کارگروه
منتظران ظهور
این کارگروه برای عاشقان ظهور و منتظران آمدنش می باشد لذا از تمام عاشقان و منتظران ظهورش برای عضویت در این کارگروه دعوت می شود.
 

چگونه دولت "کانادا" در دشمنی با رأی ملت ایران پیشتاز شد؟/ نگاهی به خصومت کانادا با ملت ایران از پیش تا بعد از انتخابات

صفحه اصلی کارگروهها >> منتظران ظهور  >> چگونه دولت "کانادا" در دشمنی با رأی ملت ایران پیشتاز شد؟/ نگاهی به خصومت کانادا با ملت ایران از پیش تا بعد از انتخابات
سرباز گمنام

سرباز گمنام

در کارگروه: منتظران ظهور
تعداد ارسالي: 1269
11 سال پیش در تاریخ: یکشنبه, خرداد 26, 1392 12:19



کانادا که روابط سری با رژیم صهیونیستی دارد، از پیش از انتخابات مواضع خصمانه ای در قبال ایران در پیش گرفته و در آستانه انتخابات و حین برگزاری آن مداخلات خود را به حد اعلا رساند اما نتیجه‌ای که حماسه‌آفرینی ملت با خود به همراه داشت، تمامی نقشه های این کشور و رژیم اسرائیل را نقش بر آب کرد.

سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد:

*** پیشینه:





در کشور کانادا بر اساس سرشماری سال 2006 حدود 120 هزار ایرانی زندگی می‌کنند. بعد از آمریکا و امارات متحده عربی، بیشترین ایرانیان خارج از کشور، در کانادا ساکن هستند. اما بعد از وقوع انقلاب اسلامی، دولت‌هایی که در کانادا روی کار آمدند، همواره نگاه سردی به روابط دوجانبه با ایران داشته‌اند. کانادا در مسئله هسته‌ای ایران، از جمله کشورهایی است که تقریباً از هر گونه اقدامی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت می‌کند.





دولت محافظه‌کار کانادا، سپتامبر 2012 (شهریور 91) در یک موضع‌گیری خصمانه، ایران را اصلی‌ترین تهدید برای صلح و امنیت جهانی معرفی کرده و به قطع روابط دیپلماتیک با تهران پرداخت؛ کانادا، سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و سپس طی فرصتی 5 روزه کارمندان ایرانی سفارت را از کشورش اخراج کرد. پس از این تعلیق روابط و قطع کلیه مناسبات دیپلماتیک، ایرانیان مقیم کانادا جهت امور کنسولی مانند تمدید گذرنامه و ثبت تولد، به دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن مراجعه می‌کنند.


دولت کانادا با همکاری دانشگاه تورنتو، مورخ 20 و 21 اردیبهشت 92 (10 و 11 مه 2013) کنفرانسی با عنوان «گفتگوی جهانی برای آینده ایران» (global dialogue on the future of iran) برگزار کرد.



در این نشست، موضوعاتی از قبیل وضعیت اقتصاد ایران، مشارکت سیاسی مردم، موانع آزادی در ایران، رفع فیلترینگ اینترنت و... مورد بحث عده‌ای از خارج‌نشینان قرار گرفت. این کنفرانس با بودجه هنگفت دولت کانادا، نهایتاً در عرض یک ماه تبدیل به پروژه‌ای با همین نام شد و در قالب اصطلاح "دیپلماسی دیجیتال" کوشیدند در فضای شلوغ و پرنشاط انتخابات ریاست جمهوری، به فعالیت‌هایی در راستای کاهش شور انتخاباتی و بالعکس، تبدیل نشاط ملت به تردید و ابهام اقدام کنند.




*** قبل از انتخابات


در 30 مه 2013 (9 خرداد 92) دولت کانادا با لحنی تهدیدآمیز ابراز داشت که تمام روابط تجاری خود با ایران را قطع و تحریم‌ها را شامل 82 شرکت دیگر نیز خواهد کرد.


