کارگروه
منتظران ظهور
این کارگروه برای عاشقان ظهور و منتظران آمدنش می باشد لذا از تمام عاشقان و منتظران ظهورش برای عضویت در این کارگروه دعوت می شود.
 

حزب الله لبنان و استراتژی چند وجهی در مقابله با جبهه تکفیری ـ صهیونیسیتی

صفحه اصلی کارگروهها >> منتظران ظهور  >> حزب الله لبنان و استراتژی چند وجهی در مقابله با جبهه تکفیری ـ صهیونیسیتی
سرباز گمنام

سرباز گمنام

در کارگروه: منتظران ظهور
تعداد ارسالي: 1269
11 سال پیش در تاریخ: یکشنبه, تير 23, 1392 12:7



  مقامات اسرائیل اعتقاد دارند که پیروزی سوریه در این هجمه جهانی به معنای بالا رفتن جایگاه ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و حضور پر‌‌‌رنگتر حزب الله لبنان در تحولات منطقه است است و این امر تهدیدی راهبردی برای اسرائیل به شمار می‌رود که روزهای آتی را به برهه‌ای بسیار حساس و سرنوشت‌ساز برای جبهه مقاومت تبدیل کرده است.



سرویس سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ صدای انفجاری شدید در ضاحیه جنوبی بیروت(19 تیر ماه)  که منطقه‌ای شیعه‌نشین و محل اصلی تجمع‌های حزب‌الله لبنان در پایتخت این کشور است به گوش رسید.


علی عمار از نمایندگان حزب‌الله لبنان در پارلمان این کشور پس از وقوع انفجار در منطقه ضاحیه جنوبی بیروت عاملان آن را فتنه‌گر و آن را شبیه به عملیات تروریستی مزدوران اسرائیل دانست.




حومه جنوبی بیروت پایگاهی برای حزب‌الله به شمار می‌رود و پیش از این و در پی ورود حزب‌الله به منازعات جاری در سوریه برای حمایت از لبنانی‌های مقیم سوریه، گروه‌هایی از تروریست‌های تکفیری حاضر در سوریه، مناطقی از حومه جنوبی بیروت را بمباران یا بمبگذاری کرده بودند.



طی روزهای گذشته احمد الاسیر شیخ تکفیری و متواری صیدا که تحت پیگرد ارتش لبنان است، در نواری ویدئویی، حزب‌الله را به‌علت همکاری با ارتش در مهارناامنی‌های اخیر صیدا، مستقیما تهدید کرده بود. نیروهای وابسته به این شیخ سلفی 2 هفته پیش به مقرهای ارتش حمله کردند و با واکنش شدید ارتش روبه‌رو شدند.



این انفجار بیشتر به‌علت اقدامات پیشگیرانه حزب‌الله و جدی گرفتن تهدیدهای گروه‌های تروریستی ـ تکفیری و احمد الاسیر بوده است. یک‌ ماه پیش و در پی بالا گرفتن رویارویی‌های حزب‌الله و گروه‌های مسلح در سوریه، 2 موشک از مکانی دور افتاده و احتمالا از خاک سوریه به سوی جنوب بیروت شلیک شد اما تلفات جانی در پی نداشت.



چندی است که مخالفان مقاومت با حمایت‌های جبهه‌ی غربی ـ عربی شروع به ضربه‌ زدن علیه محور مقاومت کرده‌اند. در سوریه با حمایت‌های نظامی و سیاسی سعی در نابودی زیرساخت‌های این کشور و حذف آن از زنجیره‌ی مقاومت دارند. در عراق با دامن زدن به مسائل قومی و طایفه‌ای سعی در تجزیه‌ی این کشور دارند و در لبنان نیز احمد الاسیر را علیه مقاومت تجهیز کرده‌اند.



شیخ احمد الاسیر الحسینی در سال 1968، از پدری سنی و مادری شیعه، در شهر صیدا متولد شده، درس دینی خود را در دانشکده‌ شریعت وابسته به دارالفتوای اهل سنت لبنان گذرانده و دارای مدرک لیسانس در علوم دینی است. قبل از سال 2011، این شخص که ظاهری همانند شیوخ سلفی دارد، امام جماعت مسجدی نه چندان بزرگ به نام صحابی گرانقدر، بلال بن رباح، در شهر صیدا بود.




اولین اقدام احمد الاسیر را می‌توان دعوت برای اعتصاب در میدان شهدای بیروت (پایتخت لبنان) به منظور محکوم کردن اقدامات نظام سوریه دانست. این دعوت که از اولین اعتصابات علیه سوریه در لبنان به شمار می‌رفت، جمعیتی خارج از حد تصور احمد الاسیر را در میدان شهدای بیروت جمع کرد البته یکی از موارد مشکوک درباره‌ این حرکت، تبلیغات گسترده در رسانه‌های لبنانی و عربی برای دعوت یک روحانی معمولی بود که اقدامی کم‌سابقه به شمار می‌رود. در این اجتماع، احمد الاسیر با ایراد سخنرانی تندی علیه نظام سوریه و حزب‌الله، خود را در صدر اخبار قرار داد.



احمد الاسیر بعد از این حادثه به تدریج شروع به مصاحبه با رسانه‌های خبری و ایراد خطابه در اماکن دیگر کرد و به شدت علیه حزب‌الله موضع گرفت.



در مورد طرفداران احمد الاسیر باید گفت که افکار سلفی، به دلیل بافت فرهنگی و مذهبی لبنان، در میان اکثریت اهل سنت جایگاه خاصی ندارد، اما در میان بخشی از اشخاص تندرو، به دلیل شعارهای تند مذهبی علیه شیعیان، طرفدارانی دارد. عده‌ی دیگری از طرفداران احمد الاسیر برخی فلسطینیان مقیم اردوگاه‌های لبنان هستند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به تاجری فلسطینی به نام عماد الأسدی اشاره کرد.




بعد از اینکه تنش‌های طرابلس و شمال لبنان کنترل شد و پیروزی‌های القصیر پیش آمد و طی آن عقبۀ ارتباط نیروهای امنیتی سعودی از آنجا کنترل شد و درگیری‌ها تحت کنترل ارتش درآمد، طرح دوم سعودی‌ها با حضور بندر بن سلطان در لبنان و اسراییل، انتقال صحنۀ درگیری‌ها از شمال لبنان به جنوب آغاز شد.



حساسیت منطقۀ جنوب لبنان به دلیل ارتباط آن با مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی است. اگر گروههای مختلف همانند جبهة النصره می‌توانستند در شمال لبنان به بهانۀ بحران سوریه دست به هر تحرکی بزنند، در جنوب لبنان هیچ بهانه‌ای وجود دارد و تنها یک حقیقت روشن می شود و آن اینکه هرگونه تنش در شهرهای جنوبی لبنان تنها و تنها در خدمت امنیت اسراییل قرار خواهد گرفت.



مقامات اسرائیل اعتقاد دارند که پیروزی سوریه در این هجمه جهانی به معنای بالا رفتن جایگاه ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و حضور پر‌رنگتر حزب الله لبنان در تحولات منطقه است است و این امر تهدیدی راهبردی برای اسرائیل به شمار می‌رود، به اعتقاد تل‌آویو تعامل بین سوریه و ایران وحزب‌الله در سایه این پیروزی تقویت خواهد شد و این موضوع نیز خطری جدی برای اسرائیل است.


 


اما از سوی دیگر شواهدی از تصمیم رژیم صهیونیسیتی برای جنگ با لبنان در دست است از جمله اینکه جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی رژیم صهیونیستی این روزها ساعت‌های بیشتری را به گشت‌زنی در آسمان لبنان اختصاص می‌دهند؛ تل‌آویو که تصور می‌کند که مقاومت لبنان مشغول بحران سوریه است و نمی‌تواند توان نظامی و عملیاتی خود را برای مقاومت داخلی گرد هم آورد، اوضاع کنونی را فرصتی طلایی برای حمله به لبنان می‌داند.





سران حزب‌الله لبنان بارها تاکید کرده‌اند که بحران سوریه هرگز آنها را از اولویت اصلی خود که آمادگی برای مقابله با هر تجاوز آینده صهیونیست‌هاست، باز نمی‌دارد. آنها معتقدند که مقاومت حاضر و آماده است تا در صورت تجاوز اسرائیل شکستی را بر آنها تحمیل کنند که معادلات منطقه‌ای را تغییر دهد.




با توجه به حضور حزب الله در نبرد با معارضین و گروه‌های تکفیری در سوریه و رانده شدن این نیروها و پیروزی‌های اخیر دولت بشار اسد در بازپس گیری مناطق تحت محاصره تروریست‌ها ‌برخی کشورهای عربی ـ غربی و رژیم صهیونیستی به تکاپوی بیشتری جهت جلوگیری از پیشروی نیروهای حزب الله و بشار اسد و به دست آوردن پیروزی‌های اخیر افتاده‌اند.

 از این رو صهیونیست‌ها ‌و برخی کشورهای عربی ـ غربی درصدد تجهیز و حمایت‌های مالی از گروه‌های تکفیری و تروریست‌های مخالف سوریه در خارج از مرزهای سوریه به منظور مقابله با نیروهای حزب الله و معطوف ساختن توجه نیروهای مقاومت به داخل خاک لبنان و عقب نشینی این نیروها از خاک سوریه می‌باشند.

 از همین سو با کمک‌های مالی و تسلیحاتی به عناصر تکفیری مانند احمدالاسیر در خاک لبنان و سعی در ارعاب و حملات تروریستی در منطقه پر تردد و شیعه نشین  لبنان سعی در تضعیف توان حزب الله از داخل خاک لبنان و از جبهه مقاومت در داخل خاک سوریه را دارند.




از این رو بمب‌گذاری اخیر در منطقه ضاحیه یکی از تلاش‌ها در جهت در هم گسستن محور مقاومت علی‌الخصوص حزب‌الله است تا از این طریق رژیم صهیونیستی سنگ محک خود را جهت حمله نظامی به حزب‌الله بیازماید.

لذا با توجه به قرائن و شواهد موجود و تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی و عدم موفقیت این رژیم در تغییر شرایط در سوریه به نفع خود و برخی حملات تروریستی و خرابکارانه در لبنان و انسجام بیشتر میان محور مقاومت، در روزهای آتی این احتمال وجود دارد که رژیم صهیونیستی به صورت علنی با حزب‌الله لبنان وارد جنگی تمام عیار خواهد شد.




 رژیم صهیونیستی از عناصر خرابکار خود همچون احمد الاسیر در جهت نیل به این هدف استفاده خواهد کرد‌ لذا می‌توان گفت مقاومت حزب‌الله هم در نبرد با معارضان سوری و هم گروه‌های تکفیری خود‌فروخته در داخل لبنان و نیز با رژیم صهیونیستی در عرصه معادلات منطقه حضور خواهد داشت.


حذف ارسالي ويرايش ارسالي