اعتماد به نفس در 10 دقیقه

صفحه اصلی کارگروهها >> روانشناسی مردان  >> اعتماد به نفس در 10 دقیقه
سجاد  رحیمی

سجاد رحیمی

در کارگروه: روانشناسی مردان
تعداد ارسالي: 5
12 سال پیش در تاریخ: جمعه, شهريور 17, 1391 15:48

من؟ من بروم دوباره کنکور بدهم؟ شوخیت گرفته! مغز من دیگه کشش نداره! بله؟ مهمون ها بیان خونه، آن وقت من غذا درست کنم؟ اصلا همین که فکرش را می کنم دست و پام می لرزه می خواهی آبرویمان بره؟ چی؟ خوشحالی تو پسر! برم بگم با من ازدواج می کنی؟ اون کجا؛ من کجا!...

 


شما هم درباره خودتان این جور حرف می زنید؟ البته تعارف را بگذارید کنار و بعد از همه اینها ببینید واقعا به این که توی آینه هر روز روبه روی شما می ایستد و زل می زند توی چشم هایتان چه قدراعتماد و اطمینان دارید؟ در نظرتان این تصویر را که خودتان هستید چه جوری می ببینید؟ یک آدم قدرتمند که می تواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد یا یک ترسوی بی دست و پا؟ ساده از کنار این پرسش نگذرید چون جواب به این سوال می تواند زندگی شما را زیر و رو کند!


اعتماد به نفس یک چتره! یک خورشید و یک ابره! یک چتر که نمی گذارد شما خیس بشوید. یک خورشید که پشت ابر نمی رود تا یخ بزنید و یک ابر پر از باران برای وقتی که تشنه هستید. تعریف های روان شناسانه اعتماد به نفس یعنی درک ارزش های شخصی؛ دیدن خود به عنوان فردی که توانایی انجام خیلی از کارها را دارد و خلاصه کلام اینکه اعتماد به نفس یعنی: باور خودمان و توانایی هایمان! یعنی تصور و حس مثبت داشتن ازخود.


فکر می کنید چه قدر این موضوع مهم است؟ عجله نکنید فرصت برای جواب دادن دارید. قبل از آن خواندن چند خط دیگر را هم تحمل کنید.


● آنکه اعتماد به نفس دارد، آنکه ندارد


آرامش! اولین و مهم ترین اثر داشتن حس اعتماد به نفس، آرامش است. شما به خودتان اعتماد دارید پس ترستان کمتر است. خودتان را قبول کرده اید، پس می دانید اگر در آزمونی شرکت کنید حتما نتیجه مورد نظرتان را می گیرید. می توانید برای ده یا بیست نفر غذا درست کنید. نمی ترسید که وقت امتحان کم بیاورید. در کمال آرامش برای لحظات تان برنامه ریزی می کنید. وابسته به حضور دیگران نیستید و همه اینها نتیجه این است که شما به خودتان وصل شده اید و به دیوار محکمی تکیه داده اید که نه می ریزد و نه از شما دور می شود. این آرامش موجب می شود که مدام کارهایتان را بهتر انجام دهید و ناخودآگاه احترامتان پیش خودتان بالا می رود.


اما آدمی که اعتماد به نفس ندارد مدام خودش را و توانایی هایش را نادیده می گیرد. مسخره می کند و به دنبال دیگران است تا او را تشویق کنند. این فرد نمی تواند با ترس های خود روبه رو شود و هرچه بزرگ تر می شود، ترس هایش هم بزرگ تر می شوند. در حالی که اگر اعتماد به نفس داشت نه تنها در تاریکی و ترس فرو نمی رفت که خود را در مقابل ترس هایش قرار می داد و با آنها روبه رو می شد.


آنکه اعتماد به نفس دارد قدرت ریسک پذیری بیشتری به خودش می دهد و در عین حال می داند که روی دیگر پیروزی، شکست است بنابراین او هم قدرت پذیرش شکست را دارد و هم پیروزی را.


اما فرد مقابل ریسک نمی کند چون از طرفی می ترسد که شکست بخورد و از طرفی باور دارد که نمی تواند موفق شود.


فردی که اعتماد به نفس دارد، می داند که ممکن است خطا کند و اگر این اتفاق افتاد خود را می بخشد اما آنکه اعتماد به نفس ندارد اگر خطایی کند به سختی خود را می بخشد و این اشتباه را فراموش می کند. کسی که اعتماد به نفس دارد دیرتر افسرده و خسته می شود و کمتر احساس ناامیدی می کند چرا که خودش را پذیرفته است و برای بهتر شدن خودش در تلاش است. آدم هایی که اعتماد به نفس دارند، بیشتر می توانند اعتماد دیگران را به خود جلب کنند. فکر می کنید غیر از این است؟ تصور کنید با دو نفر در مهمانی روبه رو می شوید یکی با اینکه لباس خوبی پوشیده مدام با لباس هایش درگیر است وبا لحنی منفی از دیگران می پرسد: من خیلی بد نه؟ و دیگری با یک لباس کاملا عادی با اعتماد به نفسی که از خودش نشان می دهد ناخودآگاه به دیگران و پیش از آن به خودش می گوید: من خوبم خود شما اگر از این دو فرد بخواهید یکی را انتخاب کنید و کاری را از او بخواهید کدام را انتخاب می کنید؟ و صدها و شاید هزارها اثر مثبت دیگر که میوه درخت اعتماد به نفس هستند. حالا شما می خواهید طعم دلپذیر این میوه ها را بچشید یا نه؟


● شکار اعتماد به نفس


نگران نباشید، هرچند تاثیر دوران کودکی ما هیچ وقت از زندگی که داریم پاک نمی شوند اما شما می توانید البته اگر بخواهید- زندگی تان را تغییر بدهید. اما چگونه؟


1) همین الان جلوی آینه بروید و به خودتان بگویید که: من می توانم و می خواهم که بتوانم و از هیچ چیز نمی ترسم. این جملات را هروقت که جلوی آینه می روید به خودتان بگویید. از زیبایی هایتان تعریف کنید و خود را زیبا ببینید و سعی کنید هر روز زیباتر از پیش باشید. اگر چاق هستید به خودتان بگویید عیبی ندارد من هم می توانم، می توانم لاغر شوم و از همین امروز راهپیمایی را شروع کنید.


اگر بی پول هستید بگویید من می توانم، سعی کنم که بیشتر پول دربیاورم و دنبال کار باشید.


منتظر چه هستید؟ همین که این حرف ها از زبانتان بیرون بیاید شما هم زیباتر شده اید، هم پول دارتر و هم لاغرتر! باور می کنید؟ اگر باور نکرده اید به خواندن ادامه ندهید وگرنه راه دوم:


2) فرار نکنید. از چه می ترسید؟ از همین الان به ترس هایتان حمله کنید! وارد اتاق تاریک شوید بدون اینکه چراغ را روشن کنید. به سمت آدم مورد علاقه تان بروید و ابراز محبت کنید. از چه می ترسید؟ از شکست؟ پس بدانید تا زمانی که از شکست بترسید موفق نمی شوید. شما باید به این شعر مارگوت بیگل شاعره آلمانی عمل کنید:


بر آنچه دلخواه من است، حمله نمی برم


خود را به تمامی بر آن می افکنم


اگر بر آنم که دیگربار و دیگربار،


برپای بتوانم خاست،


راهی به جز اینم نیست


شما راهی ندارید جز روبه رو شدن؛ موفق شدن یا شکست خوردن وگرنه می نشینید و مرداب می شوید.


3) با خودتان حرف بزنید. هیچ کس به اندازه خودتان نمی تواند به شما کمک کند. با خودتان مهربان باشید. قبل از اینکه بخواهید دیگران با شما مهربان باشند. نکات مثبت خودتان را بزرگ کنید و نکات منفی را پاک نکنید بلکه سعی کنید آنها را رفع کنید.


4) مقایسه نکنید یا بهتر است بگوییم خودتان را با خودتان مقایسه کنید نه دیگران! اگر بهتر شده اید یا بدتر این مقایسه را فقط با خودتان انجام دهید نه دیگران.


5) گذشته ها گذشته! شما امروز آدم دیگری هستید و فردا در دستان شما است. لبخند بزنید، شما مقابل یک دنیا توانایی ایستاده اید


 


به نقل از روزنامه سلامت



حذف ارسالي ويرايش ارسالي