تحلیلی بر شاخص کیفیت برق K-factor

صفحه اصلی کارگروهها >> دنیای مهندسین برق  >> تحلیلی بر شاخص کیفیت برق K-factor
فرهاد یزدی

فرهاد یزدی

در کارگروه: دنیای مهندسین برق
تعداد ارسالي: 88
11 سال پیش در تاریخ: یکشنبه, ارديبهشت 22, 1392 18:26


میزان هارمونیکهای شبکه های توزیع برق مداوما در حال افزایش است. گسترش تجهیزات الکترونیکی نظیر تلویزیونها و کامپیوترها که دارای منابع تغذیه سوئیچینگ هستند، گرایش  مصرف کنندگان به بکارگیری لامپهای کم مصرف و LED برای بهره وری نوری بالاتر و افزایش تعداد شارژرهای موبایل و یخچالهای با کنترل دور (اینورتر)  از مهمترین دلایلی هستند که باعث شده اند تا میزان هارمونیکهای شبکه های توزیع به سطح بحرانی خود نزدیک شود.


این امر در حالی رخ می دهد که متاسفانه پایش و جبران سازی هارمونیکها دیرگاهی است که از شرح وظایف شرکتهای توزیع برق خارج شده و اصطلاحا دوره مد آن به پایان رسیده است!


در اوایل دهه هشتاد شمسی، مقارن با ابلاغ استاندارد کیفیت توان وزارت نیرو (که بر پایه استاندارد IEC تدوین شده بود)، شرایط آلودگی هارمونیکی کشور (حتی در مقایسه با سطوح سختگیرانه کپی شده از روی استاندارد IEC) بسیار مناسب می نمود. به همین دلیل، به ندرت پایشهای انجام شده در خصوص هارمونیکها نشان دهنده آلودگی هارمونیکی غیر مجاز بود. اندک نقاط دارای آلودگی غیر مجاز نیز مربوط به مشترکین صنعتی بزرگ بود که معمولا دارای ترانسفورماتور یا فیدرهای اختصاصی بودند و آلودگی تولید شده اشان پیش از آنکه برای شبکه ایجاد مشکل نماید دامنگیر خودشان می شد.


ادامه مطلب در : http://farhadyazdi.com/?p=577



حذف ارسالي ويرايش ارسالي