کارگروه
منتظران ظهور
این کارگروه برای عاشقان ظهور و منتظران آمدنش می باشد لذا از تمام عاشقان و منتظران ظهورش برای عضویت در این کارگروه دعوت می شود.
 

قرآن در نگاه امام صادق علیه السلام

صفحه اصلی کارگروهها >> منتظران ظهور  >> قرآن در نگاه امام صادق علیه السلام
سرباز گمنام

سرباز گمنام

در کارگروه: منتظران ظهور
تعداد ارسالي: 1269
12 سال پیش در تاریخ: چهارشنبه, شهريور 22, 1391 11:28



























روزى که رسول خاتم(ص) دو وزنه سنگین و دو میراث گرانبها (قرآن ‏وعترت) را به مردم معرفى کرد و براى نجات از گمراهى، تمسک به‏«ثقلین‏» را توصیه فرمود، اهل ‏بیت‏ خویش را نیز به عنوان قرآن ‏شناسان خبیر معرفى کرد، تا پس از او، امت از ائمه الهام بگیرند و شاگردى عترت را با افتخار بپذیرند.


صادق آل محمد(ص)، در باره حبل المتین قرآن و شیوه بهره ‏گیرى ازآن و جایگاه کلام الهى، سخنان بسیارى دارد که در این نوشته‏ به اختصار به برخى از محورهاى تعالیم و توصیه‏هاى حضرتش اشاره‏ مى‏کنیم، باشد که جامعه قرآنى و ولایى ما، از حضرت صادق(ع) سرمشق ‏بگیرد و از سرچشمه هدایت قرآنى، جان عطشناک خویش را سیراب ‏سازد.


1- قرآن، تجلى‏گاه خدا


کلام الهى، جلوه‏اى از قدرت و علم و حکمت‏ خداست و آیات قرآن،هریک نشانه‏اى از عظمت الهى است. امام صادق(ع) در زمینه جلوه ‏گاه ‏بودن قرآن براى ذات مقدس خدا البته براى چشم‏هاى بیدار و دلهاى آگاه مى‏فرماید:


"لقد تجلى الله لخلقه فى کلامه و لکنهم لایبصرون"(1)


خداوند بر خلق خویش در کلام خودش تجلى کرده است، ولى آنان خدا را نمى‏بینند.


2- گنجینه کامل


معارف قرآن بى‏پایان است. به تعبیر خود قرآن (تبیانا لکل شی‏ء)است، بیانگر هرچیز. هر پند و حکمت، هر حکم و قانون، هر علم ودانش ریشه در قرآن دارد. حتى براى آگاهى از سرگذشت پیشینیان و سرنوشت آیندگان و دانشهاى آسمان و زمین باید به قرآن نگریست و به کمک اهل ‏بیت علیهم السلام ، از این منبع و گنجینه کامل بهره ‏گرفت. امام صادق(ع) مى‏فرماید:


«خداوند بى‏همتا و قدرتمند، کتاب خویش را بر شما نازل فرمود واو راستگو و نیکوکار است. در قرآن، خبر شما و خبر آنان که پیش‏ از شما بودند و آنان که پس از شما خواهند آمد، همچنین خبرآسمان و زمین است...»(2)


و در سخن دیگرى به جنبه تبیان بودن قرآن چنین اشاره‏ مى‏فرماید:


"ان الله انزل فى‏القرآن تبیان کل شى‏ء، حتى و الله ما ترک شیئا یحتاج العباد الیه الا بینه للناس..." (3)


خداوند در قرآن، بیان هرچیز را نازل کرده است. به خدا قسم هیچ ‏چیزى را که بندگان به آن نیازمندند، فروگذار نکرده و براى مردم ‏بیان فرموده است.


