کارگروه
چاپ و تبلیغات
در این کار گروه مسائل چاپ و تبلیغات را در ایران و جهان بررسی میکنیم و در صورت نیاز میتوانیم به سوالات احتمالی شما در زمینه چاپ و تبلیغات پاسخ بدهیم
 

بسته بندی های حبابیBlister

صفحه اصلی کارگروهها >> چاپ و تبلیغات  >> بسته بندی های حبابیBlister
محمدر ضا مهدیزاده

محمدر ضا مهدیزاده

در کارگروه: چاپ و تبلیغات
تعداد ارسالي: 273
تائید شده توسط:
محمدر ضا مهدیزاده
11 سال پیش در تاریخ: سه شنبه, آذر 14, 1391 8:39

 


بسته‌بندی‌های حبابیBlister


 


فیلم‌های بازدارنده Barrier و فوق بازدارندهHigh Barrier برای بسته‌بندی‌های حبابی (Blister) در صنایع دارویی


 در صنایع دارویی برای انجام بسته‌بندی‌های حبابی به فیلم‌های محافظ و بازدارنده (Barrier) احتیاج داشته که دارو را از رطوبت، اکسیژن و نور محافظت نماید. استفاده از این فیلم‌ها به خصوص فیلم‌های فوق بازدارنده در بسته‌بندی حبابی در صنایع دارویی رو به رشد بوده و داروهای خاص به بسته‌بندی با قدرت مراقبت بیشتری نیاز دارند.


 بسته‌بندی‌های حبابی دارویی بازاری رو به رشد:


 آن گونه که پیش‌بینی می‌شود بسته‌بندی حبابی در آمریکا با رشد سریع و خوبی همراه بوده و از 7/1 میلیارد دلار در سال 2009 به 5/2 میلیارد دلار در سال 2011 خواهد رسید و به‌خاطر این نکته است که بسته‌بندی حبابی گزینه‌ای خوب برای بسته‌بندی داروهای جامد با مصرف خوراکی یکبار مصرف بوده و این بسته‌بندی در بیمارستان‌ها به کمک بیماران آمده، در گذشته در آمریکا بیشتر داروها در بطری به فروش می‌رسید ولی امروزه بسته‌بندی‌های حبابی سهم عمده بازار دارویی را به خود اختصاص داده است و در اروپا این میزان از 9/1 میلیارد دلاردر سال 2006 به 6/2 میلیارد دلار در سال 2011 خواهد رسید.


 فیلم‌های بازدارنده چون فویل‌های آلومینیوم زیر اشاره کرد


 PCTFE, Coc, PPPVDC , PVC, PCTEE, COC, PP , PVC,PVPC 


 سرعت تبادل هوا و بخار آب از لایه فیلم‌ها اندازه‌گیری شده است. عملکرد بازدارندگی به خواص ذاتی و به شکل حباب و نیز کیفیت حالت دادن تحت دما بستگی دارد. هرچه فیلم به تبادل هوا و بخار مقاوم‌تر باشد قیمت آن نیز بیشتر است. فویل آلومینیوم سرد شکل داده شده در واقع یک لایه بازدارنده صددرصد می‌باشد که کاربر خاصی دارد.در بسته‌بندی دارو زمانی که مقاومت دو برابر له‌شدگی بیشتر موردنظر باشد بسته‌بندی حبابی و استفاده از فیلم‌های بکار رفته در این روش به ورق‌های آلومینیومی ترجیح داده می‌شود. در مقایسه با استفاده از بسته‌بندی حبابی برای بسته‌بندی دارویی فیلم‌های آلومینیومی گران‌تر بوده و در هنگام ایجاد تغییرات در خط تولید نیز با هزینه بیشتر همراه است.


 


فیلم PCTFE :


 فیلم PCTFE بیشترین کاربرد را در بسته‌بندی حبابی داشته، شرکت Aclar به عنوان تولید کننده عمده این فیلم در اروپا بوده و در سال 2010 سعی دارد حدود 20 درصد تولیدات خود را افزایش داده تا بتواند تقاضای رو به رشد برای این فیلم بازدارنده خوب در برابر هوا و رطوبت را تأمین نماید. فیلمPCTFE می‌تواند با فیلم‌هایی چون HPET و PP و PETG یا در ساختاری سه گانه با نایلون ترکیب و به صورت یک فیلم چند لایه استفاده شود.


فیلم‌های پلاستیکی مانند پلی ایتلن (PET) پلی‌پروپیلن (PP)، پی وی سی (PVC) و پلی استایرن (PS) نیز می‌توانند با حرارت به راحتی شکل بگیرند.


