کارگروه
منتظران ظهور
این کارگروه برای عاشقان ظهور و منتظران آمدنش می باشد لذا از تمام عاشقان و منتظران ظهورش برای عضویت در این کارگروه دعوت می شود.
 

علی (ع)، اولین در قیامت

صفحه اصلی کارگروهها >> منتظران ظهور  >> علی (ع)، اولین در قیامت
سرباز گمنام

سرباز گمنام

در کارگروه: منتظران ظهور
تعداد ارسالي: 1269
11 سال پیش در تاریخ: جمعه, خرداد 10, 1392 12:39



      









تصور کنید قیامت فرا رسیده و نفخ صور به صدا درآمده است. به نظر شما در آن زمان که همه ی موجودات سر از خاک بر می دارند، چه کسی زودتر سر از تیره ی تراب بر می دارد؟






چه کسی زودتر از بقیه در قیامت آماده و حاضر است؟
رسول خدا(ص) در اخبار قیامت می فرمایند:
من سرور اولاد آدم هستم و علی سید و سرور عرب است، نخستین کسی که روز قیامت در پیشاپیش من گرد و غبار قبر از سرش فرو می ریزد علی(ع) است.(1)
در روایتی از قول رسول خدا(ص)  آمده است که:

امیر مومنان اولین کسی است که از قبرش بر می خیزد، جبرئیل از جامه های بهشتی بر او می پوشاند، تاج وقار بر سرش می گذارد، عبای کرامت بر دوشش می نهد و بر شتر «غضبا»ی من می نشاند. من نیز لوای حمد را به او می سپارم، پس آن را در پیشاپیش من می افرازد، آنگاه همگی در زیر عرش الهی گرد می آییم.(2)

نخستین دیدار کننده و مصافحه کننده با پیامبر(ص) در قیامت
رسول خدا(ص) در توصیف فتنه های بعد از فوتشان می فرمایند:
زود است که بعد از من فتنه ای پدید آید، هنگامی که واقع شود، ملازم علی بن ابیطالب باشید و از او جدا نشوید، زیرا او نخستین کسی است که با من دیدار می کند و نخستین کسی است که با من مصافحه می کند در روز قیامت، او در آسمان بالا نیز همراه من است و او جدا کننده ی حق از باطل است.(3)
در روایت آمده است که رسول خدا(ص) در پاسخ اعتراض عایشه به علی بن ابیطالب(ع)، خطاب به عایشه فرمودند:
ای عایشه! برادرم را برای من بگذار، زیرا او نخستین کسی است که اسلام آورد و آخرین کسی است که به هنگام مرگ از من جدا می شود و در روز قیامت نخستین کسی است که با من ملاقات می کند.(4)

نخستین شفاعت کننده
ما آدم های عادی این را خوب می دانیم که برای نجات از عذاب های اخروی باید دامان اولیای الهی را بگیریم.
رسول خدا(ص) در باره ی شفاعت کنندگان در قیامت می فرمایند:
اولین کسی که شفاعت می کند من هستم، سپس علی(ع)، آنگاه عترت من، پس از آن دوستداران ما، که همگی بدون حساب وارد بهشت می شوند، بعد از شناخت و محبت از گناهانشان مورد بازخواست قرار نمی گیرند.(5)


پی نوشت:
1.       ابن منظور، محمد بن مکرم، مختصر تاریخ دمشق لابن عساکر، ج17،ص376
2.       ابن شهر آشوب، ابو جعفر رشید الدین محمد، مناقب آل ابی طالب، ج3،ص260
3.       ابن عساکر، علی بن حسن بن هبة الله، تاریخ مدینة دمشق، ج3، ص123
4.       همان، ج1، ص83
5.       الهمدانی، میر سید علی بن شهاب، مودة القربی، ص33





حذف ارسالي ويرايش ارسالي