گلبرگهای طلایی 2 ( ادامه ی نکات ارزشمند موضوع گلبرگهای طلایی از بیانات استاد حجت الاسلام والمسلمین دهنوی )

صفحه اصلی کارگروهها >> رسم عاشقی 2  >> گلبرگهای طلایی 2 ( ادامه ی نکات ارزشمند موضوع گلبرگهای طلایی از بیانات استاد حجت الاسلام والمسلمین دهنوی )
علی طاهری

علی طاهری

در کارگروه: رسم عاشقی 2
تعداد ارسالي: 23
12 سال پیش در تاریخ: شنبه, مهر 15, 1391 18:30

-برای ازدواج کردن  یک دخترخانم   فقط اجازه ی پدر و جد پدری شرط است نه اجازه ی مادر یا برادر.


- یادمان باشد ، همسر هم نقش همسری دارد و هم نقش مادری .


- نیز یادمان باشد که صداقت اولین شرط زندگی مشترک است.


- اخلاق بر خلاف زیبایی ذاتیست نه عرضی ( به این معنا که ممکن است در اثر حادثه ای آن چهره ی زیبا مخدوش گردد ) ، بنا براین لحاظ نمودن اخلاق نیکو در امر ازدواج به عنوان ملاک انتخاب  عاقلانه تر است تا  فقط لحاظ نمودن صورتی خوش و نیکو .


- دیدن و صحبت کردن با آقا پسر ها به هر دلیل قبل از اینکه به او اجازه دهند که به خواستگاری بیاید در مثلا خیابان یا پارک یا توی ماشین ، اصلا صلاح نیست و توصیه نیز نمی شود ، بلکه از انجام این امر حتما پرهیز شود چراکه ممکن است  بدین صورت غرور او خدشه دار گشته بعدا موجبات ناراحتی ها و دلخوریهای فراوانی را سبب شود.


- دروغ مجاز شرعی و فقهی ( یا همان دروغ مصلحتی ) را اینگونه تعریف نموده اند : دروغی  که در واقع  موارد مصرفش  یکی : بزرگ نمایی های توانایی های  خودی  در جنگ برای ارعاب کفار و دشمنان  باشد و دومی :  همچنین دروغ در جهت اصلاح ذات البین ( به منظور آشتی دادن  دو طرف )که البته دارای اثرات منفی و وخیمی نباشد و سومی :  جلوگیری از  ضرر متنابه ( ضررهایی که به تن و جسم انسان وارد می آید، در جهت حفظ سلامتی طرف)


- نامزدی مدت دار نیست  و  انتفای نامزدی  ( یعنی منتفی شدن آن ) با انتفای یکی از طرفین است .


- بعضا مشاهده می شود که خانواده ها در مسیر آشنایی دختر ها و پسر ها به قصد ازدواج ،   آنها را ترغیب می نمایند که جهت رعایت مسائل شرعی حتما در آغاز بین آن دو ( یعنی دختر و پسر ) صیغه ی محرمیتی خوانده شود و بعدا آنها به گفتگو و مراودات حتی خانوادگی در جهت آشنایی اقدام کنند که ما به دلیل پیامدهای منفی  و مخرب احتمالی آن  وقوع این امر را ( یعنی صیغه خواندن را ) توصیه نمی کنیم  ، از جمله پیامدهای منفی مبادرت به این امر را می توان : 1-  ایجاد تعهد کردن ( هم برای آقا و هم برای خانم ) 2- علقه و علاقه ایجاد می کند ( چون در این هنگام آنها دیگر خود را زن و شوهر احساس کرده و ممکن است که بدلیل شدت عواطف ایجاد شده ناخواسته  از خیلی از ملاکهای خود و سنجش شرایط طرفینی ازدواج غافل گردند ) 3- اگر صیغه خوانده شده باشد و آشنایی منجر به ازدواج نگردد  این پرونده ی دختر است که سیاه می شود 4- بعضا مشکلات فقهی ایجاد می کند : مثلا در صورتی که صیغه فسخ گردد پسر ( یعنی داماد ) تا ابد با مادر دختر محرم می مانند- دیگر اینکه در صورتی که پسر در این عقد موقت  مابقی مدت را به دختر خانم نبخشند و عاقد نیز حواسشان نباشد و خطبه ی عقد دائم خوانده شود این عقد دائم باطل خواهد بود .


- توصیه نمی شود که دختران و پسران به هنگام صحبتهای طرفینی در باب ازدواج برای آشنایی  دست به ضبط نمودن صحبتهای یکدیگر بزنند چراکه در این صورت اولا : ترس از آشکار شدن مکالمات برای غیر به وجود خواهد آمد و ثانیا : بعضا مشاهده شده  که یک طرف با شنیدن خبر منفی از جانب طرف دیگر  از آنها سوء استفاده نموده است .


- یادمان نرود که در باب آشنایی دختر و پسر و گفتگوی آنها با یکدیگر نکته ی حائز اهمیت آن است که آنها حتما قبلا خود را و درون خود را بدرستی شناخته باشند .


- به خاطر داشته باشیم که زندگی یک برون گرای صِرف با یک درون گرای صِرف خطرناک است.


