جایگزینی چیست؟
جایگزینی شامل جابجایی یک فعالیت نامناسب باشکل مقبول همان فعالیت می باشد.این عمل به دنبال این نظریه می آید که فعالیت بد نیست اما نامناسب است.(جایگزینی با پرت کردن حواس کودک متفاوت است زیرا دراینجا انجام فعالیت تشویق می شود.)
چه وقت؟
جایگزینی زمانی مورد استفاده قرار می گیردکه شکل فعالیت کودک ایمن نیست مزاحم است یا ضد اجتماعی است اما می تواند به سوی یک شکل مقبول جهت داده شود.
دستورکار:
1-معین کنیداشکال فعالیت چیست.
2-ابزاریا مکان جایگزین را انتخاب کنید.
3-جایگزینی را به آرامی و با ثبات انجام دهید.(ابزار را تعویض کنیدیا کودک را به سوی مکان جدید ببرید.)
4-به اختصار دلیل این کار راتوضیح دهید.
5-کودک را به ادامه فعالیت تشویق کنید.
چگونه آن را انجام ندهید:
الف:مادرمی بیندپگ دراتاق نشیمن آب انگور می نوشد.لیوان را از دست اومی گیردومی گوید"خجالت بکش اینجا آب میوه می خوری؟اینجا یک کتاب هست ببین!"
ب:مادرمی بیندتامی بایک کاردآشپزخانه تیز مشغول درست کردن ساندویچ کره ومربا است.مادرچاقو را می گیردومی گوید"نه نه تامی خیلی کوچک است"وسپس برای اوساندویچ درست می کند.
چگونه آن را انجام دهید
الف:دختر(پگ)درحالی که روی فرش کرم رنگ اتاق نشیمن ایستاده است آب انگور می نوشد.
1-مادر می ترسد قدری آب انگور روی فرش بریزد وآن رالک کند.
2و3-مادر پگ را به آشپزخانه می بردزیرا درآنجا ریخت وپاشها راآسانتر می توان تمیز کرد.(تغییرمکان)
4-مادر توضیح می دهد"پشت میز یا درآشپزخانه آب میوه می نوشیم تاراحتتر تمیز شود."
5-پیامی که پگ دریافت می کند:"اشکالی ندارددرآشپزخانه یا روی صندلی آب انگور بنوشم."
ب:مادرمی بیندپسر دوساله او تامی سعی می کندبا یک کارد آشپزخانه ساندویچ کره ومربا درست کند.
1-چاقو تیزاست.
2-مادر آن رابا یک کارد میوه خوری عوض خواهد کرد(تعویض ابزار)
3-اوکارد تیز را می گیردویک کارد صبحانه به جای آن می دهد.
4-مادر توضیح می دهد:"این یک کارد تیز برای بریدن است این کارد صبحانه برای درست کردن ساندویچ است."
5-مادر قدری کره ومرباروی کارد می گذاردوآن رابه تامی می دهدتا بتواندساندویچ خود راتمام کند.