ایزومالت چیست؟

کاربر حذف شده
12 سال پیش در تاریخ: شنبه, مهر 29, 1391 8:51

ایزومالت چیست؟


ایزومالت یک شکر تغییر شکل یافته است، که از شکر طبیعی استخراج شده وطعمی کاملأ مشابه شکر دارد. اما در بدن  بطورکلی غیر قابل جذب بوده ودر نتیجه فقط برای القاء طعم شیرین در مواد غذائی کاربرد دارد و محصولات ساخته شده با آن در گروه Sugar free  یاNo sugar added  قرار می گیرند.


لازم به ذکر است این فرآورده تنها برای القاء شیرینی طراحی نشده حتی در برخی از محصولات برای کاهش شدت شیرینی سایر شیرین کننده ها ،بعنوان پرکننده یا بافت دهنده محصول و بعنوان جایگزین مقداری شکر استفاده می شود.


ایزومالت برای مصرف کنندگان دارای خواص فیزیولوژیکی مهمی است نظیر:


•      به هیچ وجه باعث پوسیدگی دندان یا افزایش شدت آن نمی شود.


•      یک کربوهیدرات دیر هضم است(low digestible).


•      فقط حدود نیمی از کالری شکر را دارد.


•      به هیچ وجه تأثیری در افزایش قند خون و میزان سطح انسولین در خون ندارد.


•      دارای تأثیرات مفیدبر عملکرد روده و احشاء است.


نحوه تولید ایزومالت


 در مرحله اول مولکولهای شکر با درگیر شدن در یک فرآیند آنزیمی به ایزومالتوز (پالاتینوز) تبدیل می شوند و پس از هیدروژناسیون در مرحله دوم به یک پلی اول تبدیل می شوند. نتیجه یک دی ساکارید پلی اول مرکب از دو عنصر عمده به نامهای مانیتول و سوربیتول خواهد بود که با نام ژنریک ایزومالت خوانده می شود.


ایزومالت باعث پوسیدگی دندان نمی شود پوسیدگی دندانی حاصل جریان تدریجی ، مداوم و پیشرونده تجمع مواد معدنی زدای تخریب کننده دندان است که با تولید اسید توسط باکتریهای دهانی در طی چند مرحله تاثیر گذاری بر بزاق دهان ، مینای دندان را مستعد پوسیدگی نموده و با تخمیر کربوهیدارت ها امکان پوسیدگی بیشتر را فراهم می سازند .


کربوهیدراتهای تخمیر شونده که به عنوان ماده اولیه برای باکتریهای دهانی عمل  می کنند . در نتیجه تخمیر باعث افزایش تولید اسید و صدمه بیشتر در مینای دندان بدلیل برداشت مواد معدنی از روی آن می شوند. این در حالی است که ایزومالت هیچ تاثیری بر این پروسه نداشته و ماده اولیه ای برای باکتریها نخواهد بود و بلعکس بدلیل داشتن پیوند ملکولی محکمتر از ساکارز به راحتی قابل شکستن و تخمیر شدن توسط فلور دهانی نخواهد بود به همین دلیل هیچ پوسیدگی ای هم اتفاق نخواهد افتاد.


همچنینبا مقایسه نتایج تغییرات PH در ایزومالت و شکر در آزمون سنجش تغییرات PH این نکته کاملاً مشهود است که در زمان مصرف و تا حدود 120دقیقه پس از آن PH ایزومالت هرگز از 6 پایین تر نخواهد آمد در حالیکه PH  شکر تا حدود 4 افت می کند. این درحالی است که pH بحرانی برای شروع پوسیدگی دندان 5.7 (پنج وهفت دهم) می باشد


کنترل بعدی روی محصولات بدون قند قنادی نظیر آبنبات ، آدامس ، شکلات و معادل شکری آنها صورت گرفته است که دقیقاً همان نتیجه تکرار گردیده است . مطالعات سنجش PH به حدی با اهمیت است که بعنوان یک استاندارد تعیین کننده در کشور سوئیس و آمریکا برای اثبات ادعای دوست دندان به کار می رود و در صورتی می توان از لوگوی دندان شاد استفاده کرد که این آزمون ها با موفقیت سپری شده باشد .


حذف ارسالي ويرايش ارسالي