کارگروه
منتظران ظهور
این کارگروه برای عاشقان ظهور و منتظران آمدنش می باشد لذا از تمام عاشقان و منتظران ظهورش برای عضویت در این کارگروه دعوت می شود.
 

اولین معلم های تاریخ بشر به ترتیب چه کسانی بودند؟

صفحه اصلی کارگروهها >> منتظران ظهور  >> اولین معلم های تاریخ بشر به ترتیب چه کسانی بودند؟
سرباز گمنام

سرباز گمنام

در کارگروه: منتظران ظهور
تعداد ارسالي: 1269
12 سال پیش در تاریخ: جمعه, ارديبهشت 13, 1392 10:48




  •    






  • به مناسبت روز معلم

      


    تاریخ ۱۲ اردیبهشت به مناسبت معلم بزرگ انقلاب اسلامی،شهید مرتضی مطهری، روز معلم نام گذاری شده است. در این مطلب به بررسی ابعاد مختلف این جایگاه رفیع می پردازیم.



    به گزارش فرهنگ نیوز، اشتغال به تعلیم آنچنان جایگاه والا و رفیعی دارد که شاید به جرات بتوان آنرا شالوده یک نظام پایدار و موفق دانست. در اهمیت این موضوع می توان به جنبه های مختلفی پرداخت. در ادامه بعد از معرفی اولین معلمان تاریخ خلقت، به معرفی ابعاد مختلف تعلیم و تربیت پرداخته ایم.


     

    اولین معلم:

    در آیه ۳۰ الی ۳۴ قرآن کریم می خوانیم زمانی که خداوند متعال اراده بر خلقت انسان کرد و به فرشته ها گفت می خواهم جانشینی در زمین قرار دهم، فرشته ها گفتند: آیا در آن کسى را مى‏گمارى که در آن فساد انگیزد و خونها بریزد و حال آنکه ما با ستایش تو [تو را] تنزیه مى‏کنیم و به تقدیست مى‏پردازیم؟ فرمود من چیزى مى‏دانم که شما نمى‏دانید!

     

    در انتهای آیه فوق (آیه ۳۰ سوره مبارکه بقره) می توانیم اهمیت علم و آگاهی به کاری که انجام می شود را در پاسخ خداوند کریم به فرشته ها مشاهده کنیم. و اما در ادامه خدا همه [معانى] نامها را به آدم آموخت‏ و سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود اگر راست مى‏گویید از اسامى اینها به من خبر دهید و در ادامه حضرت آدم اسماءالله را به فرشته ها آموخت. 

     

    همچنین در زمان مبعوث شدن پیامبر اکرم به رسالت نیز مشاهده می کنیم اولین آیات سوره علق با محوریت علم آموزی و خواندن، به همراه علم لدنی (علمی که به صورت دفعی و الهی است) به ایشان نازل شد.

     

    اهمیت علم آموزی:

    مطمئنا در اهمیت کسب علم و دانش، همین مقدار کافی است که اولین و بزرگ ترین معلم ها، خداوند عالم است. چه در بدو خلقت و چه در زمان بعثت پیامبر خاتم. و خداوند متعال نیز در باب فلسفه مبعوث شدن پیامبر در آیه ۱۶۴ سوره آل عمران می فرماید:

     


     

    لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ ﴿آل عمران ۱۶۴﴾

    به یقین خدا بر مؤمنان منت نهاد [که] پیامبرى از خودشان در میان آنان برانگیخت تا آیات خود را بر ایشان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند (۱۶۴)

     


    همچنین امام علی می فرمایند: من علمنى حرفا فقد صیرنى عبدا، هرکه حرفی [علمی] را به من بیاموزد، من را بنده خویش کرده است. 

     

    ابعاد تعلیم و تربیت: 

    تعلیم و تربیت دارای دو جنبه فردی و اجتماعی است، جنبه هایی که هرکدام از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. در کتاب تعلیم و تربیت شهید مطهری به صورت مبسوط این موضوع را بررسی کرده است. 

     

    البته در علم آموزی باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که تحصیل دانش، صرفا فرزانگی نیست، بلکه این علم و دانش باید مایه یک بینش درست و الهی شده و در نهایت ایجاد تقوا نماید. چراکه قدرت های مادی و علم فراوان اگر با تقوا همراه نباشه نه تنها باعث سعادت نمی شود، بلکه شقاوت به همراه دارد. 

     

    رسالت معلم :

    دعوت به پاکسازی و تربیت اخلاقی به منظور انسان سازی فردی

    دعوت به سوی اصلاح جامعه و تربیت صالح، با هدف تربیت یک جامعه یکپارچه و صالح

    دعوت به سوی علم و دانش و تربیت قرآنی و همسان با ملاک های اعتقادی و ایمانی

    دعوت به سوی خدا و تربیت الهی و نورانی به منظور تربیت توحیدی و یگانه پرست

     


    •  هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون





    حذف ارسالي ويرايش ارسالي