
11 سال پیش در تاریخ: یکشنبه, تير 23, 1392 19:6



کارشناس مسائل دینی به بیان خصوصیات رفتاری شیطان پرداخت و با اشاره به آیه «انّ کید الشّیطان کان ضعیفا» ابراز داشت: شیطان با کید و فریب سراغ انسان می‎آید؛ اما با همه قدرتی که دارد در برابر دینداری افراد، ضعیف است.  






کارشناس مسائل دینی به بیان خصوصیات رفتاری شیطان پرداخت و با اشاره به آیه «انّ کید الشّیطان کان ضعیفا» ابراز داشت: شیطان با کید و فریب سراغ انسان می‎آید؛ اما با همه قدرتی که دارد در برابر دینداری افراد، ضعیف است.حجت الاسلام داوود زارع، معاون امور خانواده جامعه المصطفی العالمیه، در ادامه سلسله جلسات خود در مسجد امام صادق(ع) پردیسان قم، به بررسی راهکارهای شیطان برای نفوذ در فکر انسان پرداخت و گفت: با توجه به آیاتی که در قرآن کریم به آن اشاره شده است، شیطان صراحتا مأموریت خود را در این عالم بیان کرده است؛ از این رو بنا دارد بندگان خدا در مسیر عبودیت واقعی قرار نگیرند.
وی در ادامه به بیان خصوصیات رفتاری شیطان پرداخت و با اشاره به آیه «انّ کید الشّیطان کان ضعیفا» ابراز داشت: شیطان با کید و فریب سراغ انسان می‎آید؛ اما با همه قدرتی که دارد در برابر دینداری افراد، ضعیف است.
حجت الاسلام زارع با اشاره به عصیان‎گری و ستم‏گری شیطان، او را دارای نسل و لشکریان دانست و اظهار داشت: قرآن کریم هشدار می‎دهد که ذریه شیطان را اولیای خود قرار ندهید. شیطان نسبت به همه مردم قدرت وسوسه و اغواگری دارد.
وی با اشاره به فرازی از صحیفه سجادیه مبنی بر این که «خدایا کاری کن که شیطان طمع خود را از ما بردارد»، ادامه داد: گفت و گوی انبیا الهی با شیطان را وقتی بررسی می‎کنیم، در می‎یابیم که ابلیس در همه اقشار اغواگری دارد و آیه «الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ» بر این مدعا دلالت دارد.
شیطان از سلب کردن اختیار انسان عاجز است
کارشناس مسائل دینی با تأکید بر این که امر به فحشاء و منکر از راهکارهای شیطان در انحراف انسان به شمار می رود، خاطرنشان کرد: شیطان امر می‎کند؛ اما توانایی ندارد اختیار را از انسان سلب کند، بنابراین کسی نمی تواند در آخرت بگوید شیطان مرا مجبور کرده یا فریب داده است.
وی وعده‏های شیطانی را دروغین و غیر قابل تحقق دانست و تصریح کرد: با توجه به آیه نورانی «إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ» در می یابیم که شیطان نسبت به کسانی که همه وجودشان را برای خدا قرار داده‌اند و به غیر خدا توکل نمی‎کنند، توانایی نفوذ از او سلب می‎شود.
ولایت شیطان را پذیرفتن بدترین نوع سرسپردگی است
وی با اشاره به مباحث شب‎های گذشته، شاکرین را افرادی دانست که در برابر شیطان، توانایی استقامت دارند و ادامه داد: سلطه شیطان نسبت به کسانی است که ولایت شیطان را می‏پذیرند؛ از این رو پذیرش وسوسه شیطان به معنای زیر بار رفتن ولایت شیطان است و این بزرگترین خسارت است.
زینت بخشیدن اعمال از راه‏های وسوسه شیطان است
حجت الاسلام زارع در بخشی دیگری از سخنانش به برنامه‏های شیطان اشاره کرد و با بیان این که زینت بخشیدن اعمال از راه‏های وسوسه شیطان به شمار می‏رود، ابراز داشت: تکفیری‏ها اعتقاد دارند، بهشتی‏اند! شیطان به گونه‏ای اعمالشان را زیبا جلوه می‏دهد که حاضرند خونریزی و ظلم کنند و در راه ظلم جانشان را نیز بدهند که این کار را با میل و رغبت انجام می‎دهند.

تلاش شیطان؛ ایجاد تردید در فقر و ناداری در انسان‏ها
وی راه دیگر وسوسه شیطان را ایجاد تردید در فقر و ناداری در انسان‏ها عنوان و تأکید کرد: از وسوسه‎های شیطان این است که انسان را از آینده نگران می‎کند و او را نسبت به کار نیکو و انفاق باز می‎دارد. این ایجاد تردید و نگرانی اقتصادی از سوی شیطان سبب می‎شود انسان اهداف خیر خود را همچون انفاق و یاری دیگران را به تأخیر بیاندازد.
معاون امور خانواده مرکز امور طلاب و خانواده های جامعه‎المصطفی با تبیین آیه «إن الله وعدکم وعد الحق و وعدتکم فاخلفتم»، خلف وعده را از سنت‎های ناشایست شیطان برشمرد و ادامه داد: همه وعده‎های شیطان به خلف وعده تبدیل می‏شود. اگر کسی دنیاپرست شد، شیطان به وعده هایش عمل نمی‎کند. این نشان می‏دهد که شیطان حتی به فکر دنیای انسان نیز نیست!
وی تبذیر و فراموشی را از شیوه‎های انحرافی شیطان یاد کرد و با بیان آیه « إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوَانَ الشَّیاطِینِ» اضافه کرد: کسانی که بیش از حد نیاز خود استفاده می‎کنند، از برادران شیطان هستند. همچنین ایجاد فراموشی و نسیان از راه‎هایی است که شیطان در برنامه‎های خود برای اغواگری انسان به کار می برد.

تسویف؛ از برنامه‌های پیچیده شیطان
کارشناس مسائل دینی، تسویف را از برنامه‌های پیچیده شیطان دانست و گفت: تأخیر در اعمال نیکو و توبه از شگردهای مهم شیطان برای در مسیر قرار نگرفتن انسان است. در روایت هم اشاره شده است که بیشتر اهل جهنم از مسوفین هستند. با وجود این، از سوی اهل‎بیت طاهرین(ع) توصیه شده است وقتی تصمیم به امر خیر یا توبه کرده‌اید، همان لحظه اقدام کنید.
وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به آیه «إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمْ عَدُوّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا» به تبیین وظیفه انسان در برابر وسوسه‌ها پرداخت و خاطرنشان کرد: انسان هم باید شیطان را دشمن بدارد و بنای مقابله با او را در برنامه‌های زندگی خود داشته باشد؛ بنابراین اگر وسوسه‎های شیطان به سوی انسان آمد، راهش مقابله و پناه بردن به نیروی الهی است.
حجت‎الاسلام زارع با تأکید بر این که کلمه توحید امان مؤمنان است، اظهار داشت: امنیت در توحید و ایمان به خدا نهادینه است؛ اما به این شرط که مؤمن از مسیر محبت اهل بیت طاهرین(ع) حرکت کند و با سرلوحه قرار دادن روایت سلسله‎الذهب در قلعه امن الهی جای گیرد.


جامعه المصطفی





حذف ارسالي ويرايش ارسالي