کارگروه
چاپ و تبلیغات
در این کار گروه مسائل چاپ و تبلیغات را در ایران و جهان بررسی میکنیم و در صورت نیاز میتوانیم به سوالات احتمالی شما در زمینه چاپ و تبلیغات پاسخ بدهیم
 

اولین اسلحه ساخته شده توسط چاپگر سه بعدی شلیک کرد

صفحه اصلی کارگروهها >> چاپ و تبلیغات  >> اولین اسلحه ساخته شده توسط چاپگر سه بعدی شلیک کرد
محمدر ضا مهدیزاده

محمدر ضا مهدیزاده

در کارگروه: چاپ و تبلیغات
تعداد ارسالي: 273
تائید شده توسط:
محمدر ضا مهدیزاده
11 سال پیش در تاریخ: جمعه, خرداد 24, 1392 14:39



اولین اسلحه ساخته شده توسط تکنولوژی چاپگر سه بعدی در آمریکا، اولین گلوله خود را شلیک کرد. گروه جنجال‌برانگیزی که این اسلحه دستی را ساخته، Defense Distributed نام دارد. این گروه تصمیم دارد طرح این اسلحه را به طور رایگان در اینترنت گذاشته تا همه به آن دسترسی پیدا کنند و با استفاده از آن برای خود اسلحه «چاپ» کنند. یک سال طول کشید تا این گروه بتواند اسلحه را ساخته و سپس چندی پیش آن را در شهر آستین تگزاس مورد آزمایش قرار دهد. گروه‌های مخالف گسترش و استفاده آزاد از اسلحه، انتقادات فراوانی به این پروژه وارد کرده‌اند. نیروهای انتظامی اروپایی گفته‌اند به دقت این پروژه را زیر نظر دارند. ویکتوریا بینز از مرکز مبارزه با جرایم سایبری وابسته به یورپول (Europol) می‌گوید با گذشت زمان این تکنولوژی ساده‌تر و ارزان‌تر خواهد شد و همراه با آن مخاطرات این تکنولوژی جدید نیز افزایش پیدا خواهد کرد.






رییس گروه Defense Distributed، کودی ویلسون 25 ساله، دانشجوی حقوق در دانشگاه تگزاس است. ویلسون می‌گوید:« خیلی‌ها فکر می‌کردند این پروژه هرگز به ثمر نمی‌رسد. از سوی دیگر خیلی‌ها نیز معتقدند حالا تکنولوژی چاپ سه بعدی، آینده صنایع مختلف را دگرگون خواهد کرد.»در این تکنولوژی لایه‌های متعدد مواد (اغلب پلاستیک) یکی پس از دیگری روی یکدیگر نشانده شده تا اشیا و قطعات مختلف پیچیده، در نهایت ساخته شوند. هدف اصلی، ساخت همه چیز توسط چاپگر است. با ارزان شدن چاپگر در نهایت چاپ هر نوع کالایی از خرید آن از فروشگاه به صرفه‌تر خواهد شد. افراد می‌توانند طرح را از طریق اینترنت بارگیری کرده و آنچه را نیاز دارند از کاسه و بشقاب گرفته تا اسلحه «چاپ» کنند.اسلحه‌ای که گروه آمریکایی ارایه کرده، توسط یک چاپگر سه بعدی به قیمت 8 هزار دلار ساخته شده است. اعضای گروه، چاپگر را از طریق سایت اینترنتی e bay خریداری کرده‌اند. اسلحه با استفاده از مواد پلاستیکی ABS ساخته شده و تنها قطعه فلزی به کار رفته در آن، سوزن آتش (Firing Pin) است. ویلسون که خود را کدشکن (آنار شیت) می‌نامد معتقد است ارایه این طرح به همگان، تلاشی است برای ارتقای آزادی‌های فردی. ویلسون می‌گوید:«تقاضا برای اسلحه وجود دارد و کاری هم نمی‌توان کرد. کشورهای فراوانی در دنیا وجود دارند که به شهروندان اجازه حمل و مالکیت اسلحه نمی‌دهند، ولی به زودی دیگر امکان ندارد آنها بتوانند چنین محدودیتی را اعمال کنند. من دنیایی را می‌بینم که در آن هر کس هر چه را می‌خواهد می‌تواند داشته باشد و بازیگران سیاسی نمی‌توانند ممانعتی از این کار به عمل آورند.»


به نظر می‌رسد کودی ویلسون از مخاطراتی که ساخت بدون نظارت اسلحه در پی خواهد داشت، چندان نگران نیست.«من متوجه هستم ابزاری که چاپ کرده‌ام می‌تواند به دیگران آسیب برساند. خوب اسلحه است، دیگر چه انتظاری دارند؟ ولی با این حال فکر نمی‌کنم این دلیلی برای توقف این پروژه باشد.» برای ساخت اسلحه، ویلسون یک ساخت و فروش را از اداره الکل، سیگار و اسلحه گرم آمریکا (ATF)- که مسوول مبارزه با قاچاق این تولیدات است- دریافت کرده است.


دونا سلرز و مسوولان ATF می‌گوید:«تپانچه چاپ شده تا زمانی که به عنوان یک اسلحه اتوماتیک یا مسلسل شناخته نشده، طبق قانون می‌تواند توسط کسانی که مجوز دارند ساخته شود. در آمریکا هر شخص می‌تواند برای استفاده شخصی، اسلحه بسازد، ولی اگر قصد فروش آن را داشته باشد باید مجوز بگیرد.»در پی قتل عام در مدرسه ابتدایی سندی هوک در ایالت ؟؟؟؟؟؟ که طی آن 27 کودک دبستانی توسط نوجوانی با استفاده از اسلحه اتوماتیک به قتل رسیدند، بحث و جدل‌های داغی در مورد قوانین مربوط به استفاده از اسلحه در آمریکا رخ داده است. برخی از سناتورهای آمریکا خواستار منع استفاده از اسلحه‌هایی شدند که با استفاده از چاپگر 3D ساخته می‌شود.
طرفداران ممنوعیت خرید و فروش آزادانه اسلحه در آمریکا می‌گویند این اسلحه‌ها به راحتی می‌تواند در اختیار خلافکاران و جنایتکاران و یا بیماران روانی قرار گیرد؛ کسانی که سابقه خشونت‌های خانوادگی دارند. چاپ سه بعدی پیشتر نیز توسط خلافکاران برای چاپ تجهیزات کارت‌خوان که درون دستگاه‌های عابربانک قرار می‌گیرند، مورد استفاده قرار گرفته بود. پلیس در بسیاری از کشورها با استفاده از متخصصان جرایم سایبری و تکنولوژی‌های نوظهور، تحول و توسعه چاپگرهای سه بعدی را با دقت زیر نظر دارد.
بینز می‌گوید: «آنچه ما می‌دانیم این است که این تکنولژی‌ها سریع‌تر از آنچه ما فکر می‌کردیم در حال رشد و توسعه است. به همین خاطر اگر بتوانیم یک قدم جلوتر از تکنولوژی باشیم، می‌توانیم از خلافکارانی که به این تکنولوژی دسترسی پیدا کرده‌اند، نیز یک گام جلوتر باشیم.»
       ماهنامه صنعت چاپ (اردیبهشت 1392 (


 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي