کارگروه
منتظران ظهور
این کارگروه برای عاشقان ظهور و منتظران آمدنش می باشد لذا از تمام عاشقان و منتظران ظهورش برای عضویت در این کارگروه دعوت می شود.
 

پیامبر(ص) در آینه فقه

صفحه اصلی کارگروهها >> منتظران ظهور  >> پیامبر(ص) در آینه فقه
سرباز گمنام

سرباز گمنام

در کارگروه: منتظران ظهور
تعداد ارسالي: 1269
11 سال پیش در تاریخ: پنجشنبه, خرداد 16, 1392 21:3





بعثت، هجوم نور به قلب تاریکى است. عاشقان کوى محمد نقد دل را به پاى محبت او نثار مى‏کنند تا صفاى باطن به دست آورند. دل را به چشمه معرفت او مى‏سپارند تا با زلال احکام الهیش زنگار از درون بزدایند. کشتى‏نشین دریاى اهل بیت(ع) محمد مى‏شوند تا سوار بر امواج فقه به ساحل سعادت راه یابند!


آنچه پیامبر(ص) بر این مردم خواند یکسره مایه حیات است و وسیله نجات. راهى هموار در داغستان دنیا که پاى اندیشه بشر را از ریگ خطا مصون مى‏دارد. و احکامى سراسر حکمت که ریشه در فطرت انسان دارد. او که درهاى باغ سبز معرفت را بر پیروان مکتب خویش گشود، و پیام‏آور این حکمت‏بود، به یقین شخصیتى بزرگ دارد و ستودنى. دل او آسمان معرفت الهى است و کلامش باران رحمت‏خداوند!


و حال که چنین است‏بر پویندگان راه محمد است آن پیام‏آور مهر و صداقت را بشناسند و جان خویش را آینه روشنى از او گردانند و در راه احترامش بکوشند.


آنچه به فهرست مى‏کشانیم وظایفى است‏بر عهده همه ما که راه حق شناسى و احترام گذارى به خاتم پیامبران را مى‏آموزد. او که جرعه حیات به ما نوشاند بیش از هر کس سزاوار احترامى بى‏شایبه است، هر چند که از عهده حق او برنیاییم.


از طرف دیگر این وظایف، آینه‏اى است که ما را با چهره نورانى پیامبر(ص) آشنا مى‏سازد گرچه سیماى به حق پیوسته و از دنیا گسسته محمد(ص) هرگز در چشم دنیایى‏مان نمى‏گنجد; ولى


آب دریا را اگر نتوان کشید هم بقدر تشنگى باید چشید


پس بر شیفتگان او است که این وظایف را بشناسند و بدانند که هر یک از آنها انگشت اشاره به سیماى نورانیش دارند.


گواهى دادن به بندگى و رسالت پیامبر(ص)

گواهى دادن به بندگى و رسالت پیامبر(ص) در کنار گواهى به یگانگى خداوند سبحان، اهمیت و فضیلتى استثنایى دارد، تا آنجا که امیرمؤمنان فرمود: و اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله شهادتان ترفعان القول و تضاعفان العمل خف میزان ترفعان منه و ثقل میزان توضعان منه.


گواهى دادن به یگانگى خداوند متعال [همان گونه که در متن حدیث آمده] و بندگى و رسالت محمد(ص) دو گواهى دادنى است که سخن را بالا و عمل را دو چندان مى‏سازند. ترازویى که این دو از آن برداشته شوند سبک و ترازویى که این دو در آن نهاده شوند سنگین خواهد بود.


بعلاوه که گواهى دادن به بندگى و رسالت پیامبر صلى الله علیه و آله در تشهد نماز واجب است.


احترام به پیامبر(ص)

شخصى به حضور امام صادق(ع) رسید. حضرت(ع) حال او را جویا شد. گفت: خداوند به من فرزندى داده است. امام پرسید: نامش را چه گذاشته‏اى؟ گفت: محمد! امام(ع) با شنیدن این نام صورتش را به عنوان احترام نزدیک زمین آورد و گفت: محمد، محمد، محمد! آنگاه ادامه داد: خودم، فرزندانم، پدرم، مادرم و تمام اهل روى زمین به فداى رسول خدا(ص) .


مالک امام مالکیان مى‏گوید: جعفر صادق(ع) هنگامى که نام پیامبر(ص) را مى‏برد رنگ چهره‏اش تغییر مى‏یافت. تا آنجا که بازشناخته نمى‏شد من کسى را چون او اینچنین نیافتم.


پاسداشت‏ حرمت پیامبر(ص)

بزرگداشت پیامبر(ص) تا بدانجاست که اعتکاف در مسجد پیامبر(ص) به ویژه در سه روز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از اعتکاف در دیگر مساجد ثواب بیشترى دارد.و آن که پس از سه روز اقامت و روزه در مدینه حاجتى از خداوند بطلبد حاجتش روا شود.


و به موجب پاره‏اى از روایات اقامت در شهر آن حضرت (مدینه) بر اقامت در مکه ترجیح دارد.


بر پایه احادیث‏براى ورود به مدینه منوره و خروج از آن و وداع با پیامبر صلى‏الله علیه و آله یا زیارت آن حضرت و نیز ورود به مسجد پیامبر مستحب است غسل کنند.


همچنین مسافرى که قصد اقامت در مدینه نکرده و باید بر طبق قاعده نماز را شکسته بخواند مى‏توان در مسجد پیامبر صلى الله علیه و آله نماز را به اختیار خود شکسته یا تمام بخواند.


البته سه مکان دیگر نیز داراى این حکم‏اند: مسجد الحرام، مسجد کوفه و حائر سیدالشهداء.


نیز به احترام آن حضرت روزه گرفتن در میلاد پیامبر (هفدهم ربیع الاول) ثواب یک سال روزه دارد. و روزه در عید مبعث ثواب دو سال.


بعلاوه در این روز شاد کردن مؤمنان و دادن صدقه یکى از آداب شمرده شده است.


اسوه‏ پذیرى

قرآن، پیامبر(ص) را اسوه نیکو مى‏خواند (لکم فى رسول اسوه حسنة) و نهج البلاغه، محبوبترین بنده خدا را کسى مى‏داند که از این اسوه زیباى بشریت، درس گیرد (و احب العباد الى الله المتاسى بنبیه)


دوست داشتن پیامبر(ص)

قل ان کان اباؤکم و ابنائکم و اخوانکم و ازواجکم و عشیرتکم و اموال اقترفتموها و تجارة تخشون کسادها و مساکن ترضونها احب الیکم من الله و رسوله و جهاد فى سبیله فتربصوا حتى یاتى الله بامره.(قرآن کریم)


اى پیامبر! بگو اگر پدران و پسران و برادران و زنان و خویشاوندان و دارایى‏هایى که به دست آورده‏اید و تجارتى که از کسادى آن مى‏ترسید و خانه‏هایى که از آنها خرسندید نزد شما از خدا و رسولش و کارزار در راه او محبوبتر است پس منتظر باشید تا خدا امر و فرمانش را بر شما فرود آورد.


همان پیامبرى که به اطاعتش امر شده‏ایم خود بر پیروى از عترتش سخت تاکید کرده است. از حدیث ثقلین گرفته تا حدیث‏سفینه و صدها حدیث دیگر همگى اطاعت از اهل بیت(ع) را ضرورى شمرده‏اند.


پیروى از پیامبر(ص)

قرآن مى‏فرماید:


... و اطیعوا الرسول‏و از پیامبر اطاعت کنید.


پیروى از عترت پیامبر(ص)

همان پیامبرى که به اطاعتش امر شده‏ایم خود بر پیروى از عترتش سخت تاکید کرده است. از حدیث ثقلین گرفته تا حدیث‏سفینه و صدها حدیث دیگر همگى اطاعت از اهل بیت(ع) را ضرورى شمرده‏اند. از نظر امیر مؤمنان(ع) این اطاعت‏باید به صورت یک ملازمت کامل با آنان شکل بپذیرد یعنى از اهل بیت(ع) نه اندکى جلوتر بیفتیم و نه اندکى عقب‏تر. آن حضرت(ع) فرمود: فالزموا سمتهم... ولا تسبقوهم فتضلوا و لا تتاخروا عنهم فتهلکوا


همواره ملازم طریقه آنان باشید. نه از آنان پیشى گیرید که به گمراهى مى‏افتید و نه از آنان عقب بمانید که به هلاکت مى‏رسید.


دروغ بستن بر پیامبر(ص)

پیامبر(ص) فرمود: من کذب على متعمدا فلیتبوء مقعده من النار.


هر کسى بعمد بر من دروغ بندد در آتش جاى گیرد. (گفتنى است دروغ بستن بر پیامبر(ص) روزه را باطل مى‏کند.)


بپا داشتن سنت پیامبر(ص)

از نظر امیرمؤمنان، بپا داشتن سنت پیامبر(ص) خصلت اهل ایمان و وظیفه حکومت اسلامى است.


ترک نکردن سنت پیامبر(ص)

پبامبر(ص) فرمود: ستة لعنهم الله ... التارک لسنتى شش نفرند که خداى متعال آنها را لعنت مى‏کند یکى از آنها کسى است که سنت مرا ترک کند.


تغییر ندادن سنت پیامبر(ص)

در ذکر صلوات امام صادق(ع) به رسول خدا(ص) چنین مى‏خوانیم.


اللهم العن الذى ... غیروا سنة نبیک‏خداوندا لعنت کن کسانى را که سنت پیامبر را تغییر دادند، ... هزاران هزار لعنت!


ترجیح دادن پیامبر(ص)

پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: حبى خالط دماء امتى فهم یؤثرونى على الآباء و على الامهات و على انفسهم.


دوستى من با خونهاى امت من آمیخته شده است. آنها مرا بر پدران و مادران و خودشان ترجیح مى‏دهند.


فرو آوردن صدا در محضر پیامبر(ص)

خداى متعال بر حفظ مقام آخرین برگزیده خود در سوره حجرات مى‏فرماید:


یا ایها الذین آمنوا لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبى و لا تجهروا له بالقول کجهر بعضکم لبعض.


اى مؤمنان، صداى خود را فراتر از صداى پیامبر(ص) نکنید و براى او سخن بلند مگویید مانند بلند سخن گفتن برخى از شما براى برخى دیگر.


بى‏تابى در رحلت پیامبر(ص)

امیرمؤمنان(ع) در رحلت پیامبر(ص) بر سر قبر آن حضرت(ع) گفت: فغان و بیتابى قبیح است مگر بر تو.


خشنود کردن دخت پیامبر(ص)

رضایت فاطمه زهرا(س) دخت گرامى پیامبر(ص) معیار رضایت الهى است. پیامبر(ص) در تکیه بر این امر، رضایت فاطمه(ع) را رضایت‏خویش و رضایت‏خویش را رضایت‏خداوند معرفى مى‏نمود و ناخرسندى و خشم زهرا7 را ناخرسندى خود و خشم خود را غضب خداوند مى‏دانست.


یادکرد اجداد پیامبر(ص)

پیامبر(ص) فرمود: اذا بلغ نسبى الى عدنان فامسکوا هر گاه نسب من به هنگام شمردن، به عدنان، [جد بیستم پیامبر(ص)] رسید توقف کنید. [و از آن پس را دنبال نکنید.]


ماه ویژه پیامبر(ص)

پیامبر(ص) فرمود: شعبان ماه من است، خداوند رحمت کند آنکه مرا در این ماه (اطاعت پروردگار و روزه) کمک کند.


امیرمؤمنان(ع) فرمود: از زمانى که نداى پیامبر(ص) را نسبت‏به شعبان شنیدم روزه این ماه را ترک نکردم و آن را تا آخر عمرم ترک نخواهم کرد ان شاء الله


زیارت پیامبر(ص)

زیارت قبر شریف پیامبر(ص) از پرفضیلت‏ترین زیارتهاست. آن حضرت خود فرموده است: کسى که بعد از رحلتم قبرم را زیارت کند مانند کسى است که به دیدار من در زمان حیاتم آمده است. و (در روایت دیگرى فرمود) من شفیع او در قیامت‏خواهم شد.


زیارت قبر پیامبر(ص) تا آنجا اهمیت دارد که مستحب است آن را بر حج استحبابى ترجیح دهیم. این زیارت در مواردى استحباب بیشترى دارد. از جمله:


1- به هنگام حج زیارت قبر شریف پیامبر صلى الله علیه و آله براى کسانى که به حج رفته‏اند استحباب بسیار دارد به گونه‏اى که اگر حجاج از انجام آن سر باز زنند بر حاکم اسلامى است آنان را به انجامش موظف دارد.


رضایت فاطمه زهرا(س) دخت گرامى پیامبر(ص) معیاررضایت الهى است.


2- در روز ولادت رسول اکرم(ص) (هفدهم ربیع‏الاول) در این روز چنانچه نتوان بر سر قبر آن حضرت حاضر شد مى‏توان از دور حضرت را زیارت کرد.


3- در مبعث نبوى‏9 (بیست و هفتم رجب) زیارت پیامبر(ص) در این روز مستحب است.


سلام کردن به پیامبر(ص)

پیامبر(ص) فرمود: اگر نمى‏توانید به زیارت قبر من بیایید به سویم سلام بفرستید که آن نیز به من مى‏رسد. در روایت دیگرى از امام کاظم(ع) مى‏خوانیم: هنگامى که به رواق پیامبر(ص) داخل یا از آن خارج مى‏شوى بر او سلام کن و همچنین از دور به او سلام کن. در روایت‏براى کنار قبر پیامبر(ص) «سلام‏» با کیفیت‏خاصى وارد شده است.


در دو مورد سلام کردن به پیامبر(ص) جایگاه ویژه‏اى پیدا مى‏کند:


1- در نماز، مستحب است قبل از گفتن سلام واجب در نماز، السلام علیک ایها النبى و رحمة الله و برکاته گفته شود.


2- در سجده سهو، براى سجده سهو اذکارى وارد شده که‏گفتن یکى از آنها واجب است. از جمله آن اذکار این است: بسم الله و بالله السلام علیک ایها النبى و رحمة الله و برکاته.


زیارت نوادگان پیامبر(ص)

پیامبر(ص) فرمود: من زار احدا من ذریتى زرته یوم القیامة‏کس که فردى از ذریه مرا زیارت کند، زیارت کنم او را در روز قیامت


صلوات فرستادن

خداى متعال در قرآن کریم مى‏فرماید: ان الله و ملائکته یصلون على النبى، یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیماخدا و فرشتگان بر پیامبر(ص) درود مى‏فرستند. اى کسانى که ایمان آورده‏اید، شما نیز بر او درود فرستید و او را کاملا فرمان برید.


در بیان فضیلت صلوات بر پیامبر(ص) و آل او روایات فراوانى وارد شده است که به دو روایت اشاره مى‏کنیم:


1- امام رضا(ع) فرمود: من لم یقدر عن ما یکفر به ذنوبه فلیکثر من الصلاة على محمد و آله‏کسى که نمى‏تواند گناهان خویش را با توبه و انابه و تحمل رنج عبادت محو کند باید بسیار بر محمد و آل او صلوات بفرستد.


2- ما فى المیزان شئ اثقل من الصلاة على محمد و آل محمدچیزى به اندازه صلوات بر محمد و آل او در ترازوى اعمال سنگینى نمى‏کند.


صلوات در چهار مورد حکم ویژه‏اى پیدا مى‏کند:


الف. در تشهد نماز واجب است.


ب. هنگام ذکر نام پیامبر(ص).


