به معناى واقعى کلمه ، گونه جدیدى از زندگى توسط امام مهدى(علیه السلام) ، به وجود مى آید ، چه در شناخت انسان از دنیا و خویش و چه در علوم و هدف حیات و شیوه و ابزار زندگى . امام به دانش هاى زمان خود ، 25 برابر مى افزاید و علوم ، پیشرفت چشمگیرى مى کند ; زندگى انسان دچار رشد و جهش بزرگى بر روى کره زمین و در تمامى قسمت ها مى شود .
الخرائج از امام صادق(علیه السلام) آورده است : دانش 27 جزء است . تمام علوم رسولان دو جزء است ، و مردم بجز آن دو جزء ، چیزى نمى دانند ; اما وقتى قائم قیام کند ، 25 جزء دیگر را نیز مى آورد و رواج مى دهد . دو جزء پیشین را نیز ضمیمه مى کند و 27 جزء را رواج مى دهد . مختصر البصائر مى گوید : 27 حرف است
این حدیث ، گرچه ناظر به علوم پیامبران و رسولان است ، اما علاوه بر دانش معرفت خدا و رسالت و آخرت ، درباره علوم طبیعى نیز هست که پیامبران اصول آن را به مردم آموخته اند و برخى درهاى آن را در برابر چشمان مردمان گشوده اند . ادریس(علیه السلام) به مردم خیاطى آموخت . نوح(علیه السلام) نجارى و کشتى سازى یاد داد ، داوود و سلیمان(علیهما السلام) زره سازى را یاد دادند و . . .
مقصود از علم حدیث ، علوم دینى و طبیعى است و معنایش آن است که نسبت علومى که اکنون در اختیار مردم است ، با آنچه امام مى آموزد، دو به 25 است . مى توان تصور کرد که وقتى اطلاعات و دانسته هاى دانش پزشکى و ارتباطات و فضا 25 برابر شود ، زندگى چگونه خواهد بود !
کمال الدین از امام صادق روایت کرده است : وقتى امور به دست صاحب الامر بیافتد ، هرچه در زمین فرو رفته و ناپیداست ، بالا مى آید و آشکار مى شود . هرچه بالا و ناپیداست ، پایین مى آید و معلوم مى گردد و دنیا برایش مانند کف دست مى شود . اگر در کف دست یکى از شما مویى باشد ، آن را نمى بیند !! اثبات الهداة 3/494 وبحار 52/328 .
صدوق روایت کرده است : ستونى از نور از زمین به طرف آسمان نصب مى شود که امام اعمال بندگان را در آن مى بیند . روایت شده است که زیر صخره اى از اهرام مصر ، علومى پنهان است که پیش از امام(علیه السلام) احدى بدان دست نمى یابد . ( کمال الدین /565 ) .
امام صادق(علیه السلام) فرمود : در زمان قائم(علیه السلام) مؤمنى که در شرق است ، برادرش را که در غرب است مى بیند . و آن که در غرب است ، برادرش را در شرق مى بیند
امام باقر(علیه السلام) فرمود : گویا یاران قائم را مى بینم که بر تمام شرق و غرب چیره مى شوند و همه چیزها تحت فرمان آنهاست ، حتى درندگان زمین و پرندگان و تمام اشیا در پى رضایت آنان هستند . قطعه زمینى بر زمین دیگر فخر مى فروشد که امروز مردى از یاران قائم پا بر من نهاد ! کمال الدین 2/673 ، اثبات الهداة 3/494 ، بحار 52/327 .
امام باقر(علیه السلام) فرمود : وقتى قائم قیام کند ، خدا قدرت شنوایى و بینایى شیعیانمان را زیاد مى کند ، طورى که میان شان پیک و پست نخواهد بود . با هر کسى سخن گویند ، مى شنود و او را مى بینند ، در حالى که در جاى خود است ! کافى 8/241 ، خرائج 2/840 ، بحار 52/236 .
به نقل از دلائل الامامه : وقتى قائم قیام کند ، افرادى را به مناطق مختلف زمین ، مى فرستد . . . به آنان مى فرماید : دستور العملت در کف دستت است ; هر چه مى بینى ، بدان عمل کن !
مقصود معجزه و کرامت ، یا به کارگیرى ابزار پیشرفته است .