کارگروه
منتظران ظهور
این کارگروه برای عاشقان ظهور و منتظران آمدنش می باشد لذا از تمام عاشقان و منتظران ظهورش برای عضویت در این کارگروه دعوت می شود.
 

مقام امام سجاد (ع) در قیامت

صفحه اصلی کارگروهها >> منتظران ظهور  >> مقام امام سجاد (ع) در قیامت
سرباز گمنام

سرباز گمنام

در کارگروه: منتظران ظهور
تعداد ارسالي: 1269
11 سال پیش در تاریخ: پنجشنبه, خرداد 23, 1392 19:13










   










هر کدام از امامان معصوم (علیهم السلام) در قیامت، مسئول امری هستند. هر کدام در مرحله ای از مراحل دهشتبار آن، بر سر راه دوستان و دشمنان خداوند می ایستند و تعیین می کنند چه کسی بهشتی باشد و چه کسی جهنمی.

امام علی بن حسین (علیه السلام)، نیز در قیامت جایگاه ویژه ای دارند. در این مطلب، به برخی از روایات درباره ی مقام و جایگاه ایشان در قیامت اشاره می کنیم.
 
کجاست زینت عابدان؟
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «روز قیامت منادى ندا می کند کجا است زین العابدین؟ گویا من می نگرم فرزندم على بن الحسین بن على بن ابى طالب صف‏ ها را با حالتى افتخار آمیز از هم باز می کند و پیش مى‏ آید.» (1)
جالب است بدانید که لقب «زین العابدین»، لقبی است که خداوند در حدیث لوح به امام علی بن حسین (ع) داده است و رسول خدا (ص) در این روایت به آن اشاره کرده اند.
 
روسفیدان قیامت
رسول خدا (ص)، ضمن حدیث بلندی در معرفی جانشینان و اوصیاء بعد از خودشان، جایگاه آنان در قلوب مردم و در قیامت را برشمردند و فرمودند: «...در قیامت‏ با صورت و دست و پاهاى نورانى وارد محشر میشوند و [علی (ع)] بهترین و بالاترین اوصیاء و وارث علم و دانش همه پیامبران و فرستادگان خدا بر خلق، و پس از وى حسن و حسین که هر دو آقا و سرور جوانان بهشتى هستند، سپس على بن الحسین زین‏ العابدین‏...» (2)
 
تقسیم کننده ی بهشتیان و دوزخیان
چنانچه گفتیم، هر کدام از ائمه (ع) در قیامت مسئولیتی دارند. رسول خدا (ص) در این باره فرمودند: «من آورنده [و رساننده]ی شما به حوض [کوثر] هستم و تو ای علی! ساقی هستی و حسن حمایت کننده، و حسین فرمان دهنده، و علی بن الحسین تقسیم کننده، و محمد بن علی نشر دهنده، و جعفر بن محمد بسیج کننده، و موسی بن جعفر شمارنده محبان و مبغضان و بازدارنده منافقان، و علی بن موسی زینت ‏بخش مؤمنین، و محمد بن علی فرود آورنده اهل بهشت به منزلگاه‏هایشان و درجاتشان، و علی بن محمد خطیب و سخنور شیعیانش و تزویج کننده آن‏ها با حور العین، و حسن بن علی چراغ اهل بهشت است که از آن روشنی می‏گیرند، و مهدی شفاعت کننده آن‏ها است روز قیامت، روزی که خداوند اجازه نمی‏دهد شفاعت را جز به کسی که شفاعت او را بخواهد و به او راضی باشد.» (3)
 
شفاعت کننده ی شیعیان
از امام سجاد (ع) روایت شده است که فرمودند: «ما روز قیامت‏ دامن پیامبرمان را می گیریم و شیعیان ما دامن ما را می گیرند [و وارد بهشت می شویم.]» (4)
 
در انتهای این مطلب، این روایت خواندنی را از امام سجاد (ع) به شما دوستداران آن حضرت تقدیم می کنیم:
امام سجاد (ع) فرمودند: «چون خداى متعال همه ی مردم را در روز قیامت‏ گرد آورد، منادى حق- به طورى که همه ی مردم بشنوند- ندا در دهد و مى ‏گوید: «کجایند کسانى که فقط به خاطر خدا همدیگر را دوست داشتند؟» جماعتى از مردم بر مى ‏خیزند؛ به آنها گفته مى‏ شود بدون حساب داخل بهشت شوید. فرشتگان با آنها روبرو مى ‏شوند و مى ‏گویند: «کجا مى‏روید؟» جواب مى‏ دهند: «بدون حساب به سوى بهشت مى ‏رویم. ملائک مى‏ پرسند: «شما چه صنفى از مردم هستید؟» مى ‏گویند: «ما کسانى هستیم که فقط براى خدا به همدیگر مهر مى‏ ورزیدیم» مى‏ پرسند: «اعمال شما چه بوده است؟» پاسخ مى‏ دهند: «براى خدا دوستى مى‏ کردیم، و براى خدا دشمنى مى‏ ورزیدیم» ملائک مى ‏گویند: "چه خوب است پاداش اهل عمل."» (5)



پی نوشت:
1. الأمالی (للصدوق) / ترجمه کمره‏اى ؛ متن ؛ ص331؛ با استفاده از نرم افزار جامع االحادیث نور 3/5
2. ترجمه عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص263؛ با استفاده از همان.
3. غایة المرام، ص 692؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، نشر مسجد مقدس جمکران، ج 1، صص 149- 150
4. شیعه در پیشگاه قرآن و اهل بیت علیهم السلام (ترجمه جلد 65 بحار الأنوار) ؛ ص175؛ با استفاده از همان نرم افزار.
5. مشکاة الأنوار / ترجمه هوشمند و محمدى، متن، صص 182- 183؛ با استفاده از همان.




حذف ارسالي ويرايش ارسالي