گلبرگهای طلایی (مجموعه نکات کلیدی در امر ازدواج ، از بیانات استاد حجت الاسلام والمسلمین دهنوی )

صفحه اصلی کارگروهها >> رسم عاشقی 2  >> گلبرگهای طلایی (مجموعه نکات کلیدی در امر ازدواج ، از بیانات استاد حجت الاسلام والمسلمین دهنوی )
علی طاهری

علی طاهری

در کارگروه: رسم عاشقی 2
تعداد ارسالي: 23
12 سال پیش در تاریخ: جمعه, مهر 14, 1391 17:52

- یکی از مهمترین ملاکهای همسر گزینی ، هم کفوی یا هم سنگی یا یکی بودن معیارها ی طرفینی است.


فقدان هم کفوی مهمترین عامل ناسازگاریهاست.


-آیات 26 سوره مبارکه نور ، الخبیثات ...و 187 سوره ی بقره هن لباس لکم ...، همچنین روایت از پیامبر اعظم در این مورد ( هم کفوی ) که و انکح الاکفاء : با کفوهای خود ازدواج کنید ، یا المؤمنون بعضهم الکفاء (همگی در باب هم کفوی بحث می کنند)


- کفو بودن در دیانت یعنی اینکه غیر مؤمن کفو مؤمن نیست.


- مثلا در موردی که دختر 15 نمره در دیانت دارد و پسرهم 18 نمره ،جای مشکلی وجود ندارد ولی نباید فاصله ی نمرات 5 تا 18 یا 5 تا 15  باشد ، که در این صورت محل ،محل تردید و خطر است.


- روایتی وجود دارد از رسول اکرم که می فرمایند : علیک به ذات دین  ، یعنی اینکه تو اگر دینداری برو سراغ دیندار.


- لازم به ذکر است که علاوه بر هم کفوی در دیانت که البته مهمترین هم کفویهاست هم کفوی در حتی رنگ پوست و همتایی های اقتصادی و طبقاتی و اخلاقی و همکفوی های در حیا و عفت را نیز نباید از نظر دور داشت چراکه فراتر از نقش همسری همسر نقش مادری آینده ی او نیز بسیار حائز اهمیت است.


-  ازدواج مهمترین انتخاب زندگیست.


- یکی از وظایف پدر و مادرها که البته در سوره ی نور هم بیان شده ، در امر ازدواج عبارتست از1- معرفی کردن طرف ( یا همان مخاطب ) و2- رایزنی کردن پیرامون ازدواج.


- روایتی وجود دارد از مولا امام علی (ع) که می فرمایند : بهترین واسطه گری ها واسطه گری برای ازدواج است.


- انواع تحمیلات در امر ازدواج عبارتند از : 1- خود تحمیلیها : به جهاتی از قبیل 1-1 گرفتن حال خواستگار یا نامزد قبلی 2-1 فرار از حرف مردم و مثلا همسایه ها 3-1 فرار از نا بسامانیهای خانوادگی مثل وجود خشونتها 4- 1 تنگناهای مالی و5-1 عقب نماندن از قافله   2 – دیگر تحمیلیها : مثل پدر و مادر تحمیلی  زمانیکه پای اشک و آه مادر و یا قهر پدر ( یعنی همان تحمیلهای عاطفی ) مطرح باشد و یا حتی مادر بزرگ تحمیلیها زمانیکه عشق نسبت به مادر بزرگ مطرح باشد.


- مولا امام علی (ع) و رسول اکرم می فرمایند : هیچ پشتیبانی مشاوره نمی شود، یعنی مشورت کردن با رجال ( منظور اهل مشاوره ، مثل پدر و مادر ومشاور خانواده ) که دقیقا شریک شدن در عقل آنهاست. در همین خصوص امام علی (ع) می فرمایند : حتی انسان عاقل نیز از مشاوره بی نیاز نیست، مثل مشاوره ی پدر برای دختر ها چون پدرها خود مَردند و مشاوره ی مادر برای پسرها چون مادرها خود زنند.


- در امر ازدواج اصل اینست که آقا به خواستگاری خانم بروند چون زن اهل ناز است و مرد اهل نیاز ، حال عملکرد برخلاف این اصل چه اثر خطرناکی ممکن است در بر داشته باشد؟این اثر که در یک زندگی البته همراه با تنش اگر مرد به همسر خود بگوید که مگه من آمدم سراغت ،زن چه چیزی برای گفتن خواهد داشت ؟


 


البته این اصل در گیاهان و جانوران نیز ساری و جاریست ، نیز در تأیید این مطلب مرحوم علامه ی مجلسی ( ره) نیز می فرمایند :بعد از آفرینش حضرات آدم و حوا ، از آنجا که گرایش و اشتیاقی نسبت به آدم در درون حوا ایجاد شده بود شروع کردند که حرکت کنند به طرف او که در این لحظه جبرئیل جلوی حوا را گرفت و به آدم گفت ، آدم اگر مایلی توبرو به سمت حوا.


-دوستی های قبل از ازدواج و عشق و عاشقی های قبل از ازدواج می تواند انسان را کر و کور کند چراکه دنیای ازدواج با دنیای دوستی ها متفاوت است و حداقل آثار منفی این گونه روابط شاید این باشد که در ذهن مرد پس از ازدواج این سؤال را ایجاد میکند که شاید این خانم قبل از من هم با دیگران رابطه داشته یا به اصطلاح دوست بوده .


- در قرآن آمده : ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله ، یعنی اینکه ...اگر آنها فقیر باشند برای ازدواج کردن ، خداوند آنها را از فضل خود بی نیاز خواهد کرد و اعتقاد به غیر از این سوء ظن نسبت به خداست، در همین ارتباط رسول اکرم می فرمایند که : زن بگیرید که زن روزی می آورد و البته با در نظر گرفتن سایر شرایط آن مثل هم کفویها و وجود امکانات اولیه ی حتی بالقوه مانند داشتن مهارتی خاص یا سطحی از تحصیلات و یا اساسا جربزه داشتن طرف.


- یادمان باشد که انسان با ازدواج به کمال می رسد.


- اینترنت برای آشنایی یک واسطه و ابزار است که البته مشکلاتی رانیز ممکن است که بدنبال داشته باشد همانند اینکه : 1- اولا ممکن است که خانواده ها نپذیرند و 2- ثانیا اینکه ممکن است همانگونه که قبلا عرض شد در ذهن پسر این سؤال را ایجاد کند که شاید این دختر قبلا با افرادی دیگر هم در ارتباط بوده ، البته خطرات چت ( چت کردن ) که عشق بازی مجازیست خیلی زیاد است چون طرفین غالبا چهره ی یکدیگر را نمی بینند و بعد از دیدار ممکن است که دختر یا پسر به لحاظ عدم تطابق تصویر ذهنی بر واقعیت عینی خارجی دچار لطمات فراوان عاطفی و شخصیتی گردند.



رسول اکرم میفرمایند : اگر جوانان ازدواج نکنند فتنه و فسادی بزرگ عالم گیر می شود


-دیانت طرفینی در امر ازدواج خود سبب است : اولا موجب می شود که طرفین دست به دست یکدیگر دهند تا نیل و رسیدن به خداوند آسان تر گردد  ثانیا : طبق فرموده ی امام حسن ( ع) اگر مرد مؤمن زنش را دوست داشت او را اکرام می کند و چنانچه در ادامه ی مسیر زندگی رنجشی مثلا از خانم در دل مرد ایجاد شد ، او را اذیت نمی کند.


- آیا ازدواج نکردن معصیت است ؟ خیر ازدواج نکردن معصیت نیست اما اگر ترس به گناه افتادن ایجاد شود آن موقع ازدواج کردن واجب می شود.


-  در ازدواج کردن بهتر است که وضع مالی و اقتصادی پسر کمی بالاتر و بهتر از دختر و خانواده ی او باشد.


- اما چه تفاوتی میان واسطه قرار گرفتن در امر ازدواج با پیک واقع شدن در آن امر است ؟


واسطه گر امر ازدواج شخصیست که از قبل ، از ناحیه ی طالب ازدواج ، شخص خاصی به او معرفی نشده بوده تا او آنها را به یکدیگر برساند  ، بلکه ممکن است که خود واسطه بر اساس تشخیص خود دو نفر را به هم برساند و یا اینکه از جانب طالب ازدواج مأمور شده باشد که بر اساس  یکسری صفات خاص و مورد نظر مشخص شده از جانب طالب اشخاصی را به او معرفی نماید و البته نیز بهتر است که شخص واسطه دارای صفاتی از قبیل ، مسن بودن، متأهل بودن و باتجربه بودن ، هم باشد    و اما شخص پیک در ازدواج شخصیست که مأمور شده ( همچون وکالت مقید)


فقط و فقط  یک نفر شخص خاص را به قصد وصلت منظور ( ازدواج ) فرا خواند ولا غیر.


 



 


-آیا میدانستید که زنان شبیه برادرانشان  فرزند به دنیا می آورند ؟


- با ازدواج نصف نابهنجاریهایی که منشأ آنها غرایز جنسی بوده کاهش می یابد و این یعنی کامل شدن نصف دین ، ضمن اینکه کسب آرامش طرفینی نیز بواسطه ی ازدواج  بی تاثیر در این تکامل نیست.


- یادمان باشد در امر ازدواج حجاب داشتن الا و لابد نشانه ی دیانت نیست.


- شرایط نسبتا خوب برای رفتن به سمت ازدواج  ، داشتن  و کسب 70% از سطح تفاهمات فی مابینی (طرفینی ) می باشد و طرفین از همان اول 30% درصد نمره ی منفی  را برای یکدیگر کنار بگذارند و هرگز مطلق گرا نباشند { به عبارت دیگر طرفین می بایست قبل از ازدواج هر دو چشم خویش را باز کرده باشند که این یعنی همان 70% ( درصد) و بعد از ازدواج  یک چشم خویش را بر هم گذاشته ، ببندند و این نیز یعنی همان 30% (درصد)}


- در بین خانواده ها ی طرفین  نیز وجود تشابه فرهنگی  و عدم وجود تخالف فرهنگی خیلی مهم است چون  در ایران  این خانواده ها هستند که با یکدیگر ازدواج می کنند نه فقط دختر و پسر.


- ویژه گی اثبات اقتدار خاص مردان و درونی و ذاتی آنهاست.


- بله رابطه ی دختر و پسر قبل از ازدواج حرام است چون خوف گناه می رود .


- بهترین شکل و صحیح ترین روش آشنایی دختر و پسر برای امر ازدواج ، بعد از خواستگاری و قبل از عقد نمودن صورت می پذیرد ، البته آن هم با شرایطی که در ادامه گفته خواهد شد.


- بله خانمها عشق ورزند و به همین دلیل شدت عواطف دارند.


- انسانها دشمن ترسهایشان هستند.


- محبت شدید و قوی فطری در وجود انسان را عشق می نامند( آیه 21 سوره ی روم ،وجعل بینکم مودة و رحمة )


- عاقلانه ازدواج کنید تا عاشقانه زندگی کنید .


- عشقهایی کز پی رنگی بود عشق نبود عاقبت ننگی بود.


- توجه داشته باشیم مواردی هم وجود داشته که مرد هفته ای 2 الی 3 دفعه از افراد مختلف خواستگاری کرده که می تواند نشانه ای از نشانه های یک نوع اختلال روانی باشد.


- خواستگاری فرآیند آشنایی برای ازدواج است.


