درباره میراثهای حضرت مهدی(ع)، روایات بسیاری در متون اسلامی وارد شده است. در روایات بسیاری وارد شده که انگشتری حضرت سلیمان(ع) که ارزش خاصّی نیز داشته است، همراه با امام زمان(عج) بوده و حتّی به عنوان نشانهای بر وجود ایشان در هنگام ظهور خواهد بود. ابتدا ببینیم این انگشتر چه بوده و چه جایگاهی داشته است
انگشتری با ویژگیهای منحصر به فرد
در «فرهنگ معین» آمده است:
انگشتری سلیمان(ع) همان انگشتر و مهر حضرت سلیمان(ع)است که میگویند اسم اعظم الهی بر آن نقش بسته و سلطنت وی بر انس و جنّ، وابسته به آن بود. دیوی به شکل حضرت سلیمان(ع) آن انگشتری را به دست آورد و چندی سلطنت کرد تا بار دیگر، انگشتری به دست حضرت سلیمان(ع) افتاد و سلطنت خود را بازیافت. نام دیگر آن «خاتم جمشید» است.
ظاهراً این انگشتر دارای خصوصیّت ویژهای نیز بوده است؛ چنانچه در روایتی آمده که حضرت سلیمان(ع)، هنگامی که آن انگشتر را با خود بر میداشت، خداوند، پرنده و باد و فرشتگان را مسخّرِ او میساخت.
در روایتی دیگر نیز منقول است که:
«حق تعالی پادشاهی حضرت سلیمان(ع) را در انگشترش گذاشته بود، پس هر گاه آن انگشتر را در دست میکرد، جمیعِ جنّ و انس و شیاطین و مرغان هوا و وحشیانِ صحرا نزدِ او حاضر میشدند و او را اطاعت میکردند…»
در روایتی دیگر نیز نقل شده:
«سلطنت جهانی حضرت سلیمان(ع) و سیطره آن حضرت بر تمام موجودات روی زمین، تنها یک رمز داشت و آن در همان انگشتر نهفته بود. آن انگشتر با تمام ویژگیهایی که دارد، هم اکنون در دست حضرت صاحب الزّمان(ع) میباشد.»
در اینکه نقش حکّاکی شده بر روی این نگین چه بوده است، امام رضا(ع) میفرماید:
«نقش انگشتر حضرت سلیمان(ع)چنین بود:
منزّه است خداوندی که جنّیان را به کلمات خود لجام کرد.»
این انگشتر از مواریث پیامبر بزرگ الهی، حضرت سلیمان(ع) است که به تصریح «قرآن کریم» قدرت بسیاری داشته و اجنّه و انسانهای زیادی در خدمت او بوده است. این انگشتر با این خصوصیّات، طبق تصریح روایات بسیاری نزد حضرت مهدی(عج) است. در این خصوص روایتی از وجود نازنین امام باقر(ع) نقل شده که فرمودند:
«شبی بعد از نماز عشاء، امیرالمؤمنین(ع) بیرون رفت و میفرمود:
«همهمه، همهمه (صدای مخصوصی است که در سینه بگردد و گرفتگی داشته باشد) و شب تاریک است، امام بر شما درآمده است، پیراهن آدم را پوشیده و انگشتر سلیمان و عصای موسی(ع) را در دست دارد.»
از این روایت دو معنا دانسته میشود. اوّل اینکه، منظور، خودِ امیرالمؤمنین(ع) است که حضرت در این روایت درصددِ معرفی خویش است و معنای دوم اینکه، ایشان خبر از قیام و آمدنِ حضرت مهدی(عج) در آخرالزّمان میدهند. در هر دو حال نتیجه یکی است و آن اینکه این انگشتر از ودایع امامت است و از طریق پیامبر اکرم(ص)، حضرت محمّد(ص) به دست امیرالمؤمنین(ع) رسیده است و ایشان، آن را به فرزندان خود به امانت دادهاند تا به صاحبِ اصلی آن، یعنی امام عصر(عج) برسد. دلیل این ادّعای ما روایتی است که امام صادق(ع)در حدیثی به سعید سمان فرمودند:
«انگشتر سلیمان بن داوود، نزد من است.»
پیداست وقتی که انگشتر حضرت سلیمان(ع) دست به دست، به حضرت صادق(ع) رسیده، بعد از ایشان نیز دست به دست به سایر ائمه(ع) رسیده تا آنکه به دست مبارک امام مهدی(عج) رسیده است.
