آموزش نصب SQL server 2000

ندا طاهری

ندا طاهری

در کارگروه: برنامه نویسی با MySql
تعداد ارسالي: 7
15 سال پیش در تاریخ: شنبه, ارديبهشت 26, 1388 12:4

نصب SqlServer 2000 نسبتا ساده و بی دردسر است. Setup را اجرا کنید (اگر Autorun بصورت خودکار اجرا نشد). (توجه کنید که با یکی از Account های Administrator باید Login شده باشید).



با انتخاب گزینه اول که SQL Server Components است این پنجره نمایش داده خواهد شد :


در مرحله بعد باید نوع نصب را انتخاب نمایید :


گزینه Remote Computer برای نصب بر روی یک سیستم که در دسترس نیست (مثلاً سرور سایت شما در جایی خارج از کشور که تنها IP آن و یک Login در اختیار شما قرار دارد) مورد استفاده قرار می گیرد. گزینه ای که احتمالاً شما همیشه از آن استفاده خواهید کرد، همان گزینه اول یا Local Computer خواهد بود.


در این کادر هم گزینه اول را انتخاب می کنید تا Sql Server بر روی سیستم نصب شود.


وارد کردن نام و نام شرکت و خواندن مقررات استفاده از Sql Server یا همان software License Agreement که بخصوص در ایران به شدت و با دقت خواندهمی شود، کارهای بعدی هستند که انجام می دهید. بنا به فرض محال اگر Sql Server را خریده باشید (نه CD آن را به قیمت یک تا سه هزار تومان، بلکه اصل نرم افزار به قیمت 400-500 هزار تومان) یک شماره سریال 25 کاراکتری دارید که می توانید آن را وارد نمایید (فرم خاصی برای آن نمایش داده می شود).


در کادر فوق نیز گزینه وسط را انتخاب کنید. در صورتیکه یک نرم افزار نوشته اید، بر روی کامپیوتر Server نصب را با گزینه وسط ادامه دهید و برای دیگر کامپیوترها با گزینه اوئل یا Client Tools Only.


در این مرحله نام سرور (نام نمونه سرور را که Sql Server با آن شناخته می شود) را باید وارد کنید. می توانید همان گزینه Default را بگذارید باشد و یا اینکه یک نام دلخواه اختصاص دهید.



در این مرحله هم که کاملاً مشخص است : انتخاب چگونگی نصب ار نظر نوع و تعداد Component ها که توصیه من Typical است و در صورت آشنایی شما با Sql Server می توانید Custom را نیز انتخاب کنید.


این مرحله کاملا مهم است. شما باید تصمیم بگیرید که سطح امنیتی دسترسی به سیستم چگونه باشد. در حالت Windows Authentication Mode تمام User های تعریف شده در Windows NT امکان دسترسی به بانک ها را خواهد (با توجه به Permission های داده شده) اما در حالت Mixed Mode علاوه بر اینکه باید جزو کاربران NT باشند باید User Name و Password خاص SQL Server را نیز داشته باشند. روش دوم به نظر ایمن تر است اما دردسرهای آن هم بیشتر است. بسته به امنیت محیطی که شبکه در آن پیاده سازی شده است می توانید یکی از دو نوع فوق را برگزینید.


آخرین قسمت نصب نزدیک است! پس از نصب یک کادر دیگر نیز نمایش داده می شود که کافی است Finish کنید.
پس از نصب Sql Server باید سرویسهای مربوطه را اجرا کنید. دو راه برای این کار وجود دارد. یکی اجرای سرویس بصورت دستی و دیگری تنظیم آن برای شروع خودکار سرویس هنگام شروع کار ویندوز. شروع دستی Sql Server به این صورت امکان پذیر است :


در صورت لزوم مدیر خدمات SQL Server را Start کنید :


با اجرای SQL Server Service Manager آیکون آن کنار ساعت روی TaskBar به این صورت نمایش داده می شود :
برای متوقف کردن Service Manager کافی است روی کلید Stop کلیک کنید :


یک پیام اخطار نمایش داده خواهد شد که با کلیک بر روی YES مدیر سرویس SQL SERVER متوقف خواهد شد.
چگونه مدیر خدمات SQL SERVER را بصورتی تنظیم کنیم که بشکل خودکار شروع به سرویس دادن کند؟
برای انجام این کار به Control Panel ----> Administrative Tools بروید و پنجره Services را باز کنید :


و بعد از سرویسهای درحال اجرا، سرویس MSSQLSERVER را پیدا کنید :


اگر در ستون Sturtup Type عبارت Automatic وجود نداشت با کلیک راست بر روی آن منو نمایش داده می شود. در این منو، با انتخاب Properties پنجره جدیدی به این صورت نمایش داده می شود :


با انتخاب Automatic و بعد Apply یا OK کردن، SQL Server Service Manager از این به بعد با Start شدن (روشن یا Restart شدن سیستم) شروع به کار می کند.

حذف ارسالي ويرايش ارسالي