ضمنا تعریف نامزدی : مدت زمان بین لحظه ی آغاز خواستگاری  را تا لحظه ی عقد بستگی ، نامزدی  می نامند و نیز یادمان باشد که بر اساس قانون مدنی : وعده ی ازدواج ایجاد علقه ی زوجیت نمی کند .



- قبل از شروع ارتباط بین دختر و پسر می شود کمی به طور نامحسوس طرف را ( یعنی شخصی را که مد نظر برای خواستگاری داریم ) جهت ازدواج زیر نظر داشت.


- جناب استاد دکتر افروز نیز دارای کتابی با این عنوانند ( مبانی روانشناختی ازدواج در بستر فرهنگ و ارزشهای اسلامی )  که در آنجا هم 160 سؤال برای زمان خواستگاری بیان شده و نکات مفید و ارزشمندی را در خود جای داده است.


- خواستگاری کردن از فرد غریبه ( یعنی غیر از آشنایان) ممکن است ، ممکن است که به غیر از جلسه ی اول که خود خواستگاری است ، جهت آشنایی کافی و مورد نیاز به 4 تا 5 جلسه نیز به طول بینجامد ، که البته ذکر این زمانها مطلق نبوده و نسبیست و نسبت به افراد مختلف متفاوت است البته به صورت متعارف 2 جلسه آشنایی در خلال خواستگاری از آشنایان و 4 تا 5 جلسه در خلال  خواستگاری از غریبه ها پیشنهاد می شود که همانطور که عرض کردیم این امر نسبیست.


- یادمان باشد به عنوان یک قاعده  ، تعداد کمی از معتادان  واقعا ترک می کنند، که این واقعا درصد کمی است و به طور معمول دو سوم از معتادینی که ترک می کنند زیر 6 ماه متأسفانه بر می گردند، پس در نتیجه برای کسب صحت و سقم ترک ، حداقل می بایست 1 سالی صبر نمود ، تازه آن هم به عنوان ترک موقت ، و بعد از 2 سال به عنوان ترک دائم .


- قبل از خواستگاری  رسمی همانطور که عرض شد ( به طور نامحسوس ) انجام یک تحقیق اجمالی از جانب هر دو طرف نیاز است و در واقع اهم ارتباط برای آشنایی و شناخت پیرامون ازدواج ، بعد از جلسه ی اول است ( جلسه ی اول خواستگاری ) که یک شناخت کلی از آن بدست می آید و طرف را در کل برای ما مثبت یا منفی جلوه می دهد.


 


-یادمان باشد:در خواستگاری مخفی بودن آن  و توجه به بی سروصدا بودن آن  خیلی برایمان حائز اهمیت است ، چرا که همانطوری که با هرگلی بهار نمی شه ، معلوم نیست که این خواستگاری  نیز آخرین خواستگاری  از ما ( از دختر )  باشه و خدای نکرده به گوش همه رساندن امر خواستگاری ، چنانچه  در آخر، کار به نتیجه ( یعنی همان وصلت ) نرسد  متأسفانه  لطمات فراوان عاطفی و شخصیتی را ممکن است که بر دختران ما مترتب سازد { و البته این اتفاقات ناخوشایند ناشی از فرهنگ غلطی است که متأسفانه هنوز هم حاکم بر جامعه ی ماست و بعضا فکر می کنیم که اگر فلان خواستگاری به وصلت منجر نشده  حتما ایرادی وجود داشته و آن ایراد هم حتما از جانب شخص دختر بوده ولا غیر ، متأسفانه .


- پس بنابراین توصیه می شود که حضور پدر و پسر و مادر را از طرف خانواده ی پسر و حضور پدر و دخترو مادر نیزاز طرف خانواده ی دختر ، را در جلسه ی اول ، کافی بدانیم ،  قرار خواستگاری را هم که مادر آقا پسر می گذارند و البته این قرار را ( قرار ملاقات را ) با مادر دختر خانم می گذارند چنانچه مادر وجود دارند و نیز همانطور که قبلا هم اشاره کردیم قبل از این قرار ، انجام یک مقدار تحقیق اجمالی نامحسوس ، از جانب هر دو طرف نیاز است .