- در ازدواج ملاک  وضعیت فعلی طرفین است  و آنچه که فعلا هستند.


- توجه داشته باشیم ، خانمهای مسلمان نمی توانند کلا  چه دائم  و چه موقت  با غیر مسلمان  ( چه کتابی و چه غیر کتابی ) ازدواج نمایند.


-  صفاتی که می توان برای افراد درون گرا بر شمرد عبارتست از : 1- بعضا مشاهده می شود که منزوی می شوند 2- خیلی ارتباط چشمی ندارند3- عکس العمل آنچنانی از خود نشان نمی دهند 4- بعضا خیلی اهل مهمانی رفتن و مهمانی دادن نیستند.


- به طور کلی در امر آشنایی برای ازدواج ما دو گونه  تحقیق داریم : 1- قبل از جلسه ی خواستگاری ( کلیات به صورت نامحسوس ) و 2- بعد از جلسه ی اول ( که وارد جزئیات می شوند)


- یادمان باشد نباید برای آقا داماد انگشتر و یا حلقه ی طلا خریداری شود.


- حافظه ی جزئی خانمها بسیار قوی تر از آقایان است .


- مطالعه و خواندن مندرجات عقدنامه ها ( از آنجا که امضاء کردن آنها به موجب عقد تعهدات و التزاماتی خاص را به دنبال خواهد داشت ) را قبل از حضور در مجلس عقد و امضاء کردن آن ، توصیه می کنیم .


- برخی از مزایای بافاصله بودن عروسی از عقد عبارتند از : 1- کسب شناخت بهتر و عمیق تر برای تفاهم بیشتر


2- داشتن فرصت تجدید نظر


3- اینکه اگر طرفین در طول این مدت از یکدیگر جدا شوند دختر خانم همچنان دوشیزه می مانند.


4- کمتر پیامدهای منفی در پی خواهد داشت.


5- نوعی کارورزی برای ازدواج است البته برای هر دو.


6- قطع تدریجی عاطفه


7- کمکیست برای تهیه ی تدریجی جهیزیه.


-         در دوران عقد بستگی رفت و آمد داماد به خانه ی همسر باید متعارف و معتدل باشد .


-یکی از شیرینی های عقد بستگی برای شوهر می تواند عدم مسئولیت او نسبت به زوجه در این دوران باشد.


- در بیان اینکه اجازه ی دختر در دوران عقد بستگی با کیست ، فتاوی مختلف است ، بعضا گفته شده با داماد و بعضا با پدر و بعضا هم بنا به تشخیص عرف  عمل می شود اما از آنجا که در دوران عقد بستگی نفقه ی دختر خانم با پدرش است بهتر است که اجازه ی دختر خانم هم با پدر باشد.


- هر گونه ارتباطی در دوران عقد بستگی از نظر شرعی بین دختر خانم ( زوجه ) و آقا پسر ( زوج ) حلال است  ، اما جامعه و عرف قسمت و بخشی را ( نزدیکی کردن را ) به زمان عروسی به بعد موکول می نماید که اگر رعایت نشود می تواند معایبی برای طرفین در پی داشته باشد مخصوصا زمانیکه در دوران عقد بستگی از هم جدا می شوند، از جمله ی این معایب : 1- زن دیگر دوشیزه نخواهد بود درصورتی که نزدیکی صورت گرفته باشد ، و پرداخت مهر به صورت کلی بر عهده ی شوهر قرار خواهد گرفت 2- دیگر اینکه ممکن است به دلایل مختلف دختر و پسر در مظان اتهام قرار بگیرند.


- یادمان باشد که اصلاح ذهنیتها نسبت به مادر شوهر و خواهر شوهر برای  دختر خانم و همان اصلاح نسبت به مادر زن برای پسر در دوران عقد و حتی قبل و بعد از آن خیلی خیلی مهم است و حتی عمل و عکس العمل های والدین در کیفیت برخورد با طرفین در این مدت  مثل جانب داریهای بی مورد از یکی از دختر یا پسر.


- دختر ها از بیان خواستگارهای قدیمیه خود و پسر ها از بیان خواهانهای گذشته ی خود در حین آشنایی و حتی بعد از آ ن جدا  پرهیز کنند.


- در دوران عقد بستگی توقعات بی جا را قطع کنیم و همچنین قهر نیز نکنیم.


- در قبل از عقد بستگی  و  در حین  آشنایی  اگر دختر خانمی شرایط نسبی و مطلوب ازدواج را در  آقا پسری  ببیند اما نسبت به او بی تفاوت باشد ( ولی از او بدش نیاید ) می تواند با او ازدواج کند  و  انشاءالله علاقه هم بعدا ایجاد خواهد شد.


موفق و پیروز و سربلند باشید.

 



برای دریافت و دانلود فایلهای صوتی سخنرانیهای استاد حجت الاسلام والمسلمین دهنوی  آدرس اینترنتی زیر را عینا کپی فرمایید و در موتور جستجوگر اینترنت خود آنرا پیست نمایید : http://ch3.iribtv.ir/index.php?option=com_audio_gallery&task=show_titleAaudio&ag_code=agc20090128151047



حذف ارسالي ويرايش ارسالي