این انگشتر ویژگی خاصّ دیگری نیز دارد که در آخرالزّمان نمایان میشود و آن اینکه بین کافر و مؤمن نشانه ایجاد کرده و جدایی میاندازد.
امیرالمؤمنین(ع) پس از صحبت درباره دجّال فرمودند:
«[دجّال] به دست کسی که عیسی(ع)پشت سرش نماز میخواند [یعنی امام زمان(ع)] هنگامی که سه ساعت از روز جمعه گذشته است، کشته خواهد شد و بدانید که بعد از آن، قیامت کبرا واقع خواهد گردید.»
گفتیم: یا امیرالمؤمنین! آن چیست؟ فرمود: «خروج دابّـالارض از کوه صفا که همراه او انگشتر سلیمان و عصای موسی(ع) است.آن انگشتر را بر روی هر مؤمنی که بنهد، این کلام بر آن نقش میبندد: «هذا مؤمن حقّاً» و بر روی هر کافری بنهد، برآن نوشته شود: «هذا کافر حقّاً» تا جایی که مؤمن ندا سر میدهد: ای کافر! وای برتو و کافر ندا کند: ای مؤمن! خوشا بر تو، دوست داشتم که امروز مثل تو بودم و به فوز عظیمی میرسیدم…»
داشتن انگشتر نشانه قائم(ع)
«هنگامی که قائم(ع) ظهور کند، همراهش انگشتری سلیمان و …خواهد کرد.»
پیامبر اکرم، حضرت محمّد(ص)درباره ظهور امام زمان(عج) فرمودند:
«بیرون میآید در حالتی که انگشتر سلیمان(ع) در دست اوست. پس به وسیله آن صورتهای اهل ایمان روشن میشود و دماغ کفّار و دشمنان حق به وسیله انگشتر سلیمان مهر میگردد.»
امام صادق(ع) به مفضّل فرمود: «به خدا سوگند تمام ترکه جمیع پیغمبران، حتّی انگشتر سلیمان وتاج او، نزد امام زمان(ع) است.»
در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که «امام حسین(ع) وقتی به دنیا باز میگردد، حضرت مهدی(ع) انگشتر سلیمان را به همراه تمام زمام امور جامعه به او میسپارد و او کسی است که قائم(ع) را پس از یک زندگی طولانی و پر برکت که از دنیا میرود، غسل میدهد و به خاک میسپارد.»
در کتاب «غیبت» فضل بن شاذان روایت شده است که امام باقر(ع)فرمود:
«اوّل کاری که قائم(ع) انجام میدهد آن است که کسی را به انطاکیه میفرستد. پس از آنجا «تورات»، عصای موسی و انگشتر سلیمان را از غاری که در آن است، بیرون میآورد.»
ریّان بن صلت گوید:
به امام رضا(ع) گفتم:
آیا شما صاحب الأمر هستید؟
فرمود:
«من صاحب الأمر هستم؛ امّا آن کسی که زمین را از عدل آکنده سازد، همچنان که پر از جور شده باشد، نیستم و چگونه او باشم؛ در حالی که ضعف بدن مرا میبینی و قائم کسی است که در سنّ شیوخ و منظر جوانان قیام کند و نیرومند باشد، به غایتی که اگر دستش را به بزرگترین درخت روی زمین دراز کند، آن را از جای برکند و اگر بین کوهها فریاد برآورد، صخرههای آن فرو پاشد. عصای موسی و خاتم سلیمان(ع) با اوست. او چهارمین از فرزندان من است. خداوند او را در پناه و پوشش خود نهان سازد و سپس او را ظاهر کند و به واسطه او زمین را از عدل و داد آکنده سازد، همچنان که پر از ظلم و ستم شده باشد.»
حضرت علی(ع)در روایتی فرمودند:
«…جهان پر از هرج و مرج میشود و افق زندگی تیره و تار میگردد، در این موقع مهدی ما میآید؛ در حالی که پیراهن آدم در تن او، انگشتر حضرت سلیمان در دست او و عصای حضرت موسی در اختیار اوست.»
در پارهای روایات، سخن از منبر سلیمان هم به میان آمده است که حضرت مهدی(ع)آن را هم بیرون میآورد.