کارگروه
برق اضطراری ، یو پی اس ، UPS
در این کارگروه به بحث درباره تجهیزات برق اضطراری یو پی اس و انواع باتری پرداخته می شود. اولین مرکز تخصصی یو پی اس در ایران نیز در این کارگروه معرفی می شود. www.rajeman.com info@rajeman.com از افراد فعال در حوزه یو پی اس دعوت می شود در این کارگروه فعالیت نمایند.
 

راهنمای خرید یو پی اس ، راژمان الکترونیک

صفحه اصلی کارگروهها >> برق اضطراری ، یو پی اس ، UPS  >> راهنمای خرید یو پی اس ، راژمان الکترونیک
مهندس حسین صفاری
12 سال پیش در تاریخ: شنبه, مرداد 21, 1391 20:7

















انواع یو پی اس


تمام سیستم های یو پی اس مشابه هم نیستند. سه نوع اساسی یو پی اس موجود است.
Offline یا standby : یونیت ها در زمان اختلال برق، از منبع برق نرمال به یک باتری داخلی شیفت می کنند. تأخیر زمانی کوتاهی تا وصل شدن باتری داخلی وجود دارد. هر چند که این تأخیر باید تا حدی کوتاه باشد که از shutdown کامپیوتر جلوگیری کند.
یو پی اس تعامل بین خطوط (line interactive) : یک ترانسفورماتور دارد تا با هر نوسان نیاز به استفاده از باتری داخلی کاهش یابد. این یونیت ها ولتاژ خطوط را همواره کنترل می کنند و زمانی که ولتاژ پائین تر از حد مشخصی باشد، ترانسفورماتور را فعال می کند. باتری زمانی فعال می شود که ولتاژ پائین تر از آن حد ثبت شود.
Ups آنلاین : همواره برق را از یک باتری داخلی به دستگاه می رساند و باتری مداوم شارژ می شود. زمان نقص برق، هیچ تأخیر زمانی وجود ندارد زیرا این یونیت بعنوان منبع اصلی برق عمل می کند. زمان قطع برق، یو پی اس به تولید برق ادامه می دهد اما دیگر نمی تواند شارژ شود.


 







انتخاب یو پی اس مناسب


زمان خرید انواع یو پی اس ، باید ببینید اختلال برق چقدر بر تجارت شما اثر می گذارد.
یو پی اسهای آنلاین بهترین محافظت را ارائه می دهند زیرا همواره کار می کنند. هزینۀ افزودۀ آنها برای دستگاههای کلیدی که shutdown آنها غیر قابل قبول است، ارزش دارد و معمولاً برای برنامه های بحرانی مثل سرور و سیستم های تلفن پیشنهاد می شوند.
یو پی اسهای standby و line interactive مناسب تر هستند وقتی قطعی برق و در نتیجۀ آن از بین رفتن اطلاعات بیشتر یک دردسر به حساب می آید تا یک مشکل عمده. این سیستمها باید بتوانند در اکثر نوسانات، دستکاه را در حال اجرا نگه دارند، اما موقعیت هائی نیز وجود دارد که آنها کاملاً طبق انتظار کار نمی کنند. آنها بیشتر یک راه حل به صرفه برای دستگاه هائی مثل فاکس یا کامپیوترهای مستقل هستند.

یو پی اسهای line interactive برای شرایطی که نوسانات برق بسیار رایج است مناسبند. نوسانات برق زمانی رخ می دهد که دستگاه هائی مثل تهویۀ هوا بارها خاموش و روشن می شوند و منجر به کاهش جریان و نوسان ولتاژ می شوند. در یو پی اسهای line interactive این نوسانات به جای استفاده از باتری داخلی با ترانسفورماتور رفع میشود.


 







به چقدر برق کمکی نیاز دارید؟


احتیاجات دستگاه شما تعیین میکند که به چه میزان برق کمکی نیاز دارید. عموماً پیشنهاد میشود که یو پی اس ظرفیتی داشته باشد که حداقل 25% بیشتر از نیازهای کل ظرفیت دستگاه متصل باشد. مثلاً یک کامپیوتر رومیزی که با VA180 تا VA280 جریان کار میکند، باید به یو پی اس VA300 مجهز شود.
با خواندن صفحۀ پشت دستگاه می توانید میزان استفادۀ برق دستگاه خود را چک کنید. از آنجائیکه این میزان لزوماً با واحد VA که در یو پی اس استفاده میشود بیان نمیشود، ماشین حساب خود را دم دست نگه دارید. اگر میزان جریان به آمپر بود، آن را در ولتاژ خط ضرب کنید (در امریکا ولتاژ خط معمولاً 110 ولت است). بعد قطعه های مختلف متصل به دستگاه را به آن اضافه کنید.
شرکتها همچنین باید تصمیم بگیرند که می خواهند یو پی اس مرکزی داشته باشند یا توزیعی. معمولاً شرکتهائی که چندین کامپیوتر در یک اتاق دارند، ارتباط همۀ دستگاهها به یک یو پی اس مرکزی را به صرفه تر می یابند تا اینکه یو پی اسهای جدا بخرند. اما اگر کامپیوترها در چندین اتاق پخش هستند، یو پی اس مرکزی دیگر انتخاب معقولی نخواهد بود.


 







عمر برق کمکی



اکثر سیستم های یو پی اس به گونه ای طراحی شده اند که تا حدود ده دقیقه برق کمکی فراهم کنند. این زمان باید برای shutdown کردن مناسب دستگاه کافی باشد و از هدر رفتن اطلاعات جلوگیری کند. از آنجائیکه قطعی برق در امریکا بیش از 2 دقیقه طول نمی کشد، این زمان باید برای بیشتر قطعی های برق نیز کافی باشد (با این حال این عمل پیشنهاد نمی شود).
تولیدکننده ها عمر یک باتری را تحت شرایط ظرفیت کامل (full load) یا ظرفیت نیمه (half load) گزارش میدهند. کارکرد باتری تحت ظرفیت کامل یعنی یو پی اس با ماکزیمم ظرفیت کار میکند. یک یو پی اس عادی باید زمان full load را حدود ده دقیقه گزارش دهد. تحت ظرفیت نیمه، یعنی وقتی که یو پی اس تنها نصف جریانی را که قادر به تولید است فراهم میکند، این زمان معمولاً بیش از سه برابر می شود.
گزینه دیگر خرید باتری اضافی است. این باتری های اضافی 4/1 ته2/1 قیمت خود یو پی اس را دارد.


 


خدمات مشاوره فروش، به صورت رایگان، توسط مهندسین شرکت راژمان الکترونیک انجام می ‏شود.


تلفن: 33693429 - 33693428 -021  ( خط ویژه )                                        فکس : ۸۹۷۸۲۵۴۹


پشتیبانی 24 ساعته : 09196706031


www.rajeman.ir                 www.rajeman.com                 info@rajeman.com




حذف ارسالي ويرايش ارسالي