کاظم سجادی مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور و رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور اعلام نمود که به رغم تلاش‌های پیگیر برای حضور ایرانیان مقیم کانادا، دولت این کشور از همکاری با ستاد انتخابات خودداری کرده و مانع برپایی شعب اخذ رأی در کانادا شد. "جان برد" وزیر خارجه کانادا در پاسخ به این اعتراض، بیانیه‌ای با لحنی تند منتشر کرد.





*** حین و پس از انتخابات


"جان برد" (John Baird) که قبلاً نیز انتخابات ریاست جمهوری ایران را نمایشی(!) خوانده بود، در شب 24 خرداد 92 از ملت ایران خواست تا انتخابات را تحریم کنند و به جای حضور در پای صندوق‌های رأی، بیایند و نظرات خود درباره انتخابات ایران را در یک سایت کانادایی ثبت کنند!


همچنین مسئولان پروژه «گفتگوی جهانی برای آینده ایران» نیز از برخی تحلیلگران و کارشناسان مسائل ایران خواست تا برای زیرنظر گرفتن و رصد دقیق جریان انتخابات گردهم بیایند و جالب‌تر اینکه با فراخوان عمومی، از ایرانیان خواسته شد تا در روز انتخابات، هر خبر تخلّفی را در پایگاه‌های وابسته به این طرح، انعکاس دهند و گردانندگان سایت بتوانند آن‌ها را به سرعت در فضای مجازی منتشر سازند.




*** نتیجه‌ای که حماسه‌آفرینی ملت با خود به همراه داشت:


شاید بتوان گفت دولت کانادا، ‌یکی از دولت‌هایی بود که بیشترین تمرکز را معطوف انتخابات 24 خرداد ایران کرده و در روزهای آتی نیز همین رویه را ادامه می‌دهد. مردمی که روز جمعه 24 خرداد در کوچکترین روستاهای شهرستان‌های ایران، در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند، شاید نمی‌دانستند که در دورترین نقطه جهان، مرکز مانک دانشگاه تورنتوی کانادا (Munk School of Global AffairsUniversityofToronto)، حدود 50 نفر به طور مخفیانه برای نظارت لحظه به لحظه روند انتخابات و میزان مشارکت آن‌ها دورهم جمع شده‌اند. نکته مهم این است که "پیتر مک کی" وزیر دفاع و "جان برد" وزیر امور خارجه کانادا، جزو سخنرانان اصلی این همایش بودند!


دولت فعلی کانادا، که به داشتن روابط سری و مستحکم با رژیم صهیونیستی معروف است، همسو با برخی بدخواهان ملت ایران در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به هر لطایف‌الحیلی سعی در اعمال فشار بر ایرانیان، چه در داخل و چه خارج از کشور داشتند تا اینکه در نهایت در تناقض با شعارهای دموکراسی‌جویانه، ایرانیان مقیم کانادا را از حق رأی خود محروم کردند. وقتی دولت کانادا، همواره نسبت به تأمین حقوق اجتماعی شهروندان بومی خود، بسیار اهمال ورزیده، چه انتظاری می‌توان از این دولت درباره رسیدن ایرانیان مقیم کانادا به حق رأی خود داشت؟


جمهوری اسلامی ایران با عمری 34 ساله، در تمام دوره‌های انتخابات، برای برپایی صندوق‌های رأی در تمامی کشورهای خارج از ایران اصرار داشته است اما سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه، به اقدامات دشمنانه دولت کانادا، تعلیق روابط دوجانبه و تعطیلی سفارتخانه‌های دو کشور اشاره کرد که در نهایت باعث شد ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم شهرهای کانادا قطع گردد.



مشارکت 80 درصدی مردم ایران در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پاسخ کوبنده‌ای بود برای آنان که غیردموکراتیک بودن انتخابات در ایران را در بوق‌های بی‌اعتبار خود تبلیغ می‌کردند. آنچه که در 24 خرداد 92 در حافظه تاریخ جهان ثبت شد، "عدم آزادی رأی"، "تردید در سلامت انتخابات"،... را به ادعاهایی تکراری و بی‌اثر بدل کرد.




حذف ارسالي ويرايش ارسالي