- اما  دختر و پسر چه دعاها و راز و نیازهایی می توانند  با معبود خویش قبل از انجام امر خواستگاری داشته باشند ؟ توصیه شده که طرفین  آیه ی 74 سوره ی فرقان را تلاوت نموده  ، در آن تدبر نمایند و از خداوند برای عاقبت بخیری در این امر توصل جویند، مثلا خانمها نیز می توانند به کتاب شریف بحار الانوار ، فصل کتاب النکاح ، بخش ازدواج ،موضوع عند التزویج  هم رجوع نمایند ، برای آقایان نیز در این هنگام 2 رکعت نماز خواندن و قرائت سوره ی یاسین پس از آن مستحب شمرده شده.


 


و اما فقه ما : برای دیدن و رؤیت خانم به هنگام ازدواج ( در حین خواستگاری)اجازه دادست که  با حصول و در نظر گرفتن 3 شرط ، که 1- زینت نداشته باشند ( یعنی متعارف باشند ) و 2- آرایش نکرده باشند و 3- خدای نکرده قصد ریبه ( لذت بردن ) هم نباشد ،  وجه  ( یعنی صورت ) و کفین  ( یعنی دستان از انگشتان تا مچ ) او را آقا ( خواستگار ) ببیند و حتی در نهایت امر یعنی قبل از عقد نمودن باز هم بنا به شرایطی مثل 1- قصد فقط قصد ازدواج باشد و لا غیر 2- تشخیص ،تشخیص سالم بودن طرف باشد و 3- همانطور که گفته شد در آخرین مرحله باشد و 4- قصد ریبه هم نباشد ، آقا میتواند خانم را با پوششی باز و نازک و حتی بدون روسری به جهت رؤیت موهای سرشان  ببینند .


-اما فضای خواستگاری چگونه باشد ؟


1- محل خواستگاری  حتما خانه ی دختر خانم باشد


2- محل خواستگاری حتما همراه با سکوت و آرامش باشد


3- از ایجاد بحثهای غیر مرتبط و تفننی غلیظ  ناهمگون با موضوع ( خواستگاری ) مثل جکها و شوخیهای خیلی کشدار و حتی بحثهای سیاسی داغ پرهیز کنیم.


4- از تشریفات  خواستگاریها  در حد توان بکاهیم ( مثل خرید گلهای آنچنانی و یا پذیرایی های آنچنانی )


5- حتما همانطور که قبلا گفته شد اعضای اصلی خانواده ها حضور داشته باشند ( سایر اعضاء مثل اقوام بهتر است و میبایست در جلسه ی مهربُران  حضور داشته باشند )


6- پوششهای خودمانی و معمولی خودمان را بر تن داشته باشیم ، نه پوششهای آنچنانی .


7- لحاظ کردن متانت در عین حال همراه با صمیمیت  برای دختر و پسر خیلی نیاز است.


8- شروع کننده ی صحبت پسر باشد بهتر است.


9- در صورتی که دختر مشاهده می کند که پسر دقیقا همان مطلوب اوست  باز هم توصیه میکنیم که حتی در چنین صورتی هم دختر خانم ساکت نمانند و خیلی بهتر است که حتما سؤالاتی را از آقا پسر بپرسند و در کل ساکت نباشند



و اما 8 سؤال یا موضوع  مشترکی که میبایست طرفین در جلسه ی  اول  خواستگاری از یکدیگر بپرسند و نظر یکدیگر را پیرامون آنها جویا شوند :1- تقاضای معرفی نمودن خود  ، به صورت طرفینی ، مثلا پیرامون شغل والدین و وضعیت آنها  یا مثلا تعداد اعضای خانواده


2- کم و کیف اعتقادات  ( چه شخص مذهبی باشد ، چه نباشد )


3- بیان خط و مشی کلی زندگی  ( اینکه دین ملاک زندگی اوست یا مثلا فرهنگ غرب )


4- بیان میزان پایبندی به ارزشهای فرهنگی ( مثلا از طرف بپرسید که بیشتر تمایل دارند که در چه محافلی شرکت کنند و اینکه دوست دارند چه نوع پوششی داشته باشند )


5- بیان کمیت و کیفیت استقلال فکری طرفین ( اینکه آیا اساسا او دارای استقلال فکری هست یا نه مثلا بدون اجازه ی پدر و مادر آب هم نمی نوشد )


6- بیان اهداف کلی در زندگی ( اینکه طرف عاشقه علمه یا هنر یا ورزش )


7- بیان کم و کیف ارتباطات اجتماعی طرفین ( مثلا بیان کم و کیف اشتغال زن یا مرد در جامعه و یا کیفیت و کمیت ارتباطات فامیلی ، اینکه مشخص شود که ایشون آدم برون گرایی هستند یا بر عکس درون گرا و اساسا بیان حد و مرز آن روابط  اینکه افراطی عمل می کنند یا نه.


8- بیان پرسش گونه ی کلیت مهریه از طرف آقا ( پرسش از کمیت یا میزان مهریه ای که خانم و خانواده اش مد نظر دارند – البته بدون جوابگویی از طرف آقا در حین خواستگاری  در این مرحله ، وفقط در حد پرسش)


-و اما سؤالات اختصاصی خانم در همان جلسه ی اول ، که از آقا می پرسند : 1- بیان محل یا شهر محل سکونت ، و بیان دائم  یا موقت بودن آن


2- بیان وضعیت سکونت در محل ( اینکه مستقل زندگی می کنند یا با والدین  و یا اینکه قصد دارند که در یک واحد به اتفاق پدر و مادر زندگی کنند یا مجزا اما  در یک آپارتمان و یا ... )


3- بیان مشخصات شغلی آقا به صورت جزئی ( مثلا بیان اینکه آقا مدیرند یا کارمندی ساده  یا شغل آزاد دارند ویا  اینکه اگر شغلشان آزاده دقیقا چه نوع شغلی )


4- اگر الآن شغلی ندارند اما ، اما جُربزه دارند راجع به شغل آینده ی آقا پرسیده شود ( اینکه دوست دارند چه شغلی را انتخاب نمایند و اینکه آیا قابل تحمل برای خانم هست یا خیر مثلا اگر آقا نظامی بشود یا مشاور خانواده و یا هنر پیشه و یا ...)


5- بیان تحصیل کردن ( درس خواندن ) و فعالیتهای اجتماعی و شغلی دختر خانم از زبان خود ایشان


6- از مرد بپرسید که چقدر اهل دست و دلبازی و مسافرت رفتن و خرج کردن است .


7- پرسیدن این سؤال به صورت طرفینی : اینکه آیا طرف دارای بیماری حاد جسمانی یا روحی می باشد یا خیر ؟( البته در آخرین لحظات گفتگو در پایان جلسه ی اول )




 


 



 


-بعد از اتمام جلسه ی اول ، نوبت می رسد به تحقیق کردن  و مشورت گرفتن از اهل مشورت ( چه پدر ، چه مادر ، چه  مشاور ) و در عین حال بعد از پایان جلسه ی اول به طور ضمنی حتما متوجه این نکته شده ایم که بین ما با طرف توافق نسبی وجود دارد یا که خیر ؟!


-در کنار احراز توافق نسبی شروع می کنیم به تحقیق کردن ،


مراجع تحقیق :1- تحقیق از همکاران دختر و پسر


2- تحقیق از همکاران والدین دختر یاپسر


3- تحقیق از همکلاسیهای دختر یا پسر ( اگر که درس می خوانند )


4- تحقیق از متولیان امور مهم دختر یا پسر ( مثل مدیر اداره یا ... )


5- تحقیق از دوستان ( تو اول بگو با کیان دوستی         من آنگه بگویم که تو کیستی )


6- تحقیق از مسئولین مدارس و دانشگاه ها


7- تحقیق از دوستان خانوادگی


8- تحقیق از اقوام و خویشاوندان دختر یا پسر


9- تحقیق از همسایگان دختر یا پسر


10- گاها پیش می آید که طرف ما در خواستگاری  ، قبلا دارای زندگی مشترکی بوده و از همسر خویش جدا شده ، در چنین وضعیتی  می توان در صورت لزوم از همسر قبلی وی نیز سؤالات  زیر را پرسید : 1- اینکه نظر او را در مورد شخص جویا شویم


2- از منزلت اجتماعی  طرفمان ( مثلا نامزدمان ) از او بپرسیم و همینطور در باره ی خانواده اش


3- از دوستان طرفمان


4- از احساس مسئولیت او


5- از سروصداهای احتمالی خانواده گی او


و اما بعد از پایان جلسه ی اول خواستگاری  و انجام تحقیقات جزئی که بیان شد و همچنین به همراه داشتن احراز توافق نسبی : این وظیفه ی خانواده ی پسر خواهد بود که از خانواده ی دختر نظر خواهی کنند و اگر جوابشان مثبت بود ( والبته نظر خانواده ی پسر هم مثبت بود ) اجازه بگیرند برای رفتن و آزمایش دادن ، همچنین اگر که جواب خانواده ی دختر خانم منفی بود در همان  تماس خانواده ی پسر با آنها به آنها ( یعنی خانواده ی پسر ) گفته خواهد شد ونیز چنانچه برعکس پسر و یا خانواده ی او به هر دلیل طرف را پسند نکردند حتما ، تاکید میکنم که حتما مادر آقا پسر علت را به مادر دختر خانم بگویند ، و مبادا که بروند و خبری از آنها نشود ( یعنی خانواده ی آقا پسر ) چرا که انجام این امر ممکن است خدای نکرده اثرات ناراحت کننده ی احساسی و عاطفی را برای خانواده ی دختر خانم به دنبال داشته باشد .


 


و حال بعد از سپری کردن جلسه ی  اول خواستگاری  و نیز  اخذ نتیجه ی آزمایش  بدین صورت که وصلت آن دو بدون اِشکال است  و همچنین  بدنبال داشتن  و محرز شدن توافقات نسبی   تا این مرحله ، در راستای  کسب  و احراز توافقات نهایی  وارد جلسه ی دوم  آشنایی  می شویم ( که البته به جلسات بعد از جلسه ی اول دیگر جلسه ی خواستگاری گفته نمی شود و جلسات آشنایی نام خواهند گرفت) و ( در ضمن تکرر در جلسات آشنایی  همانطورکه قبلا گفته شده امری نسبی است  چراکه ممکن است  بعضا خانواده ها با انجام همان جلسه ی اول به اغناء کافی و وافی برای وصلت منظور ( ازدواج ) دست یابندو نیازی به جلسات بعدی نباشد و در عین حال نیز ممکن است بعضا حتی با 2 یا 3 جلسه آشنایی نیز به توافق نرسند )


و اما سؤالات مشترک بین دختر و پسر در جلسه ی دوم آشنایی که از یکدیگر می پرسند :1- میزان هماهنگی اعتقادی و مذهبی طرف با خانواده اش


2- بیان کمیت و کیفیت سلایق و سرگرمیهای طرف و علاقه مندیهای اودر خانه مثل تماشای انواع فیلمها یا ...


3- پرسیدن به کنایه از بد دهنی کردنهای احتمالی طرف


4- نظر خواهی کردن از کمیت و کیفیت عصبانیتها و پرخاشگریها در خانه


5- دروغ گویی


6- وجود وسواس و انواع آن ( مثل انواع وسواسهای عملی رفتاری یا وسواسهای فکری)


7- کمیت و کیفیت وابستگی به دوستان


8- کمیت و کیفیت زود رنجی و قهر ها


9- نظر خواهی پیرامون خط فکر سیاسی و چهره های محبوب سیاسی


10- پرسیدن پیرامون حساسیتهای خاص  به صورت طرفینی ( مثل مِلِچُ و مِلِچ کردن به هنگام غذا خوردن)


11- پرسیدن به صورت غیر مستقیم طبع گرم بودن یا سرد مزاج بودن در ارتباط با غرایز جنسی


12- پرسیدن از کیفیت اجرای مراسم عقد و عروسی(مثلا چقدر مذهبی و چقدر غیر مذهبی )


13- پرسیدن از کمیت و کیفیت اجازه ی خانواده ها پیرامون رفت و آمد دخترو پسر در مدت عقد بستگی. و اما سؤالات اختصاصی آقا که در همین جلسه ی دوم از دختر خانم می پرسند:1- کیفیت و کمیت اطاعت پذیری دختر خانم


2- کمیت و کیفیت قناعت کردن دختر خانم در زندگی


3- بیان حد و حدود تجملات و تشریفات مد نظر دختر خانم در زندگی


4- پرسش از میزان سازگاری و وفاداری دختر خانم در حین مواجهه با شرایط سخت زندگی مثل ورشکسته شدن مرد


5- دغدغه ی زن سالاری


و اما سؤالات اختصاصی دختر خانم که در همین جلسه ی دوم از آقا می پرسند: 1- بیان وضع احتمالی آقا نسبت به دخانیات و بیان احساسات ایشان نسبت به مثلا معتادین


2- بیان میزان درآمد آقا نه حقوق   چون ممکن است حقوق بگیر نباشند


3- پرسش از اعتقاد به مشاوره


4- پرسش از نحوه ی برخورد با درآمد خانم و کیفیت مصرف آن


5- دغدغه ی مرد سالاری


و اما شِگردها و راههای  شناخت و پی بردن به صحت و سقم بیانات طرفین در گفتگوها : 1- وجود تناقض گویی های احتمالی


2- عدم بیان ویژه گیهای منفی شخصی


3- استفاده از سؤالات معکوس ( مثل اینکه دختر خانم از نامزدش  بپرسه : راستی به نظر شما اینکه مأموران نیروی انتظامی دست به جمع آوری معتادان پراکنده در سطح شهر میزنند کار دُرستیه ، آنها ( یعنی معتادین ) گناه ندارند ، نباید آزاد باشند؟) و از این قبیل


4- کسب درجه ی تناسب بین ادعا ها تا عمل


5- توجه کردن به رفتارهای طرف ( مثل دقت به عکس العملهای طرفینی در حین غیبت کردن )


6- در صورت لزوم رفتن به یک سفر زیارتی ، تفریحی و کسب شناختهای  طرفینی .


در این لحظه و با طی کردن تمامی مراحلی که عرض شد طرفین به محرز شدن توافقات نهایی و البته باز هم نسبی خویش ( منظور همان 70% ابتدای بحث ) پی برده اند و آماده می شوند تا باحضور خویش و البته سایر اقوام در مجلس مَهر بُران به توافقات نهایی پیرامون  میزان  مهر  نیز دست یافته و بعد هم خطبه ی عقد را جاری سازند .


 


برای دریافت و دانلود فایلهای صوتی سخنرانیهای استاد حجت الاسلام والمسلمین دهنوی  آدرس اینترنتی زیر را عینا کپی فرمایید و در موتور جستجوگر اینترنت خود آنرا پیست نمایید :


 http://ch3.iribtv.ir/index.php?option=com_audio_gallery&task=show_titleAaudio&ag_code=agc20090128151047



حذف ارسالي ويرايش ارسالي