بلال گفت : این حرف شما مخالف حرف اولتان است . اگر نباید من ، على را بر ابوبکر ترجیح دهم به دلیل این که آزاد کننده من بوده است ، پس نباید پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) را نیز بر ابابکر ترجیح دهم !!
گفتند: اینها با هم مساوى نیستند زیرا پیامبر بهترین خلق خداست .
بلال گفت : ابابکر و على نیز با هم مساوى نیستند، زیرا على (علیه السلام ) نفس پیامبرى است که بهترین خلق خدا است .پس او نیز بهترین خلق خدا بعد از پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) است و محبوبترین فرد است در نزد خدا به دلیل حدیث طائر مشوى که پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) دعا کرد: خدایا محبوبترین فرد را برسان تا از این مرغ بریان با من بخورد (کسى که آمد و با ایشان از این غذا خورد على (علیه السلام ) بود.
على (علیه السلام ) شبیه ترین خلق خدا به پیامبر است زیرا او را به برادرى خود در دین انتخاب کرد، مضافا اینکه ابابکر خودش چنین تقاضایى (که شما دارید) از من نمى کند. زیرا او فضایل على (علیه السلام ) را مى داند و شما نمى دانید. او متوجه است که حق على (علیه السلام ) بر من بالاتر از حق اوست چون او مرا از شکنجه و بردگى در دنیا آزاد کرد در صورتى که اگر بر آن شکنجه صبر مى کردم ، جایم بهشت برین بود؛ اما على (علیه السلام ) مرا از بردگى عذاب ابد آزاد نموده است پس با مقدم داشتن او بر همه کس و موالاتش ، مستحق نعیم ابد شدم .
چنین مؤ ذنى است که پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) درباره اش مى فرماید: اولین کسى که مؤ منین حبشه را شفاعت مى کند، بلال است .و همچنین فرمود: اولین کسى که وارد بهشت مى شود، بلال است .