در بر پاشنه گردش کارJDF میچرخد
مشهور است که در سال 2020 نیروی شاغل در یک واحد چاپی تنها شامل یک آدم و سگش خواهد بود. وظیفه آدم تغذیه سگ و وظیفه سگ دور نگه داشتن آدم از ماشینچاپ است.
تصور فوق تعجبآور خواهد بود، اما مطمئن باشید که قطار اتوماسیون و گردش کار در سال 2008 حرکت و مسیر جدیدی را شروع کرده و با سرعت فراوان به فتح اهداف دوردست نایل خواهد شد. برای این که بدانیم چه گامهایی به سوی چنان وضعیتی برداشته میشود، بد نیست با سیستم گردش کارJDF و روند تثبیت و گسترش آن در صنعت چاپ، بیشتر آشنا شویم.
دروپای 2004 به دروپایJDF مشهور شد و در حال حاضر با گذشت چند سال از آن دوران شاید هیچ دستگاه یا تجهیزات چاپی را نتوان یافت که به گونهای با این استاندارد سازگار نباشد. هماکنون گردش کارJDF یک واقعیت است.
اتوماسیون؛ گرایش غالب در صنعت چاپ
در مقایسه با سال 2004، سیستمهای گردش کار مورد استفاده در صنعت چاپ بسیار متحول شده است و تعداد زیادی از چاپخانههای معتبر جهان با بهرهگیری از گردش کارهایJDF ، ارتباط بسیار موثر و کارآمدی میان واحدهای پیش از چاپ، چاپ وMIS خود برقرار کرده و بدین ترتیب سالانه صدها هزار یورو در مخارج و هزینههای تولید صرفهجویی میکنند.
در حال حاضر امکان رسیدن به حداکثر اتوماسیون با ارتباط میان واحدی کلیه بخشهای موثر در فرایند تولید یک محصول چاپی جامه عمل پوشیده و بر اساس یک برگه تعریف سفارش استاندارد(Standard Job description) کهJDF در اختیار ما میگذارد تبادل اطلاعات سفارش بین بخش تولید وMIS فراهم شده است. در نتیجه همه سیستمها، برنامهها و کامپیوترهای ناظر بر تولید به یک زبان صحبت خواهند کرد و آنJDF است.
هم اکنونJDF از نقاط ضعفی هم برخوردار است، ولی این اشکالات در حال رفع شدن است و مساله نگرانکنندهای وجود ندارد. البته بعضیها معتقدند که گردش کارهای JDF تا حدی پیچیده است و فهم آن برای همگان میسر نیست و پیادهسازی آن به سرمایهگذاری زیاد - به خصوص در بخش پس از چاپ- نیازمند است.
جواب این افراد در این واقعیت نهفته است که به طور معمول استفاده از هر نوع تکنولوژی یا ابداعی در صنعت در ابتدا گران است ولی کمکم با متداول شدن آن، قیمتها افت میکند و استفاده از آن برای همگان میسر میشود.
اتوماسیون مطلوب شامل سیستم ارتباط با مشتری نیز میشود
آخرین گردش کارهای عرضه شده در سال 2008 که نمونه بارز آنها پورتالهای اینترنتی تولیدکنندگان سیستمهای MIS (نظیر سیستمهای نرمافزاری تجارت الکترونیک(Hiflex و گردش کارهای پیش از چاپ (نظیر سیستمInsite کداک) است، همگی سعی در اتصال گردش کار تولید محصول چاپی به مشتری را دارند. از انواع دیگر این نوع ارتباط میتوان به سیستمهای
web-to-print نرمافزارهای مبادله الکترونیک
(e-procurement) و نرمافزارهای برنامهریزی منابع سازمانی(ERP) اشاره کرد. در آینده، اتوماسیون کامل با اتصال سیستمهای نرمافزاری طرف مشتری با سیستمهای نرمافزاری طرف واحد چاپی محقق خواهد شد.
چنین تحولی تا حد زیادی مرهون تعریف سفارش چاپی بر طبق استانداردJDF و سازگاری آکروبات وPDF با این استاندارد است.
البته، اتصال سیستم مشتری به سیستم واحد چاپی منوط به سازگاری آن با استانداردهای متادیتای صنعت چاپ است. این مساله تا حدی چالشبرانگیز است، چرا که در حال حاضر سیستمهای نرمافزاری مورد استفاده مشتریان کالای چاپی، از استاندارد یکسان و مشترکی تبعیت نمیکنند.
البته چون اکثر سیستمهای نرمافزاری موجود در بازار برپایهXML هستند، نوشتن رابط نرمافزاری برای اتصال آنها به سیستمهای نرمافزاری مورد استفاده در صنعت چاپ که از استاندارد JDF تبعیت میکنند، کار مشکلی نیست و در میان مدت و درازمدتJDF در بازار مصرف و تولید محصولات چاپی همهگیر خواهد شد.
بنابراین، هدف گردش کارهای جدید نه تنها رسیدن به حداکثر اتوماسیون، بلکه یکپارچهسازی همه مراحل موثر در فرایند سفارش تا تحویل کالا و همه کسانی است که در این مراحل نقش و سهمی دارند. این یکپارچگی شامل طراح کار چاپی، مدیر پروژه کار چاپی و مدیر تولید کار چاپی است.
وضعیتJDF
برای درک موقعیت امروزی گردش کارJDF و یافتن پاسخ مناسب برای این سوال که چرا رسوخJDF در تمام شئون یک واحد چاپی به بیش از یک دوره چهارساله بین دو نمایشگاه دروپا احتیاج دارد، بد نیست که مروری به فرایندهای استانداردی بیندازیم که چند سال پیش در بخش پیش از چاپ بر اساسPDF اتفاق افتاده:
- بین سالهای 1996 تا 2000،PDF به فرمت استاندارد برای ذخیره و انتقال محتوای یک سفارش چاپی در یک گردش کار دیجیتال تبدیل شد.
- در این سالها، ایده گردش کار دیجیتال تنها در بخش پیش از چاپ یک واحد چاپی به واقعیت پیوست.
- در این سالها ادوبی تنها شرکت تولیدکننده نرمافزارهایPDF بود.
- ادوبی آکروبات تنها برنامه مبتنی برPDF بود.
- تولید فایلPDF اغلب یک کار بسیار فنی محسوب میشد.
در مقایسه وقتی به وضعیتJDF نگاه میکنیم، علاوه بر هدف استاندارد کردن کل یک گردش کار به نکات زیر برمیخوریم:
- پیادهسازی این فرایند حداقل به دو بخش مختلف یک واحد چاپی مرتبط است.
- اغلب مستلزم همکاری و اتصال دو تولیدکننده نرمافزار مختلف است.
- حداقل لازم است که دو نرمافزار مختلف خریداری شود و در نتیجه پیادهسازی آن را پرهزینه میکند.
- پیادهسازی گردش کارJDF در یک واحد چاپی، مستلزم تغییرات سازمان و مدیریت در آن واحد است و به همین دلیل است که رسیدن به یک وضعیت کاملا اتوماتیک در عملیات تولید و پشتیبانی یک واحد چاپی زمانبر و پیچیده است.
-JDF در واقع 60 سیستمMIS ، بیش از 40 تولیدکننده تجهیزات پیش از چاپ، دهها سازنده ماشینآلات چاپ و بیش از صد سازنده ماشینآلات پس از چاپ را درگیر خود کرده است.
- JDF طیف وسیعی از عملیات چاپ بستهبندی، چاپ لیبل، چاپ کتاب و روزنامه را تحت تاثیر خود قرار داده است.
بنابراین پس از گذشت 8 سال بعد از اعلام موجودیتJDF و 4 سال پس از عرضه اولین محصولات این استاندارد به بازار به نتایج زیر میرسیم:
1) امروزهJDF بیش از دو، سوم هر نوع گردش کار مورد استفاده در صنعت چاپ را دربرمیگیرد.
2)JDF از حمایت و مقبولیت صدها تولیدکننده و سازنده تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری در صنعت چاپ برخوردار است.
3) تخمین زده میشود که در حال حاضر بیش از 400 واحد چاپی در سرتاسر دنیا از گردش کارJDF استفاده میکنند.
4) پیادهسازی گردش کارJDF باعث صرفهجویی قابل توجهی در هزینههای واحدهای چاپی از طریق افزایش و ارتقای بهرهوری تولید و عملیات پشتیبانی میشود.
پیشبینی اینکه پیادهسازی گردش کارJDF در یک واحد چاپی چقدر هزینه در بر دارد کار سادهای نیست.
بسیاری معتقدند که محاسن پیادهسازیJDF به دردسرهای آن نمیارزد، اما طرفدارانJDF با عدد و رقم ثابت میکنند که بهکارگیری این روش باعث سوددهی دهها و شاید صدها هزار یورو و صرفهجویی در هزینهها میشود و نقش آن را در کاهش زمان آمادهسازی ماشین، بهینه شدن برنامهریزی تولید، محاسبه دقیقتر قیمت تمام شده کالای چاپی، کاهش هزینههای پرسنلی و امثال آن بسیار موثر میدانند.
Instagram.com/mehdizade_print
https://www.linkedin.com/in/mohammadreza-mehdizade
09101436763