کارگروه
چاپ و تبلیغات
در این کار گروه مسائل چاپ و تبلیغات را در ایران و جهان بررسی میکنیم و در صورت نیاز میتوانیم به سوالات احتمالی شما در زمینه چاپ و تبلیغات پاسخ بدهیم
 

چاپ پا به پای تحولات بسته بندی

صفحه اصلی کارگروهها >> چاپ و تبلیغات  >> چاپ پا به پای تحولات بسته بندی
محمدر ضا مهدیزاده

محمدر ضا مهدیزاده

در کارگروه: چاپ و تبلیغات
تعداد ارسالي: 273
تائید شده توسط:
محمدر ضا مهدیزاده
11 سال پیش در تاریخ: شنبه, بهمن 14, 1391 9:10


کاهش تیراژ و رقابت روش‌های چاپ  روندهای چاپ پا به پای تحولات بسته‌بندی


موسسه پایرا به بررسی روندهای آینده چاپ و پیش‌بینی تغییرات این بازار، معروف است. یکی از بحث‌های مهم که سرمایه‌گذاران عرصه چاپ نمی‌توانند بی‌تفاوت از کنار آن بگذرند، این است که با توجه به تغییرات بازار بسته‌بندی و رفتار مصرف‌کنندگان، بهتر است روی کدام دستگاه


تیراژهای پایین‌تر و افزایش تولیدات خاص، تغییرات چشمگیری را در چشم‌انداز بسته‌بندی ایجاد کرده است;هنگام سرمایه‌گذاری، به آینده و نیازهای مشتریان در آن زمان توجه کنید


 


بسته‌بندی یکی از معدود حوزه‌های چاپی است که هنوز هم در گوشه و کنار آن اخبار خوبی شنیده می‌شود. شرکت تحقیقاتی بین‌المللی Pira اظهار داشت که تمام ضرر و زیان صنعت بسته‌بندی در سال 2009 در سال 2010 جبران شد و با چهار درصد رشد در سال 2011 به فروش جهانی 696 بیلیون دلار رسید.


مهم‌ترین رشدها از اقتصادهای نوظهور و در حال تغییر حاصل شد، اما اقتصادهای جاافتاده‌تر هم نقش خود را ایفا کردند. در چند سال آینده با رشد سه درصدی سالانه تا سال 2016 و رسیدن به بازار بالغ بر 800 بیلیون دلاری، رشد چشمگیری مشاهده خواهد شد. در صنعت چاپ که بیشتر بازارهای سنتی آن دچار افت شده‌اند، به نظر می‌رسد که بخش بسته‌بندی به نسبت برای سازندگان ماشین‌آلات و چاپخانه‌ها شرایط امنی است. تاکنون تکنولوژی دیجیتال نتوانسته قابلیت تولید تیراژ و کیفیت مورد نیاز حوزه بسته‌بندی را تامین کند.

ماشین‌های دیجیتال می‌توانند در اندکی از کارها به خصوص لیبل‌ها جایی برای خود دست و پا کنند، اما هنوز باید برای غلبه بر چالش‌های بازارهای اصلی و به ثبات رسیده به تلاش خود ادامه دهند.

با تاکید بر سرعت چاپ به ویژه روی سطوح سنگین‌وزن‌تر، قدرت همچنان در اختیار ماشین‌های افست (ورقی و رول)، فلکسو و گراوور است.

اما هر چه تیراژ و طول عمر بسته‌بندی‌ها در نقطه فروش کمتر می‌شود، کاربرد ماشین‌های ورقی لارج‌فرمت افزایش پیدا می‌کند. این ماشین‌ها قادرند با سرعت چاپ یک رو و دو رو برابر با ماشین‌های فرمت کوچک و متوسط، تیراژهای سودآور را روی طیف وسیعی از سطوح چاپی تولید کنند.

 

ضرورت‌های جدید

 در چاپ بسته‌بندی

رالف هیلسدون (Ralph Hilsdon) رییس بازاریابی بخش پیش از چاپ آگفا می‌گوید تیراژهای بالا در بخش بسته‌بندی چند سالی است که به علت فشار بازار برای طول عمر کوتاه‌تر محصولات در فروشگاه‌ها و پیشنهادات ویژه خرده‌فروشان در حال کاهش است.

افزایش اتوماسیون در ماشین‌های چاپ و تولید پلیت، قابلیت‌های تولیدکنندگان را برای برآوری این نوع نیازها افزایش داده است.

 با کارآمدتر شدن هر چه بیشتر ماشین‌ها، حتی در تیراژهای بالا، گاهی به صرفه است که به جای پلیت‌های مقاوم شده، چندین بار پلیت را تعویض کنند. 

تقاضا برای عوامل ضد جعل، برجسته‌سازی بریل و دوام مرکب روی سطوح نیز مثل همیشه اهمیت زیادی دارد. همچنین عملیات تکمیلی خاص در شکل ظاهری و حس محصول نهایی تاثیر زیادی دارد و ماشین‌های فویل‌کوبی سرد به طور ویژه به امکاناتی مجهز شده‌اند که قابلیت ایجاد بافت‌ها و جلوه‌های متفاوتی را داشته باشند.حوزه بسته‌بندی با بازار تقسیم‌بندی شده خود به بخش‌های لیبل، جعبه مقوایی و بسته‌بندی انعطاف‌پذیر، حوزه متنوعی است که به ماشین‌های خاصی نیاز دارد تا جوابگوی سفارشات خاص آن باشد.

 محصولات مجموعه سازندگان ماشین‌های چاپ طیف کاملی از ماشین‌آلات و فرمت‌ها را در برمی‌گیرند. برندهایی از قبیل مارک اندی، ایدل، چروتی، ام پی اس، نیلپیتر، امت و گاید سیت در کنار تولیدکنندگان شناخته شده‌تر مانند زایکون، ک.ب.آ، کوموری، هایدلبرگ و گاس.همه تولیدکنندگان ماشین‌آلات برای نیازهای خاص بسته‌بندی، راهکارهای تخصصی ارایه می‌دهند و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی برای پیشرفت‌های جدید، به روزرسانی و تقویت تکنولوژی‌های موجود انجام می‌دهند و هر یک تلاش می‌کنند که در میدان نبرد ماشین‌های چاپ بسته‌بندی، بالا دست دیگری باشند.

 

تکنولوژی‌های چاپ دیجیتال 

ماشین‌های چاپ دیجیتال در حوزه تخصصی بسته‌بندی تاثیرگذاری‌هایی داشته‌اند، اما نه در تمام بخش‌های آن، بلکه فقط در بازارهای خاص.

شان اسمیت مشاور پایرا برای بسته‌بندی دیجیتال، آینده قدرتمندی را به ویژه در بازار جعبه‌های مقوایی با نرخ رشد جهانی حدود 30 درصد بین سال‌های 2011 تا 2016 پیش‌بینی می‌کند. او می‌گوید: «تکنولوژی دیجیتال می‌تواند به طور قابل توجهی به صاحبان برند و خرده‌فروشان کمک کند که زنجیره تولید و تامین خود را بهبود بخشند و بسته‌بندی‌هایشان را برای گروه خاصی از مصرف‌کنندگان که حاضرند محصول را به مقدار و قیمت بیشتری بخرند، جذاب‌تر کنند.

زایکون، تولیدکننده ماشین‌های چاپ دیجیتال از طریق پیشبرد ماشین سری 3000 خود به این گرایشات پاسخ داده است.

 این ماشین با داشتن سیستم الکتروفوتوگرافی با ردیف‌های LED و تونر خشک، قابلیت چاپ مقوا تا گرماژ 350 گرم را دارد و عرض رول آن از 200 میلی‌متر تا 516 میلی‌متر قابل تغییر است. همچنین قابلیت ورق کردن رول‌های دارای طول‌های متنوع نیز در این ماشین وجود دارد که مقدار باطله کاغذ را به حداقل می‌رساند. عملکرد هماهنگ رول بازکن غول‌آسا با واحد برش که رول را به ورق‌هایی در اندازه تعیین شده تبدیل می‌کند، تضمین کننده سطح بالایی از اتوماسیون در این ماشین است.

فوجی فیلم شرکت دیگری است که با استفاده از مولفه‌های کلیدی نوآورانه در Jet Press 720 با ماشین جوهرافشان دو ورقی خود قدم به حوزه جعبه‌های مقوایی گذاشته است.این شرکت مرکب یووی جوهرافشان جدیدی را مختص کاربردهای بسته‌بندی جعبه مقوایی تولید کرده است که VIVIDEA نام دارد. این مرکب برای چاپ تصاویر با کیفیت عالی روی سطوح ضخیم‌تر ساخته شده، در عین حال که با عملیات پس از چاپ مورد نیاز بازار بسته‌بندی سازگاری دارد.

 البته هر دو این ماشین‌ها محدود به بازارهای خاصی هستند.

 

عملیات تکمیلی ویژه و راهکارهای چاپی پیشرفته

بسته‌بندی چالش‌هایی دارد که بیشتر به طیف متنوع سطوح چاپی و انجام عملیات تکمیلی روی مقوا به ویژه سطوح غیرجاذب مربوط می‌شوند.

تقاضا برای پلاستیک‌ها و فیلم‌ها از قبیل pvc، pc، ps، abs و pet برای چاپ تجاری، بسته‌بندی و لیبل در حال افزایش است.KBA - Me Print Varius 80 برای سطوح چاپی چالش‌برانگیز که بازار بسته‌بندی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، یک راه‌حل ارایه می‌دهد. این سیستم از تکنولوژی افست رول خشک در اندازه‌های گوناگون بهره می‌برد تا قابلیت چاپ روی سطوح انعطاف‌پذیر غیرجاذب را داشته باشد.

این ماشین می‌تواند بدون نگرانی از ترکیب پیچیده آب و مرکب که در افست معمولی نیاز است، روی برخی از پردردسرترین سطوح چاپ کند، به گونه‌ای که به ادعای سازنده آن یعنی شرکت KBA، قیمت پلیت‌های آن خیلی پایین‌تراز هزینه لاستیک‌های اسلیو فلکسوگرافی تمام می‌شود. Varius 80 قادر است پس از صد متر چاپ به کیفیت مورد نظر رنگ‌ها برسد و به نسبت ماشین‌های قابل مقایسه با آن 80 درصد در باطله صرفه‌جویی کند.

 در این ماشین حداکثر عرض رول قابل تغذیه 800 میلی‌متر، سرعت تولید 400 متر در دقیقه، ضخامت سطوح قابل چاپ 30 تا 800 میکرون و عرض قابل چاپ بین 21 اینچ (cm35) و 34 اینچ (cm 86) است. همچنین سیستم تعویض پلیت و لاستیک اتوماتیک آن قابلیت آماده‌سازی تیراژهای گوناگون در چند دقیقه را فراهم می‌کند. شرکت مان‌رولند نیز طیفی از دستگاه‌های فویل‌کوبی را برای تولید محصولات چشمگیر، به ویژه جهت عرضه در نقطه خرید دارد. طبق آخرین نظرسنجی مان‌رولند از خریداران محصولات چاپی، حدود نیمی از آنها معتقدند که چاپ بهتر در محصولات، ارزش چاپ را 10 تا 30 درصد بالاتر می‌برد و 53 درصد نیز گفته‌اند که توقع دارند محصولات مصرفی گران‌تر، بسته‌بندی‌های فویل‌کوبی شده و پوشش‌دار لوکس داشته باشند.

سیستم فویل‌کوبی این-لاین مان‌رولند به نام Prindor روی ماشین‌های رولند 700 یک ورقی و رولند 500 دو ورقی قابل نصب است و با مرکب‌های معمولی و یووی سازگاری دارد. در این ماشین فویل درست روی چاپ منطبق و با یک بار عبور به سطح چاپ شده که می‌تواند انواع گوناگونی داشته باشد، اعمال می‌شود.

 

بدون فاصله دو سر پلیت، بدون شفت  و بدون اسلیو

با کاهش تیراژ سفارشات چاپی، توجه تولیدکنندگان اصلی ماشین‌های چاپ به طور فزاینده‌ای به فرصت‌هایی که بازار بسته‌بندی به وجود می‌آورد، جلب می‌شود. گرگ نوریس، مدیر بازاریابی و روابط عمومی شرکت گاس با اشاره به اهمیت دقت در سرمایه‌گذاری به دلیل تنوع انتخاب‌های موجود می‌گوید: «هزینه روزانه تولید محصولات، بسیار بسیار بیشتر از سرمایه‌ اصلی تجهیزات است. بنابراین ضروری است که امکان دستیابی به صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بازدهی بیشتر و حاشیه سود بالاتر از طریق سرمایه‌گذاری در تجهیزات جدید بررسی شوند.

توجه به آینده و نیازهای مشتریان نیز اهمیت زیادی دارد. تقاضا برای کیفیت چاپ بالاتر، هزینه‌های پایین‌تر و گردش کار سریع‌تر در بیشتر کاربردهای بسته‌بندی افزایش پیدا خواهند کرد. این روند جذابیت افست رول را به عنوان جایگزینی برای افست ورقی، فلکسوگرافی و گراوور بیشتر می‌کند.»

گاس به نسبت در بخش بسته‌بندی تازه‌وارد است و تخصص خود در ماشین‌های چاپ روزنامه را برای ورود به بازاری که ممکن است پتانسیل بیشتری داشته باشد آماده کرده است. این شرکت ماشین‌هایSunday VPak 300 و

Sunday Vpak 500  را به عنوان ماشین‌های چاپ بسته‌بندی برای اولین بار در دروپا 2012 به نمایش گذاشت.

همانطور که از نام آن پیداست، اساس این ماشین‌ها عدم وجود فاصله بین دو سر پلیت (gapless) ماشین Sunday است که با به‌کارگیری سیستم افست رول کاستی و امکانات تعویض سریع لاستیک و پلیت که تولید تیراژهای گوناگون را آسان‌تر و اقتصادی‌تر می‌کند مختص چاپ بسته‌بندی طراحی شده‌اند.

بازدهی تولید VPack با قابلیت چاپ 457 متر در ثانیه و عرض رول 41 تا 75 اینچ (cm 190×104) و مدت زمان آماده‌سازی مشابه، 200 درصد بیشتر از ماشین‌های ورقی است.

 این ماشین همچنین قابلیت چاپ سطوح گوناگون دارای 5/0 تا 30 میلی‌متر ضخامت شامل انواع فیلم و مقوا را دارد. همچنین سیستم تغذیه، تحویل و سیستم‌های کنترل کشیدگی دقیق این دستگاه به اپراتور آن برای تنظیمات مورد نیاز انواع سطوح چاپی کمک می‌کند.

شکی نیست که با وجود سیر رو به کاهش تیراژها، نیاز به ماشین‌های ورقی همچنان وجود خواهد داشت. در میان 1000 برج فروخته شده از ماشین اسپیدمستر CX102، یکی از هر سه برج به بسته‌بندی اختصاص یافته است.

 اسپیدمستر 102 نیز با قابلیت ساختارهای ویژه هماهنگ با نیازهای مشتری در شرکت‌های پیشرو بسته‌بندی، برای تولید بسته‌بندی‌های لوکس، سیگار و نوشیدنی‌ها نصب شده‌ است.

 این ماشین با سرعت بیش از 15600 ورق در ساعت و مدت زمان آماده‌سازی کوتاهتر در مقایسه با مدل‌های مشابه قبلی، پاسخگوی نیازمندی‌های بازار بسته‌بندی است.

امکان ساخت این ماشین‌ها با ساختارها و تجهیزات مختلف، تطابق آنها را با نیازهای خاص در مدل‌های تجاری گوناگون ممکن می‌کند. از مدل ساده گرفته تا یک ساختار متشکل از واحدهای افست و فلکسوگرافی همراه با هم، اسپیدمستر 102 را می‌توان به سیستم‌های تکمیلی مختلف مانند پوشش یووی و فویل‌کوبی سرد مجهز کرد.

 

رول کم عرض

صحبت از صنعت بسته‌بندی هیچ‌گاه بدون نام ماشین‌های رول کم عرض فلکسوگرافی کامل نیست. به خصوص ماشین‌هایی که به بخش لیبل و کاربردهای ویژه اختصاص دارند. اکنون بعضی از تولیدکنندگان در این بخش در حال رقابت هستند.

 ماشین مدل گاما از شرکت انگلیسی Edale، تولیدکننده ماشین‌های چاپ کم عرض؛ گاما با کاربرد سرووموتورها و تکنولوژی‌ بدون شفت (محور انتقال دهنده نیرو) که سطح بالایی از اتوماسیون را برای تعویض سریع کار، پیش تنظیمات، تنظیمات خودکار و گزینه‌های کنترل تیراژ چاپ فراهم می‌کند، مثالی از پیشرفت‌های نوآورانه در این زمینه است.تمام اینها نشان می‌دهد که تولیدکنندگان در تمام بخش‌های بازار چاپ، با کاهش تیراژ سفارشات و تقاضا برای زمان آماده‌سازی سریع‌تر مواجه هستند.

 ممکن است بازار بسته‌بندی نسبت به سایر بخش‌ها در این بازار قوی‌تر باشد، اما این بدان معنا نیست که سازندگان ماشین‌آلات و مشتریان آنها به داشته‌های خود اکتفا می‌کنند. 

پیام یکی است: تنها قوی‌ترین‌ها و خلاق‌ترین‌ها دوام خواهند آورد تا از فرصت‌هایی که بازار به وجود می‌آورد بهره ببرند.

برگرفته از مجله صنعت چاپ اذر ماه 1391


حذف ارسالي ويرايش ارسالي