در این صورت هر چند واجب نیست ولى در مورد ترک آن دو حدیث نبوى تکان‏دهنده وجود دارد:


1- البخیل حقا من ذکرت عنده فلم یصل على‏حقیقتا بخیل کسى است که مرا پیش او یاد کنند و بر من صلوات نفرستد.


کسى که نمى‏تواند گناهان خویش را با توبه و انابه‏و تحمل رنج عبادت محو کند باید بسیار بر محمدو آل او صلوات بفرستد.


2- کسى که به هنگام یاد شدن از من صلوات را فراموش کند خداوند او را در پیدا کردن راه بهشت دچار اشتباه مى‏کند.


ج. در روز مبعث‏یکى از آداب ویژه، بسیار صلوات فرستادن است.


د. در دو خطبه نماز جمعه


در هر دو خطبه باید بر محمد و آل او علیهم السلام درود فرستاد.


ه. در سجده سهو


براى این سجده چند ذکر وارد شده که انجام یکى از آنها واجب است. بیشتر این ذکرها شامل صلوات است مانند: «بسم الله و بالله و صلى الله على محمد و آل محمد» و «بسم الله و بالله اللهم صل على محمد و آل محمد»


محترم شمردن خون، مال و آبروى گواهى‏دهنده به رسالت

کسى که بعد از شهادت به یگانگى خداوند سبحان، به رسالت پیامبر(ص) گواهى دهد خون، مال و آبروى او محترم مى‏گردد و احکام ازدواج و ... در حق او جارى مى‏شود.


در حدیث آمده: به حقنت الدماء و علیه جرت المناکح و المواریث‏با گفتن شهادتین خونها محترم شمرده مى‏شود و بر پایه آن احکام ازدواج و ارث جارى مى‏گردد.


کشتن دشنام دهنده پیامبر

همه فقیهان اسلام بر این عقیده‏اند که باید دشنام‏دهنده پیامبر(ص) را کشت.


تعمیر قبر پیامبر(ص)

علامه مجلسى(ره) در این باره در کتاب شریف بحارالانوار روایاتى را برشمرده که گویاى استحباب تعمیر قبر پیامبر(ص) و قبور امامان(ع) است.


نام‏گذارى به اسم پیامبر(ص)

آن حضرت خود فرموده است: بورک لبیت فیه محمد و مجلس فیه محمد و رفقة فیه محمدخانه یا مجلس و گروهى که در آن محمدنام وجود دارد مبارک است.


ابى رافع مى‏گوید: از پیامبر شنیدم اگر نام فرزند را محمد نهادید با او بدرفتارى ننمایید، اذیتش نکنید و او را نزنید.


امام صادق(ع) به کسى که نام فرزندش را محمد نهاده بود فرمود: او را فحش نده، نزن و به او بدى نکن.


دوست داشتن عترت پیامبر(ص)

قرآن مى‏فرماید: قل لا اسالکم علیه اجرا الا المودة فى القربى‏اى پیامبر، بگو از شما پاداشى جز دوستى خویشاوندانم نمى‏خواهم پیامبر(ص) فرمود: الزموا مودتنا اهل البیت‏7 فانه من لقى الله و هو یودنا دخل الجنة بشفاعتنا و الذى نفسى بیده لا ینفع عبدا عمله الا بمعرفة حقناهمواره به اهل بیت محبت ورزید. چه آنکه اگر کسى خداوند را ملاقات کند در حالى که ما را دوست مى‏دارد با شفاعت ما به بهشت رود. سوگند به کسى که جانم در دست اوست هیچ بنده‏اى از عمل خویش سود نمى‏برد مگر با شناختن حق ما.


نیازردن نوادگان پیامبر(ص)

پیامبر(ص) فرمود: به خدا سوگند نسبت‏به کسى که ذریه‏ام را بیازارد شفاعت نمى‏کنم.


نظر انداختن به فرزندان و نوادگان پیامبر(ص)النظر الى ذریة النبى(ص) عبادة‏نظر انداختن به ذریه پیامبر(ص) عبادت است.


والامقام‏ترین فرزندان و نوادگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند که وظایف امت نسبت‏به آنها آشکار است. بعد از ایشان باید به سادات بزرگوار احترام گذاشت و روایت فوق اینان را نیز شامل است. در روایتى مى‏خوانیم:


النظر الى جمیع ذریة النبى عبادة ما لم یفارقوا منهاجه و لم یتلوثوا بالمعاصى‏نظر افکندن به تمام ذریه پیامبر(ص) عبادت است تا آن زمان که از راه آن حضرت(ص) جدا نشده و به معاصى آلوده نشوند.


قرائت ‏سوره محمد

پیامبر(ص) فرمود: کسى که سوره محمد(ص) را قرائت کند خداى سبحان او را از نهرهاى بهشت‏سیراب خواهد کرد.


امام صادق(ع) فرمود: کسى که سوره محمد(ص) را قرائت کند هیچگاه در دین او شک درنیاید و همواره از شرک و کفر محفوظ ماند تا اینکه مرگش فرا رسد. و زمانى که مرد خداوند هزار فرشته در قبر او مى‏گمارد که درود فرستند و ثواب درودشان براى او باشد و وى را تشییع کنند تا در ایستگاه ایمنى و رحمت، نزد خدا نگاهش دارند. سپس او در امان خداوند سبحان و پناه محمد(ص) قرار مى‏گیرد.


نماز پیامبر(ص)

کسى از امام رضا(ع) در باره نماز جعفر طیار پرسید حضرت فرمود چرا غافلى از نماز حضرت رسول(ص)! بعد فرمود: دو رکعت نماز بجاى مى‏آورى و در هر رکعتى یک بار سوره حمد و پانزده بار سوره انا انزلناه مى‏خوانى و در رکوع و بعد از سر برداشتن از آن، و در هر دو سجده و بعد از سر برداشتن از هر کدام پانزده بار سوره انا انزلناه را قرائت مى‏کنى. از نماز که فارغ شدى میان تو و خداوند گناهى نمى‏ماند مگر اینکه آمرزیده و حاجتت‏برآورده مى‏شود.


نماز در روضه شریف

مستحب است میان منبر و قبر پیامبر(ص) نماز گذارده شود.


نماز مبعث

دو نوع نماز براى این روز وارد شده است:


الف: دوازده رکعت نماز دو رکعتى که در هر رکعت‏حمد و یک سوره آسان قرائت مى‏گردد. میان هر دو رکعت نماز دعاى خاصى دارد که ابتداى آن این است: الحمدلله الذى لم یتخذ ولدا ...


ب: دوازده رکعت نماز که در هر رکعت‏حمد و سوره قرائت مى‏گردد و بعد از هر دو رکعت‏به صورت زیر عمل مى‏کند:


1- سوره حمد و سوره توحید و سوره قل اعوذ و برب الفلق و سوره قبل اعوذ برب الناس (چهار بار)


2- لا اله الا الله و الله اکبر و سبحان الله و الحمدلله و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم (چهار بار)


3- الله الله ربى لا اشرک به شیئا (چهار بار)


4- لا اشرک بربى احدا (چهار بار)


نماز روز میلاد

یکى از آداب روز میلاد پیامبر(ص) (هفدهم ربیع‏الاول) خواندن نمازى است که دو رکعت دارد و در هر رکعت‏بعد از حمد ده بار سوره انا انزلناه و ده بار سوره توحید خوانده مى‏شود.


وداع با قبر پیامبر(ص)

مستحب است کسى که مى‏خواهد از مدینه بیرون رود با قبر نبى‏9 وداع کند و مستحب است در وداع چنین بگوید:


صلى الله علیک السلام علیک لا جعله الله آخر تسلیمى علیک: خداوند بر تو درود فرستد. سلام بر تو! امیدواریم خداوند این سلام را آخرین عرض ارادت ما بر تو قرار ندهد. (وداع با پیامبر(ص) کیفیت‏خاصى دارد.)




ماهنامه کوثر شماره 5



 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي