کارگروه
ارکیده
این کارگروه تمایل دارد مطالب مفید پیرامون کشاورزی وتولیدات کشاورزی و مطالب مفید رایانه را در اختیار دوستان قرار دهد لذا از کلیه ی دوستان دعوت به همکاری میکنم.
 

تراریوم

زینب صادقی

زینب صادقی

در کارگروه: ارکیده
تعداد ارسالي: 24
11 سال پیش در تاریخ: یکشنبه, فروردين 25, 1392 7:59



 




تراریوم در لغت به معنی باغ شیشه ای است که اولین بار توسط یک پزشک جراح انگلسی بنامNatanail Ward در سال ۱۸۲۹ ایجادشد . البته این کارکاملاً اتفاقی بود و طی یک تجربه ای که هیچ ربطی به باغبانی نداشت دکتر وارد آن را کشف کرد .

در واقع او می خواست پرورش دادن و تغییر و تحول پیله ای پروانه را امتحان نمایداما متوجه شد که آلودگی هوای حاصل از کارخانه های لندن که نزدیک منزلش بود مانع از رشد آنها می شود در طی دوره مشابهی دکتر وارد چرخه زندگی پروانه ها را در شرایط طبیعی مورد بررسی قرار داد به این شکل که او شفیره پروانه ای را در یک ظرف مربای قرار داد و سپس مقداری خاک درون آن ریخت بعداز چند هفته دکتر وارد یک گیاه درون آن مشاهده کرد و این گیاه از بذری که درون خاک حاصل شده بود او فهمید وقتی گیاه رطوبت را از طریق سطح برگهایش از دست می دهد.


رطوبت روی دیواره شیشه تجمع می یابد و شکل آب در آمده و مجدداً به کف ظرف برمی گردد این چرخه پایدار باران Rain Cycleدرون ظرف ، یکسری شرایط ایده ال برای رشد کامل و سالم گیاه فراهم می کند. دکتر وارد فهمید که این پدیده امری ضروری برای بازگشت مقداری از آب به گیاه برای جلوگیری از خشک شدن آن است و بعد از گذشت چند هفته گیاه بدون هچگونه مراقبتی به رشد خود ادامه داد وی نیز دو باغ شیشه ای (تراریوم) کوچک تهیه کرد که در آن سرخس و نوعی گیاه از خانواده غلات کاشته بود و آنها را با کشتی به سیدنی استرالیا فرستاد و در طول سفر که به مدت هشت ماه به طول انجامید و علیرغم تغییرات فاحش درجه حرارت در طول سفر گیاهان به خوبی رشد کردند و صحیح و سالم به استرالیا رسیدند و مجدداً در شرایط مشابهی آنها را به لندن باز گرداند و بیش از یکصد و پنجاه سال پیش این ظروف برای رشد و جابجایی گیاهان مورد استفاده قرار می گرفتند و امروزه نیز خیلی از خزانه داران ، باغبانها ، گیاه بازان از این ظروف برای کشت گیاهان استفاده می کنند و بیشتر جنبه تزئینی دارد.

انواع مدل های تراریوم:

مدل آمازون

مدل کلاسیک

مدل استوایی


مدل آمازون : مدل آمازون در واقع یک پالوداریوم میباشد یعنی تلفیقی از تراریوم و آکواریوم. زیبایی این مدل نسبت به مدل های دیگر به خاطر ترکیب شدن آکواریوم با تراریوم دو چندان شده و منظره ای شبیه به مناطق جنگلی آمازون را بوجود آورده است. در قست آکواریوم آن لزوما نباید از ماهی استفاده کرد بلکه میتوان از گیاهان آبزی و انواع دوزیستان بهره برد.

این مدل دارای طرفداران زیادیست چون تعداد علاقه مندان به آکواریوم بسیار است و هنگامی که این دو با یکدیگر تلفیق شوند بهشتی کوچک برای علاقه مندان به طبیعت بوجود خواهد آمد.
کوچکترین اندازه جهت ساخت این مدل مانند مدل استوایی میباشد یعنی طول
۸۰ عمق ۴۰ و ارتفاع ۹۰ سانتیمتر ( توجه داشته باشید که هرقدر عمق کار بیشتر باشد زیبایی آن نیز بیشتر میشود). در مدل آمازون عموما بین ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر فضا جهت آکواریوم در نظر گرفته میشود و ما بقی جهت تراریوم و فضای خارج از آب. از این مدل میتوانید در همه قسمت های منازل ادارات هتل ها روستورانها به عنوان کاری شیک و کم دردسر استفاده کنید.




مزایا :


·         قابل اجرا در اندازه کوچک بزرگ و خیلی بزرگ تا ابعاد ۳۰ و ۴۰ مترمربع


·         امکان نصب آبنما و بخار سرد


·         دارای تنوع گیاهی زیاد بسته به ابعاد کار


·         به دلیل کاشت گیاهان در دیواره عمودی دارای تنوع زیاد در طراحی میباشد.


·         امکان نگاه داری از انواع دوزیستان و ماهی ها




نگاهداری :

نگاهداری از این مدل بسیار ساده تر از مدل های دیگر است به این دلیل که به خاطر تبخیر آب آکواریوم، فضا همیشه مرطوب تر از مدل های دیگر است و نیازی به اسپری کردن آب نیست فقط در صورت داشتن زمان کافیست روزانه ۴ تا ۵ دقیقه درب آن را برای تعویض هوای داخل آن باز کنید.


مدل کلاسیک : تراریوم مدل کلاسیک ساده ترین و در عین سادگی با جلوه و جذابیت خود چشم هر بیننده ای را مینوازد. این مدل طوری طراحی شده که تقریبا در هر مکانی قابل اجرا میباشد مدل کلاسیک داری ارتفاعی کوتاه میباشد که این باعث امکان نصب آن در مکان های مختلف میشود. کمترین ابعاد برای ساخت این مدل طول
۸۰ عرض یا عمق ۴۰ و ارتفاع ۶۰ سانتیمتر میباشد.در این مدل گیاهان و تزینات فقط در کف باکس شیشه ای کار میشوند به همین خاطر بلندترین ارتفاع در این مدل ۸۰ سانتیمتر میباشد که در عکس به خوبی مشخص شده است. در مدل کلاسیک بسته یه اندازه کار معمولا در کنار گیاهان از چوب به صورت تنه و سنگ استفاده میشود.

این مدل را میتوان به عنوان دیوار جدا کننده به صورتی که از دو طرف دارای دید باشد و یا کنار دیوار، بر روی اپن آشپزخانه، فضای خالی در داخل دیوار که ارتفاع کمی دارد ویا برروی پایه اجرا کرد. زمان اجرا و هزینه ساخت آن نسبت به مدل های کمتر بوده و سریع تر ساخته میشود


حذف ارسالي ويرايش ارسالي