3- عهدنامه الهى


قرآن، عهدى استوار میان خدا و مردم است و آیات این کتاب، متن‏این عهدنامه را بیان مى‏کند. در عهد نامه باید نگریست، به آن‏ باید پاى ‏بند بود، مفاد آن را نباید زیر پا گذاشت. امام صادق(ع) درباره این عهدنامه و لزوم تلاوت بخشى از آن در هرروز، چنین‏مى‏فرماید:


«القرآن عهدالله الى خلقه، فقد ینبغى للمرء المسلم ان ینظر فى‏عهده و ان یقراء منه فى ‏کل یوم خمسین آیه.‏» (4)


قرآن عهد خداوند نسبت ‏به بندگان اوست. سزاوار است که یک انسان‏مسلمان در این عهدنامه الهى بنگرد و هر روز پنجاه آیه از آن رابخواند.


روشن است که مرور بر مفاد یک عهدنامه، براى یادآورى از آن قرارداد و رعایت آن در عمل است. میثاق خدا با بندگان برشناختن ‏احکام الهى و عبرت گرفتن از حکایات قرآن و عمل به اوامر او وتدبر در آیات است. جالب است که امام صادق(ع) وقتى مى‏خواست قرآن ‏تلاوت کند، قرآن را که به دست راست‏ خویش مى‏گرفت، دعایى مى‏خواند که به عهد بودن قرآن و تعهدات انسان در قبال این قرار داد،اشاره دارد. مضمون آن دعا چنین است:


«خداوندا! من عهد و کتاب تو را گشودم. خدایا! نگاهم را در این ‏کتاب، عبادت قرار بده و قرائتم را تفکر، و تفکرم را عبرت‏آموزى. خدایا! مرا از آنان قرار بده که از مواعظ تو در این‏ کتاب، پند مى‏گیرند و از نافرمانى‏ات پرهیز مى‏کنند. وقتى کتاب تورا مى‏خوانم، بر دل و گوشم مهر مزن و بر دیدگانم پرده میفکن وقرائت مرا خالى از تدبر مگردان، بلکه مرا چنان قرار بده که درآیات و احکامش ژرف بنگرم، دستورهاى دین تو را بگیرم و عمل کنم ‏و نگاه مرا در این کتاب، غافلانه و قرائتم را بیهوده و بى‏ثمرمساز.» (5)


4-آینه عبرت


درخلال آیات قرآن، سرگذشت اقوامى از گذشته آمده است. چه نیکان وصالحان که در سایه ایمان و عمل و پیروى از حق، سعادتمند شدند،چه عنودان و لجوجان که با تکذیب انبیاء و انکار خدا و طغیان وفساد، گرفتار عذاب الهى گشتند. قرآن، کتاب قصه و داستان نیست،ولى سرشار از قصص و حکایات افراد و امتهاست و همه بر اساس درس ‏گرفتن و الهام و عبرت و پند.


امام صادق(ع) مى‏فرماید:


«علیکم بالقرآن! فما و جدتم آیه نجا بها من کان قبلکم فاعملوا به، و ما وجدتموه هلک من کان قبلکم فاجتنبوه.» (6)


برشما باد قرآن! هر آیه‏اى را که یافتید که گذشتگان، با عمل به‏ محتواى آن آیه نجات یافتند، شماهم به آن عمل کنید و هر آیه را دیدید که بیانگر هلاکت پیشینیان است، شماهم از آن (عامل هلاکت) بپرهیزید.


این شیوه برخورد با آیات قرآن، سودمندترین شیوه‏اى است که درعمل فردى و اجتماعى مسلمانان اثر مى‏گذارد و قرآن هدایتگر قارى‏ مى‏شود.


