تحسین
تحسین راهی است برای گفتن این مطلب:"کاری که تو کردی را دوست دارم "پیام می تواندبه وسیله یک لغت یک عبارت یک حرکت بیانگر یا یک حالت بیانگر چهره بیان شود.تحسین موجب ایجاد احساس غرور لذت یا احترام می گردد.
کجا یا چه وقت
وقتی می بینید کودک کاری می کند که می خواهید آن را تشویق کنید آن را تحسین کنید.ممکن است آن کار انجام بازی مشترک فکر کردن رفتن به توالت رفتار ملایم با نوزاد چشیدن تمام غذاهای تهیه شده تلاش در انجام کاری که دشوار است و غیره باشد.
برای اثر بخش بودن تحسین می باید مشخص(آنچه شما دوست دارید را نشان دهد)فوری وصمیمانه باشد.
چگونه تحسین نکنید
اگرتحسین با یک مقایسه منفی همراه شود ارزش مثبت خود را ازدست می دهد.
الف:"به عنوان یک دختر کوچک تو خیلی خوب کار کردی"(کودک فکر می کند "من واقعا خیلی کوچک هستم تایک کار واقعا خوب انجام بدهم.")
ب:"خوشحالم امروز یادت ماند کتت را آویزان کنی امیدوارم فردا فراموش نکنی"(کودک فکرمی کند"من احمق هستم که همه چیز را فراموش می کنم.")
ج:(به کودکی که با عدم موفقیت تلاش می کند یک لگوی پیش دبستانی را سرهم کند)"می بینم باز هم با لگو ها مساله داری.قطارت اینجاست.خیلی خوب می توانی از آن استفاده کنی."(کودک فکر می کند"بهتر است به کاری که می توانم خیلی خوب انجام دهم بچسبم.")
چگونه تحسین کنید
تحسین زمانی که به عملکرد مرتبط می شودو نه به خصوصیات کودک بیشترین اثر بخشی را دارد.
الف:"خوشحالم مکعبهایت را با ایمی شریک شدی.او احساس می کرد تنها مانده است وحالا به او خوش می گذرد."
ب:"اوه امروز خیلی خوب لباسهایت را کنار گذاشتی.کفشهایت در جا کفشی هستندولباسهای کثیفت در سبد لباسهای چرک"
ج:(به کودکی که به طور ناموفق تلاش می کند یک لگوی پیش دبستانی را سرهم کند)"خوشحالم می بینم سعی می کنی لگو ها را سرهم کنی.سرهم کردن آنها واقعا سخت است اما توداری سعی می کنی."