کارگروه
گروه مهندس صنایع در ایران و خارج از ایران
تعاریف و مفاهیم آماری استاندارد بخش صنعت و معدن مرکز آمار ایران اجازه برداشت: مجوزی است که از طرف وزارت صنایع و معادن برای تأمین مصالح ساختمانی مورد نیاز طرحهای عمرانی و برداشت واریزه ها و ذخایر محدود و جزئی و نیز انجام عملیات آزمایشگاهی صادر می شود. استاندارد: مدرکی است مبتنی بر نتایج استوار علوم در برگیرنده قواعد، راهنمایی ها یا ویژگی ها برای فعالیت ها یا نتایج آنها به منظور استفاده عمومی و مکرر که با نظارت مراجع رسمی تهیه و به وسیله سازمان شناخته شده ای تصویب شده است. استاندارد ...
 

آینده شغلی روانشناسی چگونه است؟

پژمان انصاری پور
11 سال پیش در تاریخ: جمعه, فروردين 23, 1392 9:43

آینده شغلی روانشناسی چگونه است؟


در یک نگاه کلی مطالبی که باید حول مساله انتخاب رشته تحصیلی و شغلی مد نظر قرار عبارتند از:
تمام انسان‏ها اغلب با شروع رشد و بالندگی ، دو نوع هدف را دنبال می‏کنند . 
1- هدف فردی : امیال و آرزوهای فرد 
2- هدف اجتماعی و آرمان‏گرایانه : در برگیرنده رشد و شکوفایی جامعه و خدمت به مردم 
فرد موفق کسی است که بتواندطوری این دو هدف (فردی ـ اجتماعی) را ادغام کند که در نهایت نتیجه‏ای رضایت‏بخش به دست آید.این جاست که اهمیّت بحث مشاوره تحصیلی ـ شغلی با توجه به اینکه تحصیلات، اساس و پایه اشتغال هر فرد در آینده اوست، خود را نشان می دهد. 
در واقع عقیده ما بر این است که اگر فرد امکان این را نداشته باشد که با اطلاعات صحیح و دقیق، دست به انتخاب رشته بزند، بدین معناست که نمی تواند در آینده، شغل مناسبی داشته باشد .زیرا چنین فردی که نتوانسته شغل مناسبی برای خود انتخاب کنددر هدف اوّل (فردی) ضربه دیده و در ادامه، هدف دوم او (اجتماعی و آرمانی) نیز به مخاطره می‏افتد. لذا هرفردی باید برای اجتناب از آسیب‏های روانی و مادّی انتخاب نادرست رشته تحصیلی وبدنبال آن آینده شغلی خود ، با رعایت یکسری موازین و اطلاعات دست به انتخاب رشته بزند؛زیرا در مراکز مشاوره به صورت تجربی دیده شده که افراد متعددی با شکایت از افسردگی مراجعه کرده اند ولی پس از بررسی ریشه‏ها و علل افسردگی ایشان پی برده‏ شده که این شخص با داشتن تحصیلات عالی و شغل به ظاهر مناسب، دچار نوعی رکود ، سردرگمی شده و همین امر در دراز مدت باعث افسردگی وی شده فقط به این دلیل که به آن رشته و به آن شغل، علاقه نداشته است.
عواملی که در انتخاب رشته تحصیلی و شغل تایثر دارند.
1.استعداد و علاقه افراد.
2. حساسیت خانواده و اطرافیان وی
3. انتظارات فرد از زندگی آینده از نظر سطح درآمد ،جایگاه اجتماعیو...
4. توانایی تحمل مشکلات
5. نیاز جامعه
6.میزان رعایت احکام الهی و عرف در آن شغل 
7 حال که دانستید عوامل متفاوتی ممکن است بر نگاه ما به آینده شغلی تاثیر گذار باشد با ید بگوییم که وضعیت کنونی جوامع براثر تاثیرات تکنولوژی های جدید به گونه ای است که باعث شده روان شناسی بر بسیاری از وجوه زندگی بشر اثر گذارد و شاید بشود گفت که کاربرد آن در همه جنبه های زندگی افراد گسترده شده است .گرچه همه حوزه های روان شناسی در کشورمان فعال نیست اما باید بگوییم که بازار کار برای رشته های موجود نیز به گونه ای است که شما بخواهید فی نفسه از آن به عنوان یکی از رشته های تا مین کننده آینده شغلی نام ببرید.
امروزه حتی در ایران نیز بسیاری از کسانی که در روان شناسی درجات علمی پیشرفته دارند در مدارس عالی و دانشگاه ها کار می کنند .اینان علاوه بر تدریس ،ممکن است بخش عمده وقت خود را به پژوهش یا مشاوره اختصاص دهند .عده ای از آنان در آموزشگاه ها ،موسسات پژوهشی ،سازمان های دولتی ،یا در مراکز تجاری و صنعتی به کاراشتغال دارند.گروهی نیز سرگرم کار خصوصی مستقل هستند و در مقابل دریافت حق الزحمه ،خدمات خود را به مردم عرضه می کنند. 
××رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی دارای 4 گرایش بالینی، آموزش کودکان استثنایی، صنعتی و سازمانی و عمومی است. روانشناسی بالینی خدمات تشخیص و درمانی(روان درمانی) را به افرادی که دچار رفتارهای نابهنجاری مثل افسردگی، اضطراب ، وسواس و غیره هستند، ارائه می دهد که این خدمات در سه زمینه تشخیص، درمان و پیشنهاد روشهایی برای پیشگیری از معضلات و نابهنجاری های رفتاری ارائه می شود. روانشناسی صنعتی و سازمانی نیز یافته های روانشناسی را در تمام محیط های کاری به کار می برد یعنی درباره این که محیط کار باید چگونه باشد تا بهترین بازدهی را داشته باشد و یا چه متغیرهایی در ارتباط بین کارفرما و کارگر موثر است و چه عواملی باعث عدم تفاهم بین کارفرما و کارگر می شود، مطالعه می کند. روانشناسی عمومی نیز به مطالعه کلیات روانشناسی می پردازد و روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی کاربرد یافته های روانشناسی در رابطه با کودکان استثنایی(تیزهوشان و معلولین جسمانی) است.
درس های این رشته در طول تحصیل:
دروس مشترک بین همه ی گرایشها:
روانشناسی عمومی، علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، آمار توصیفی، فیزیولوژی عمومی، کلیات فلسفه، مبانی جامعه شناسی، روانشناسی احساس و ادراک، متون روانشناسی به زبان خارجی، آمار استنباطی، روش تحقیق در روانشناسی، روانشناسی فیزیولوژیک، روانشناسی تجربی، روانشناسی رشد، روانشناسی یادگیری، روانشناسی تربیتی، روانشناسی اجتماعی، روانسنجی، انگیزش و هیجان، شخصیت، آسیب شناسی روانی، بهداشت روانی، روانشناسی مرضی کودک، تاریخچه و مکاتب روانشناسی.
دروس تخصصی گرایش روانشناسی بالینی:
کاربرد مقدماتی روشهای تشخیص بالینی، کاربرد مقدماتی روشهای درمان مصاحبه، سمینار مسائل روانشناسی بالینی در جهان و ایران، پژوهشهای عملی در روانشناسی بالینی، روانشناسی پویایی گروه، کلیات روانپزشکی، بررسی مقدماتی نظریه های روان درمانی، روانشناسی مشاوره و راهنمایی، روانشناسی کودکان استثنایی.
دروس تخصصی گرایش روانشناسی عمومی:
طرحهای پژوهشهای آزمایشگاهی، مقدمات نور و بسیکولوژی، ارزشیابی شخصیت، روانشناسی مشاوره و راهنمایی، روانشناسی هوش و سنجش آن، تفکر و زبان، روانشناسی پویایی گروه، روانشناسی کودکان استثنایی، سمینار در مسائل روانشناسی عمومی، اختلالات یادگیری، روانشناسی جنایی، پژوهشهای عملی در روانشناسی عمومی.
دروس تخصصی گرایش روانشناسی استثنایی:
روانشناسی مشاوره و راهنمایی، نظریه ها و کاربرد آزمونهای شناختی، روانشناسی کودکان تیزهوش و روشهای آموزشهای آنها، روانشناسی کودکان عقب مانده و روشهای آموزش آنها، اختلالات تکلم و گفتار درمانی، روانشناسی تدریس به کودکان ناشنوا، روانشناسی تدریس به کودکان نابینا، متون روانشناسی کودکان استثنایی به زبانهای خارجی، بهداشت روانی کودکان استثنایی و خانواده، زمینه پیشگیری از تولد کودکان عقب افتاده، روانشناسی کودکان ناسازگار، روشهای تغییر و اصلاح رفتار کودکان، سمینار مسائل کودکان استثنایی در جهان و ایران، پژوهشهای عملی در روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی.
توانایی های لازم:
زیست شناسی و شیمی در این رشته اهمیت بسیاری دارد و باید پایه علوم زیستی دانشجوی این رشته قوی باشد. به همین دلیل امروزه دانشجویان این رشته از بین دو گروه آزمایشی علوم انسانی و علوم تجربی پذیرفته می شوند. از سوی دیگر آمار و ریاضی در این رشته کاربرد وسیعی دارد. بالاخره در این رشته زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد. دانشجوی این رشته باید نسبت به اطراف و جامعه خود دید عمیقی داشته باشد تا بتواند ظرافتهای رفتاری افراد را درک کرده و در نهایت به ویژگی های روانی افراد پی ببرد.
موقعیت شغلی در ایران:
امروزه روانشناسی با همه جنبه های زندگی ما ارتباط دارد و هر اندازه که جامعه پیچیده تر شود، روانشناسی نیز نقش مهمتری در حل مسائل آدمی بر عهده می گیرد. این به معنای فرصت های شغلی متنوع و گسترده برای فارغ التحصیلان رشته روانشناسی است.
به گفته کارشناسان این رشته، آینده روانشناسی در کشور ما روشن و امیدبخش است و فارغ التحصیلان این رشته باید آینده خود را در فردا ببینند. چون کشور ما یکی از کشورهای در حال توسعه است و بدون بهره گیری از شاخه های مختلف روانشناسی نمی تواند توسعه همه جانبه داشته باشد. از سوی دیگر کشور ما، کشور جوانی است و امروزه یکی از دغدغه های خانواده ها حفظ بهداشت روانی و بالا بردن سطح دانش فرزندانشان می باشد که این دو مهم نیز به یاری شاخه های مختلف روانشناسی از جمله روانشناسی رشد و روانشناسی تربیتی امکان پذیر است. اما امروزه نیز فارغ التحصیلان این رشته در درجه اول جذب آموزش و پرورش می شوند و یا در شرکتها و سازمانها به عنوان کارشناس روانشناسی فعالیت می کنند و عده ای نیز به عنوان دستیار متخصص روانشناسی بالینی و یا روانپزشک مشغول به کار هستند.
پیشنهاد پایانی 
شایسته است شما در انتخاب رشته تحصیلی و به تبع آن شغل آینده خود ابتدائا مواردی را که در انتخاب هر فرد ممکن است تاثیر داشته باشد در نظر بگیرید تا در اثر یک انتخاب صحیح هم از نظر اهداف فردی (آرامش و موفقیت) و هم اهداف اجتماعی (بازده مناسب) که قبلا به آن اشارشد انتخاب درستی داشته باشید. ازسویی دیگرگرچه باید گفت که توجه به استعدادها ،علایق ،شرایط فردی ،خانوادگی ،اجتماعی و ... در انتخاب رشته روان شناسی بسیار مهم است اما شما را به این نکته نیز آگاهی می دهیم که رشته روان شناسی جزو رشته هایی است که اگر انسان به هر دلیلی بعد از فراغت از تحصیل نتواند شاغل گردد باز در زندگی خانوادگی ، تربیت فرزند ،تعامل با همسر و اطرافیان کارایی دارد.


حذف ارسالي ويرايش ارسالي