5- احکام جاودانه


دین خدا و آیات قرآن، حاوى یک سلسله احکام الهى است که تا دامنه قیامت استمرار مى‏یابد. آنچه که حلال الهى و حرام الهى‏است، مشمول مرور زمان نمى‏شود و حکم خدا در اثر «جو» یا«شرایط جدید» یا «تمایلات این و آن‏» عوض نمى‏گردد. امام ‏صادق(ع) در تشریح بعثت‏هاى سلسله نورانى انبیا، به دوره بعثت ‏رسول خاتم(ص) مى‏رسد و مى‏فرماید: «تا آن که محمد(ص) آمد و قرآن‏ و شریعت و راه و روش قرآن را آورد. پس حلال آن تا روز قیامت ‏حلال است و حرام آن تا روز قیامت ‏حرام مى‏باشد.»( 7)


و در سخنى دیگر، جریان قرآن را در عصرها و زمان‏ها، همچون‏ جریان شب و روز و ماه و خورشید مى‏داند. با بیان امام صادق(ع) راه‏ براندیشه کسانى که احکام خدا را مقطعى و دوره‏اى مى‏دانند و عصر حاضر را براى اجراى احکام قرآن مناسب نمى‏دانند و قوانین وحى را براى تنظیم امور بشریت امروز و جامعه کنونى کافى نمى‏بینند، بسته مى‏شود.


6- همیشه زنده و شاداب


غیر از احکام قرآن و حلال و حرام آن که ابدى است، خود این کتاب ‏ژرف و فصیح و متین نیز با گذشت زمان کهنه نمى‏شود و پیوسته ‏معارف آن براى همه اقشار در همه زمانها درخشندگى و آموزندگى ‏دارد.


امام صادق(ع) در حدیثى به رمز و راز این جاودانگى و طراوت‏ همیشگى در کلام خدا اشاره دارد. مردى از آن حضرت مى‏پرسد: چرا قرآن با نشر و درس و بررسى، تازه ‏تر و شاداب ‏تر مى‏شود و هرگز کهنه نمى‏شود.؟


امام صادق(ع) در پاسخ مى‏فرماید:


«لان الله تبارک و تعالى لم یجعله لزمان دون زمان و لا لناس دون ‏ناس فهو فى کل زمان جدید و عند کل قوم غض الى یوم القیامه.» (8)


براى این که خداى متعال آن را براى زمانى خاص یا مردمى خاص‏ قرار نداده است. از این رو قرآن در هر زمان تازه است و نزد هرقومى شاداب است تا روز قیامت.


طراوت و تازگى قرآن براى همه و همیشه، به خاطر آن است که معجزه ‏جاوید پیامبر(ص) و کلام الهى است و در هر عصرى پاسخگوى نیازهاى ‏فکرى، هدایتى و اجتماعى مردم است.


7- حفظ، آموزش و عمل


گرچه تلاوت قرآن و حفظ کردن آیات آن ثواب دارد و ارزشمند است، ولى تکلیف مسلمانان در این حد خلاصه نمى‏شود. حفظ کردن باید همراه با عمل باشد و یاد دادن و یاد گرفتن به قصد اجراى‏ فرموده‏هاى خداى متعال. حضرت صادق(ع) فرموده است:


«الحافظ للقرآن، العامل به، مع السفره‏ الکرام البرره.‏» (9)


کسى که حافظ قرآن و عمل کننده به آن باشد، همراه با سفیران ‏والامقام و نیکوکار الهى (فرشتگان مقرب) خواهد بود.


ضرورت آموختن قرآن نیز در کلام آن حضرت مطرح است. مى‏فرماید:


«ینبغى للمؤمن ان لایموت حتى یتعلم القرآن او یکون فى تعلمه‏.» (10)


سزاوار است که مؤمن نمیرد، تا آن که قرآن را آموخته باشد، یا در حال و مسیر فراگرفتن قرآن باشد.


با این حال، پاى بندى به احکام قرآن و عمل به آن در تعبیر امام‏ صادق(ع) چنین بیان شده است:«واحذر ان تقع من اقامتک حروفه فى‏اضاعه حدوده‏.» (11)


بپرهیز از این که در مسیر اقامه حروف، به اضاعه حدود بیفتى.


بسیارند آنان که در شکل و ظاهر به قرآن مى‏پردازند و در وراى ‏جلوه‏هاى ظاهرى قرآنى، عمل به قرآن مطرح نیست. این گونه برخورد تشریفاتى و مراسمى و شکلى با قرآن، در شان کلام الهى و منشورآسمانى نیست.


8-ادب و آداب تلاوت


خواندن قرآن نیز آدابى دارد، هم آداب ظاهرى همچون مسواک، وضو، ترتیل، صوت خوش، رو به قبله بودن، حفظ احترام کلام الله و... وهم آداب باطنى و حالت‏هاى روحى و توجه قلبى و عنایت‏به کلام خداو پیداکردن حالت ‏خشوع و تذکر و تاثیر پذیرى ازتلاوت، این نکات ‏در کلمات امام صادق(ع) بسیار بیان شده است. به برخى از این‏رهنمودها اشاره مى‏شود:


امام صادق(ع) مى‏فرماید:


هرگاه نزد تو قرآن تلاوت مى‏شود، برتولازم است گوش بدهى و سکوت وتوجه داشته باشى:


«اذا قرى‏ء عندک القرآن وجب علیک الانصات و الاستماع.‏» (12)


این همان نکته قرآنى است که در آیه 204 سوره اعراف آمده است: « و اذا قرى‏ء القرآن فاستمعوا له و انصتوا.»


و در سخن دیگرى به نقل ازحضرت رسول(ص) مى‏فرماید که: «راه‏ قرآن‏» را نظیف و پاکیزه کنید. مى‏پرسند: راه قرآن چیست؟


مى‏فرماید: دهان مى‏پرسند: چگونه؟ مى‏فرماید: با مسواک. (13)


در حدیث دیگر، امام صادق(ع) فرموده است:


کسى که قرآن بخواند، ولى قلبش رقت پیدا نکند و در برابر خداوند خاضع نشود و در درون، حالت‏ حزن و خشیت و هراس نیابد، شان وجایگاه والاى خدا را سبک شمرده است. بنگر که کتاب پروردگارت را چگونه مى‏خوانى و با منشور‏خویش چه برخوردى دارى و اوامر ونواهى آن را چگونه پاسخ مى‏دهى و حدود و تکالیف آن را چگونه‏ امتثال و فرمان بردارى مى‏کنى؟! در آیه‏هاى وعد و وعید، درنگ کن، در امثال و مواعظ قرآن اندیشه کن. مبادا اقامه حروف و قرائت ‏ظاهر، تو را در تباه ساختن حدود آن بیندازد!... (14)


تلاوت با حزن و حالتى اندوهناک که نشان دهنده تاثر روحى قارى ‏از آیات کلام خداست، ادب دیگرى از آداب تلاوت است. امام صادق(ع)فرموده است:


«ان القرآن نزل بالحزن فاقرؤه بالحزن‏.» (15)


قرآن با حزن نازل شده است، شما هم، آن را حزین قرائت کنید.


9- جوانان و قرآن


انس با قرآن، دلهاى جوانان ‏را روشن و زندگیهاشان را با صفا مى‏کند و عامل جذب آنان به پاکى ‏و راه خدا مى‏شود.


امام صادق(ع) مى‏فرماید: هرجوان مومنى که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خون او در مى‏آمیزد و خداوند او را با فرشتگان بزرگوارهمراه مى‏سازد و قرآن روز قیامت نگهدارنده او (از دوزخ) خواهدبود:


«من قرئى القرآن و هو شاب مؤمن، اختلط القرآن بلحمه و دمه، وجعله الله مع السفره ‏الکرام البرره و کان القرآن حجیزا عنه یوم‏ القیامه.» (16)


بخصوص، خانه هایى که نواى خوش قرآن از حنجره‏هاى داوودى از آن‏ها به گوش مى‏رسد و صبح و شام، جوانان صاحبدل و روشن ضمیر، همدم‏ کتاب خدایى‏اند و لحظات خویش را با انس با قرآن سپرى مى‏کنند، مشمول رحمت‏ خدا و هدایت قرآنى مى‏شوند. این گونه خانه‏هاى نورانى‏از تلاوت، در آسمانها تابان و فروزان است. امام صادق(ع)مى‏فرماید:


خانه‏اى که یک فرد مسلمان در آن قرآن تلاوت مى‏کند، براى اهل‏ آسمان نورانى دیده مى‏شود، همچنان که مردم دنیا در آسمان ستاره‏ درخشان را مى‏بینند. (17)


10- نکته‏هاى دیگر


همچنان که یاد شد، در دریاى کلمات حضرت صادق(ع) گهرهاى فراوانى ‏وجود دارد که در باره قرآن کریم است. نقل آن ها به طول‏ مى‏انجامد. عصاره و خلاصه‏اى از آن مضامین را که در برخى روایات‏ دیگر آمده است، تقدیم مى‏کنیم.


امام صادق(ع)، قرآن را داراى آیات ناسخ و منسوخ و محکم ومتشابه مى‏داند و بهره‏ گیرى از قرآن را براى کسانى روا مى‏شمرد که‏به این نکات توجه داشته باشند و گرنه گمراه مى‏شوند و گمراه‏ مى‏کنند. وى براى فراگیرى هر حرف از قرآن، پاداش ده حسنه بیان ‏مى‏کند و مى‏فرماید: قرآنى که خوانده نمى‏شود و غبار بر آن‏ مى‏نشیند، روز قیامت‏به درگاه خدا شکایت مى‏کند. تلاوت راستین را آن مى‏داند که قرآن خوانان، وقتى به آیات بهشت و جهنم مى‏رسند، مى‏ایستند و تامل مى‏کنند. اهل ‏بیت علیهم السلام را وارثان کتاب‏ خدا و برگزیدگان خلق مى‏شمرد و از این خاندان به عنوان وجه‏الله،آیات، بینات و حدودالله یاد مى‏کند و ولایت ائمه را قطب و محورقرآن و همه کتب آسمانى معرفى مى‏کند و قرآن را «ثقل اکبر» مى‏نامد و آن را چراغ هدایت و فروغ تاریکى و حیات بخش قلب بینا و گشاینده چشم و دل مى‏شمارد. از دیدگاه آن حضرت، قرآن‏«معیار» و ملاک درستى و حقانیت هر حرف و حدیث است و مى‏فرماید:


هر چه که از ما براى شما نقل مى‏شود، در صورتى که مخالف با قرآن ‏باشد ما نگفته‏ایم و شما نپذیرید. امام اهل‏ بیت پیامبر(ص) را خزانه ‏داران علم الهى و بازگوکنندکان وحى خدا مى‏داند و از تفسیر به‏ راى نهى مى‏کند و از آن قارى که به خاطر خود نمایى یا کسب‏ درآمد، به قرائت مى‏پردازد، نکوهش مى‏کند.


امید است که در سایه رهنمودهاى حضرت صادق علیه السلام، با چشمه وحى الهى ‏آشناتر شویم و «قرآنى‏» بیندیشیم و «قرآنى‏» زندگى کنیم.


پى‏نوشتها

1- بحارالانوار، ج‏89، (بیروت)، ص‏107.


2- کافى، ج 2، ص‏599.


3- بحارالانوار، ج‏89، ص 81.


4- وسایل الشیعه، ج 4، ص‏849.


5- بحارالانوار، ج 95، ص 5.


6- الحیاه، ج 2، ص‏116.


7- کافى، ج 2، ص 18.


8- بحارالانوار، ج‏89، ص 15.


9- الحیاه، ج 2، ص ص 152.


10- همان، ص 155.


11- بحارالانوار، ج 82، ص‏43.


12- وسائل الشیعه، ج 4، ص 861.


13- الحیاه، ج 2، ص 158.


14- بحارالانوار، ج‏89، ص‏207.


15- وسائل الشیعه، ج 4، ص‏857.


16- الحیاه، ج 2، ص 164.


17- کافى، ج 2، ص 610.


18- تفسیر برهان، ج 4، ص‏457; مجمع البیان، ج، 5، ص 481.








حذف ارسالي ويرايش ارسالي