 پلی وینیلکراید P.V.C از جمله پلیمر‌های بسیار رایج می‌باشد، اتصال حرارتی حباب‌های بسته‌بندی شده از این نوع پلیمر به مقوا بسیار مناسب می‌باشد. با افزودن مواد نرم‌کننده ؟؟؟؟؟؟؟ و سایر مواد افزودنی نیز می‌توان قابلیت این نوع پلاستیک را تغییر داد. P.V.C دارای شفافیت عالی بوده و قابلیت شکل‌دهی وترموفرم آن بالا می‌باشد.


در بسته‌بندی حبابی شفافیت فیلم بسیار حائز اهمیت می‌باشد. چون باید محصول به طور کامل در آن دیده شود و مطالعات نشان داده هرچه بسته‌بندی شفاف باشد و مشتری قبل از خرید از جزئیات محتوای کالایی که تصمیم به خرید دارد آگاه‌تر شود میزان فروش آن کالا بیشتر خواهد بود.


البته در بسته‌بندی دارویی این موضوع فرق می‌کند و بیشتر فیلم‌های کدر اولویت داشته و شرکت‌های داروسازی از این گونه فیلم‌ها جهت بسته‌بندی دارو بیشتر استفاده می‌کنند.


پلی وینیلدین کلراید (PVPC) اغلب با پوشش پلی‌وینیل کلراید (PVC) استفاده می‌گردد که مصرف آن در بسته‌بندی کارتنی برای داروهای حساس رطوبت و گازها کاربرد دارد. این فیلم در برابر نور سریعاً به زردی می‌زند و یک فیلم بسیار خوب و بازدارنده و مقاوم در برابر نفوذ رطوبت و هوا بوده و در بسته‌بندی حبابی بسیار کاربرد دارد.


فیلم پلی استایرن (PS) شفافیت بسیار بالایی دارد ولی نسبت به خط، خش و ضربه حساس است. قابلیت شکل‌گیری پلی استایرن عالی می‌باشد و در صورت نیاز به شفافیت بالا ممکن است به صورت ارنیت شده (OPS)استفاده شود.


پلی پروپیلن (PP) نسبتاً شفاف می‌باشد. مشکل پلی پروپیلن دمای بسیار حساس و بالای ترموفرم است که باید به دقت و توسط دستگاه دقیق انجام شود.


مشکل فیلم‌های PP این است که سپس از اتصال روی مقوا ایجاد موج و پیچ‌دار شده و کیفیت را پایین می‌آورد. سایر پلیمرها نیز در بسته‌بندی حبابی ممکن است استفاده شوند، در بسته‌بندی دارو نظیر بسته‌بندی قرص و کپسول ممکن است شفافیت فیلم پلاستیکی چندان مهم نباشد و یا در بسته‌بندی داروهایی که به نور حساس هستند اصولاً باید از فیلم پلاستیکی مات یا رنگی استفاده نمود. از جمله فیلم‌های چند لایه و به صورت کوپلیمر می‌توان به سیکلو اولفین (COC) که برای دارو و لوازم بهداشتی کاربرد دارد اشاره نمود.ترکیب‌های خاصی از مواد نیز برای تولید بسته‌بندی حبابی وجود داشته و در کاربردهای محدود و ویژه استفاده می‌شود، مانند OPA، ALU و PVC (پلی آمید اورینت‌شده/ فویل آلومینیومی پلی و نیل کلراید)  که از سه لایه پلی آمید اورنیت‌شده، آلومینیوم و پی-وی-سی می‌باشد و در شکل‌دهی سرد استفاده می‌شود که از جمله مواد صددرصد نفوذ ناپذیر است.


 


 واژه‌نامه:


 آلومینیوم Cold Form: به آلومینیمی که به وسیله اکستروژن در دمای اتاق یا دمایی نزدیک به آن به‌دست می‌آید و نسبت به نوع گرم آن کمتر اکسید می‌شود و مقاوت بیشتری دارد گفته می‌شود.


 PCTFE:پلی کلرو تری فلوئورو اتیلن یک هوموپلیمر از کلروتری فلوئورو اتیلن است، خواص آن شامل مقاومت در برابر فشار بالا و نیز نفوذناپذیی بالا نسبت به گاز است و جذب رطوبت پایینی دارد.


 APET:پلی ایتلن تزمتالات آمورفی، نوعی PET بی‌ساختار است که ویژگی‌های خاص مثل شفافیت و مقاومت شیمیایی بالا دارد


 EVOH:اتیلن وینیل الکل، که یک کوپلیمر از ایتلن و وینیل است.


 


 ICH: International Conference on Harmonization، هماهنگ‌سازی از کشورهای اروپا، ایالات متحده آمریکا و کشور ژاپن است که در مورد جنبه‌های فنی و علمی محصولات دارویی بحث و تصمیم‌گیری می‌کنند.


 


 



https://www.linkedin.com/in/mohammadreza-mehdizade


09101436763


 


 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي